חדשות קולנוע וסרטים

"העולם שאחרי: הכחדה" - ביקורת סרט

שלח לחבר הוסף תגובה Seret.co.il :: שתף | הוסףשתף
סרטו החדש של הבמאי אלכס גרלנד ("אקס מאכינה") בכיכובה של נטלי פורטמן יעלה היום בנטפליקס, זמן קצר לאחר שהופץ בבתי הקולנוע בארה"ב. מבקר האתר ערן איצקוביץ קובע: "זהו סרט מדע בדיוני בעל חזון ויזואלי מדהים ומבע קולנועי יוצא מן הכלל, אחד הסרטים המצטיינים של השנה"
פעם בכמה זמן מגיע סרט שזוכה לבאזז עצום ומעורר סביבו שיח תרבותי רחב הכולל דיונים רבים על מהותו, המסר שבו, תיאוריות לגבי אירועים המתרחשים בו והאם כל ההייפ הזה בכלל מוצדק. שנת 2018 החלה רק לפני כחודשיים, וכבר הגיע אלינו הסרט הראשון של השנה שמעורר את הדיונים האלו - והוא בכלל לא עולה על מסכי הקולנוע שלנו, אלא למסך הקטן, זה של נטפליקס. "העולם שאחרי: הכחדה" אולי נשמע כמו שם של סרט אקשן גנרי וחסר כל מקוריות, אבל סרטו החדש של אלכס גרלנד הוא ההפך הגמור מכך - וכבר כעת ניתן להגדירו כאחד מהסרטים המצטיינים של השנה.

בדצמבר האחרון הודיעה "פראמאונט" שהפיקה את הסרט כי היא החליטה להפיצו רק בארצות הברית ובסין, ואת זכויות ההפצה בשאר העולם היא מכרה לנטפליקס, וכך נוצר מצב ש-17 ימים בלבד לאחר שעלה לאקרנים בקצה השני של האוקיינוס - העולם כולו כבר יכול לצפות בו בביתו.

בואו נודה, זה באמת מגניב שאחד הסרטים המדוברים של התקופה, כזה שעדיין מוקרן במסכים בארה"ב, נמצא במרחק הקלקה מאיתנו - אבל במקרה הזה מדובר בפספוס גדול של כל מי שאוהב את הסרטים שלו על מסך קולנוע ענק עם מערכת סאונד מטורפת (ולא משנה כמה תנסו להגיע לאותם תנאים בבית, זה לעולם לא ישתווה לדבר האמיתי).



"העולם שאחרי: הכחדה" הוא סרט שנוצר עבור המסך הגדול. יש בסרט הזה כל כך הרבה יופי, חיצוני ופנימי, שזו באמת אבדה לצפות בו על כל מסך שהוא לא בקולנוע. מצד שני, כנראה שכך הוא יגיע לכמות גדולה הרבה יותר של צופים ואולי הוא יוכל לזכות למעמד האלמותי שכל כך מגיע לו. איך אומרים? תמיד צריך להסתכל על חצי הכוס המלאה.הסרט עוקב אחר לינה, ביולוגית וחיילת לשעבר (נטלי פורטמן באחד מתפקידיה הטובים ביותר), שבמשך קרוב לשנה הייתה בטוחה שבעלה החייל קיין (אוסקר אייזק) נהרג במשימה חשאית אליה נשלח, עד שיום אחד הוא פשוט מופיע בביתם, כשהוא אינו מתנהג כבעבר. כשלפתע חלה הידרדרות במצבו הבריאותי של קיין, הוא מפונה לבית חולים הנמצא במה שנקרא אזור X, שם מתגלה ללינה שבעלה לקח חלק במשלחת סודית שנשלחה ל"הניצוץ", אזור שנפגע ממטאוריט ושסביבו נוצר שדה אלקטרומגנטי שגדל באיטיות אך ללא הפסקה ושמאיים על האנושות כולה, וזאת כדי לנסות ולחקור את מה שקורה באזור ממנו רק אדם אחד הצליח לשוב בחיים.

לינה מצטרפת למשלחת נוספת שנשלחת לאזור ושבה חברות ארבע נשים נוספות, בה כולן, בדיוק כמו לינה, סובלות ממצב נפשי רעוע, כל אחת וסיבתה. עם כניסתן ל"הניצוץ", וככל שהן מתקדמות יותר ויותר למקום פגיעת המטאוריט, יצטרכו הנשים להתמודד עם הסיבות האמיתיות שהובילו אותן להשתתף במשימה המסוכנת הזו - ובדיוק בנקודה הזו הסרט מעלה הילוך והופך למותחן שמשאיר את הצופה על קצה הכיסא לכל אורכו. הסרט משחק עם המוח של הדמויות ושל הצופים, וברור כי אותו "ניצוץ" הוא הגורם לכל המראות המוזרים והאלימים בהם הן נתקלות. עבורן זהו לא סתם מסע להצלת העולם, אלא ניסיון אחרון לנסות להציל את עצמן מעצמן.

[*]

אין בסרט הזה אפילו רגע דל אחד, והוא לא נותן שום מנוחה - במיוחד לא במישור האינטלקטואלי, שם הוא גורם לצופה לחשוב לעומק ולהתבונן לתוך עצמו, תוך כדי שהצופה מנסה לפצח את מה שעיניו רואות. זהו סרט מאתגר ומעורר מחשבה, שבו נמצאות כמה סצנות וואט דה פאקיות יוצאות דופן (וגם את אחת מהסצנות הקריפיות ביותר שנראו בקולנוע בשנים האחרונות בה נמצא הדב הכי לא חמוד בעולם), וזאת הודות לבמאי-תסריטאי אלכס גרלנד (שגם כתב וביים את "אקס מכינה" הנפלא) שיצר סרט מדע בדיוני נוסף בעל חזון ויזואלי מדהים ומבע קולנועי יוצא מן הכלל.

כל המעורבים ביצירה המדהימה הזו יכולים להיות גאים בכך שהם שותפים לחוויה קולנועית טורדת מנוחה ויחידה במינה. מהפסקול המשוגע (שעוד יזכה לתהילת עולם) והקאסט הסופר מעולה ועד האפקטים המפעימים והתפאורה הפסיכדלית, "העולם שאחרי: הכחדה" הוא סרט שחובה לראותו, ולא משנה מה גודל המסך. הסרט המורכב והסוחף הזה יהפוך לאחד מאותם סרטים שידברו עליהם וינתחו אותם לעומק גם בעוד שנים רבות, וככזה הוא יעורר בצופים שאלות ומחשבות רבות איתן הם יצטרכו להתמודד. המסע הזה לא הולך להיות פשוט, בטח שלא קל, אבל לעזאזל כמה שהוא שווה את זה.
ערן איצקוביץ - לעמוד הפרופיל | ביקורות / כתבות נוספות
תגובותהוסף תגובה
אין תגובות לכתבה.
 
לחצו כאן להיות הראשונים לפרסם תגובה לכתבה זו !

 
רלוונטי
 
חיפוש בארכיון 2024
הצג את כל הידיעות / כתבות מחודש ושנה מסויימים (יש לסמן שנה וללחוץ על החודש הרצוי)
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
או בצע/י חיפוש טקסטואלי בארכיון
בחר/י תאריך: מ עד
חפש בכל הארכיון
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.9ציון מבקרים5 / 3.5
White Bird A Wonder Story2ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.1ציון מבקרים5 / 3.0
Home 20233ביתציון גולשים10 / 9.1ציון מבקרים5 / 3.7
Dogman 20234דוג מןציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.3
American Fiction5מעשייה אמריקאיתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 4.2
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט