ברבור שחור ביקורת סרט

Black Swan Movie Review

תמונת כתביאיר הוכנר על "ברבור שחור":
"אוסקר לפורטמן"
סרט ארכיון   שתף/י
פוסטר Black Swan
משחק נטלי פורטמן, מילה קוניס, וינונה ריידר, ונסן קאסל, ברברה הרשי במאי/ת דארן הארונופסקי  
דרמה
ביקורת סרט לברבור שחור מאת יאיר הוכנר | מבקר ראשי
ציון המבקר
"אוסקר לפורטמן"
דירוג הגולשים
ראית את הסרט? העבר/י את העכבר ודרג/י!
7.2/10
?
היכן תצפו?
בקולנוע
אלך לקולנוע72.8%
בבית
אחכה לדי.וי.די20.6%
לא אצפה
לא מתכוונ/ת לצפות6.6%
Seret Buzz
הוסף/י למועדפים   הוסף/י ל"רוצה לראות"       התחבר/י   הצטרף/י בחינם!
דארן ארונופסקי, אחד הבמאים המצליחים בארה"ב התפרסם בזכות סרט הביכורים "פיי" מ-1988 שבעקבותיו זכה בפרס הבמאי בפסטיבל סאנדנס. סרטו השני משנת 2000 "רקוויאם לחלום" העניק מועמדות לאוסקר לשחקנית הותיקה והמכובדת, אלן בורסטיין, שגילמה פנסיונרית המתמכרת לגלולות הרזיה. בשנת 2006 ארונופסקי יצר את הסרט המיסטי המעניין אך מאוד בעייתי "המעיין" שכשל ביקורתית ובקופות. סרטו הרביעי משנת 2008, "המתאבק" הריאליסטי והאלים, היה לאחד הסרטים הטובים ביותר באותה שנה ואף העניק מועמדות לאוסקר לשחקן הראשי מיקי רוורק."ברבור שחור" הוא עוד נצחון ביקורתי של ארונופסקי אך הפעם גם מדובר בהצלחה מסחרית גדולה ומפתיעה. הסרט שעלותו מסתכמת ב 12 מיליון דולר הכניס עד היום רק בארה"ב יותר מ-80 מיליון והיד עוד נטויה. העלילה עוקבת אחרי נינה רקדנית בלהקת המחול של ניו יורק. חייה מלאים אך ורק בריקוד. היא חיה עם אמה האובססיבית, רקדנית בעברה שוויתרה על הקריירה מבטיחה כדי לגדל את בתה ועכשיו שולטת בחייה.
כאשר המנהל האומנותי של הלהקה מחליט להחליף את הפרימה בלרינה לקראת העלאה מחודשת של אגם הברבורים, נינה היא הבחירה הראשונה אבל מסתבר שיש לה מתחרה, רקדנית חדשה בלהקה בשם לילי. לתפקיד הראשי זקוקים לרקדנית שתגלם גם את הברבור הלבן התמים וגם את הברבור השחור החושני. נינה מתאימה לתפקיד הברבור הלבן ואילו לילי מושלמת לתפקיד הברבור השחור. השתיים מתידדות כנגד הסיכויים, אך נינה מתחילה לחשוד שלילי מעוניינת לפגוע בה, מה שמוביל למסע אל תוך הצד האפל והמסוכן בנפשה.נעשו כבר עשרות סרטים על עולם הבלט או התמוטטות עצבים כגון: "נקודת מפנה" הקלאסי עם שירלי מקליין ואן בנקרופט. סרטים המתארים את חייהם של הרקדנים הצעירים בלהקה כגון Center Stage או The Company. גם נעשו סרטים רבים על שחקניות שמאבדות את עצמן לדעת כגון "פרסונה" של אינגמר ברגמן או "ליל הבכורה" של ג'ון קאסווטס. פולנסקי עסק בהתמוטטות עצבים בסרטים "הדייר" ו"הרתיעה". כול הסרטים מעלים נושאים שגם "הברבור השחור" עוסק בהם אך לעומתם הוא לוקח אותם למחוזות הרבה יותר סוריאליסטים ואפלים המזכירים יותר את סרטיו של דיוויד לינץ' כגון "מלהולנד דרייב" ו"אינלנד אמפייר".
ארונופסקי הוא במאי אקספרסיבי וחכם היודע את עבודתו נאמנה. הוא מצליח לפנות לקהל הרחב בעזרת נטלי פורטמן. לחובבי סרטי אמנות הבמה בעזרת הבלט, אך בעצם יוצר מותחן אימה פסיכולוגי וזאת בלי לאבד לרגע את הרבדים המורכבים שבהם עוסק הסרט. נינה העדינה והתמימה, איננה מסוגלת לבצע את סצנות הריקוד של "הברבור השחור" כי היא אף פעם לא חוותה מיניות או תשוקה. היא אשה עצורה, מאופקת ועדינה שהריקוד שלהם מושלם אך נטול רגש."הברבור השחור" הוא הכול חוץ ממושלם, הוא פרוע, חושני, וכדי לרקוד אותו נינה חייבת לחקור את אותם צדדים באישיותה שאותם נעלה עמוק בתוך הלא המודע. ארונופסקי חוגג כהרגלו עם עריכה בוטה, צילומי קלוז אפ אכזריים, מוסיקה סוחפת ומצליח לסחוף את השחקנים שלו אחריו.פורטמן מפגינה כאן את הופעתה המרשימה ביותר אי-פעם - הופעה בלתי נשכחת שראויה לאוסקר. לצידה מופיעה מילה קוניס כחברתה או יריבתה. וינונה ריידר כפרימה בלרינה לשעבר בתפקיד קטן ומשמעותי. ואילו ברברה הרשי מגלמת את האם המזכירה את תפקידי האמהות הפסיכופטיות סטייל "קארי"."ברבור שחור" הוא אמנם אחד הסרטים המדוברים ביותר של השנה החולפת אך הוא בהחלט לא מוצר הוליוודי שבלוני שמתאים לכול טעם. להפך, זהו סרט של ארונופסקי מההתחלה עד הסוף. הבלט בסרט הזה נראה כמו קרב האבקות אלים ובוטה ולא מחול מעודן וחביב לדודות וסבתות. נפשות עדינות עלולות לחטוף התקף לב כאשר נינה מבצעת את הפירואטים שלה. אז מי שרוצה לצאת למסע אפל אל תוך נפש סוערת של רקדנית אבודה - זה הסרט בשבילכם.
ברבור שחור - ביקורת גולשים / תגובות
צפיתם בסרט? ספרו לנו מה חשבתם!   הוסף/י ביקורת!
שם: .MOR Rגיל: 1529/06/2018 03:21:57
8/10אייקון ציון
סרט מעולה ומדהים. השחקנים נפלאים, הצילום נהדר, הפס-קול מצויין, סצנות הריקוד יפהפיות וסוחפות, העריכה יוצאת מן הכלל, הדיאלוגים חכמים ועשויים היטב המיוחד והתסריט והעלילה הדוקים ומרשימים למרות שהם בעלי קצב איטי, די מתישים וקצת יומרניים. בקיצור, סרט קשה לעיכול שלא מיועד לכל אחד. מומלץ (מגיע לו אפילו 8.5).
שם: nanaגיל: 2811/10/2017 18:31:31
10/10אייקון ציון
מהפנט ויוצא דופן. בימוי מושלם של אחד הבמאים הטובים ביותר שפועלים בהוליווד, דארן ארונופסקי, ותסריט מצוין ומשחק משובח יתנו לכם את אחד הסרטים הטובים של 2011. סרט לא קל לצפייה וטוב שכך, הבמאי ניסה להעביר לצופים את התחושה של הדמות הראשית עם הבעיות הנפשיות והוא הצליח בגדול ובגלל זה כל כך קשה להרגיש בנוח בצפייה והוא לא קל. מומלץ!
שם: חתולגיל: 2826/07/2014 13:26:07
9/10אייקון ציון
סרט מדהים אבל קשה לעיכול מותן פיסכולוגי הוא אכן שם מדויק
קישורים
חץ ברבור שחור (עמוד סרט)
ביקורות נוספות של סרטי דרמה
נפש אחת One Life חדש 2024
דוג מן Dogman 2023 חדש 2024
חיפוש ביקורות
לרשימת ביקורות אחרונות
White Bird A Wonder Story1ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.3ציון מבקרים5 / 3.0
Home 20232ביתציון גולשים10 / 9.1ציון מבקרים5 / 3.7
Dogman 20233דוג מןציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.3
American Fiction4מעשייה אמריקאיתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 4.2
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט