בדרכים ביקורת סרט

On the Road Movie Review

תמונת כתבשחר עמית על "בדרכים":
"הסרט לא מצליח להתקרב אל המקור הספרותי המבריק"
סרט ארכיון   שתף/י
פוסטר On the Road
משחק סם ריילי, קריסטן סטיוארט, וויגו מורטנסן במאי/ת וולטר סאלאס  
דרמה
ביקורת סרט לבדרכים מאת שחר עמית | מבקר
ציון המבקר
"מסע בעייתי"
דירוג הגולשים
ראית את הסרט? העבר/י את העכבר ודרג/י!
5.7/10
?
היכן תצפו?
בקולנוע
אלך לקולנוע33.3%
בבית
אחכה לדי.וי.די53.3%
לא אצפה
לא מתכוונ/ת לצפות13.3%
Seret Buzz
הוסף/י למועדפים   הוסף/י ל"רוצה לראות"       התחבר/י   הצטרף/י בחינם!
"בדרכים" הוא עיבוד קולנועי ליצירתו האוטוביוגרפית הממכרת של רב האמן ג'ק קרואק. בדומה ליוצר טרי גיליאם אשר החייה את מעלליו הפסיכודלים של האנטר ס. תומפסון בסרט "פחד ותיעוב בלאס וגאס", הבמאי הברזילאי וולטר סאלס ("דרום אמריקה באופנוע", "תחנה מרכזית ברזיל") לקח על עצמו את המשימה להעביר את מסעו הנהתני ונטול המטרה של קרואק וחבריו, יוצרי דור הביט, מהנייר אל הפורמט הקולנועי. אולם בניגוד לסרטו של גיליאם, "בדרכים" לא הצליח להחמיא ליצירה הספרותית המבריקה שבה הוא מטפל.הסרט מציג את חייו של קרואק, או יותר נכון הפסאודונים: סאל פרידייז, בימים שלאחר מלחמת העולם השנייה. סאל מקריין לנו שורות נבחרות מתוך הספר בניסיון להעביר את האמביוולנטיות של אותה תקופה של צנע כלכלי ורגשי, את תחשותיהם של דור מורד אבל בעיקר אבוד. סאל, שחולם להיות סופר ופה ושם גם משרבט בפנקס איזו מילה או שתיים, מתלווה אל דין ("גארט הדולנד"), יפיוף שקסמו האישי הכביר לא משתווה לאנוכיותו ויצר ההרסנות שטמוע עמוק בבסיס דמותו, ואל משורר צעיר בשם קארלו מארקס (תום האדלסטון בגירסה מוקדמת של אלן גינסבורג). השלושה, לעיתים בהרכבים שונים, יוצאים למסע ברחבי היבשת הצפונית בו אלכוהול, סמים, סקס ופרוזה מתערבבים אל אורגיה אחת של שכרון חושים.
בניגוד להצלחתו המופלאה של גיליאם להטמיע את מאפייני ספרו של תומפסון תוך כדי שמירה על ייחודו של המדיום הקולנועי כאמצעי אומנותי עצמאי לספר סיפור, סאלס נכשל להעביר מוטיבים מרכזיים שמהווים כבסיס למשמעות היצירה. המכשול העיקרי שנאלץ סאלס להתמודד עימו הוא עיבוד הספר שמחולק לחמישה חלקים שונים ונוגע בנושאים רבים לתסריט מגובש ואפקטיבי. במה שנראה כניסיון לאכול את העוגה להשאיר אותה שלמה, סאלס ניסה לטפל במרבית המוטיבים המרכזיים של היצירה ובכך למעשה נכשל לייצר את העומק והמשמעות שמספקות הדמויות והעלילה.במסע שלא ברור מה מניע אותו, האלכוהול (שלבסוף גבה את חייו של קרואק בגיל 47), הסמים והג'אז הקצבי אמורים לשמש ככלי לבניית הדמויות המיוחדות, אולם בוחר סאלס להציג אותן על פי נקודות המבט של הדמויות. החלטה מקובלת לו היה מנצל את הכלים הקולנועיים למטרה זו. במקום להשתמש באופיו האומנותי של המדיום הקולנועי בכדי להציג את סאל, דין, קארלו וכל מי שבדרך, משתמש סאלס בקריינותו של סאל ובשיחותיו עם אחרים בכדי ללמד אותנו על הדמויות השונות, על יתרונותיהן ויותר חשוב, חסרונותיהן. בחירה זו מובילה להתחברות שטחית למדי של הצופה עם הדמויות במקום תחושת הזדהות עמוקה.
השחקן הבריטי סאם ריילי, אשר זכור בעיקר מגילומו של איאן קרטיס, סולן להקת הפאנק ג'וי דיוויז'ן בסרט "קונטרול", נכנס לנעליו של סאל. ריילי, כהרגלו, מציג משחק מאופק שמתאים לדמותו של הסופר הנודד המחפש משמעות לחייו ומוזה ליצירותיו. בעודו נע הלוך ושוב בין הערים השוקקות של החוף המזרחי ובין השטחים הריקיים ונטולי החוק של החוף המערבי, עוברת דמותו של סאל שלל חוויות שאמורות לגבש את נקודת מבטו לחיים שאחר כך תתבטא בשינוי תרבות הפופ. בדומה למטאפורה בתחילת הסרט, בו רואים את צמד רגליו של ריילי נע במקומות שונים, לאורך הסרט ריילי מציג דמות שסוחבת עמה את כל מה שאי פעם חוותה; ניתן להבחין בעצב ברגעים השמחים ביותר ולהפך.המשימה ליצור גרסה קולנועית לספרו של קרואק אינה קלה, והזכויות על היצירה עברו מיד ליד מעל לחמישים שנה (אפילו במאי העל פרנסיס פורד קופולה ניסה להפיק גרסה משלו בתחילת שנות השמונים). הקושי הרב בעיבוד הספר למסך הגדול אולי נובע מרף הציפיות הגבוה שמציבה יצירה ייחודית זו. אז נכון, סאלס יצר סרט שרחוק מלמלא את הפוטנציאל שלו; סרט שלא מצליח לספק הצצה רגשית עמוקה לעולמם של חלק מהאמנים המהפכניים בהיסטוריה המודרנית; סרט בו הנשים מוחפצות והניסיונות לספק רקע רגשי להן רק מעצים את תחושת הקרטוניות שלהן. אבל זה לא מונע מאיתנו להינות מפנינות לשונו של קרואק אותן מדקלם ריילי בהצלחה או מהתפרצות ההורמונים הבלתי נשלטת כשמשלבים ג'ין וג'אז. נותר רק לקוות שבעתיד יבוא יוצר ויגשים את הפוטנציאל הטמון בספר, כפי שעשה אנג לי ב"חיי פיי" או דני בויל ב"טריינספוטינג", בינתיים נהנה ממה שיש.
בדרכים - ביקורת גולשים / תגובות
צפיתם בסרט? ספרו לנו מה חשבתם!   הוסף/י ביקורת!
שם: משה רביגיל: 3823/09/2013 00:35:46
6/10אייקון ציון
לכאורה יש את כל המרכיבים : שחקנים מצויינים,סרט על מסע, צילומים מרהיבים, מוזיקה טובה ולמרות זאת הסרט לא מעורר הזדהות ודיי נמרח ,חוזר על עצמו ללא שיא. כל סצינות הסקס בסרט ( ויש לא מעט) לא ממלאות את התפקיד שיועד להם.
שם: רונית מורגיל: 4012/05/2013 06:17:07
1/10אייקון ציון
סרט מאוד וולגרי עם סצינות סקס מעוררות גועל ודיבורים על סקס. רציתי ללכת לסרט בבית ציוני אמריקה וקיבלתי כרטיסים חינם, אך ויתרתי על הרעיון ללכת
שם: Mr. Rגיל: 2107/05/2013 17:49:54
5/10אייקון ציון
סרט יפה ויזואלית עם פסקול טוב, שהעובדה שאין לו כיוון, מטרה או פואנטה בהחלט פוגמת בהנאה ממנו והופכת אותו לארוך יותר מכפי שהוא באמת. לפחות סם ריילי וגארט הדלונד המצוינים מחפים על המשחק הבינוני של קירסטין סטיוארט.
קישורים
ביקורות נוספות של סרטי דרמה
נפש אחת One Life חדש 2024
חיפוש ביקורות
לרשימת ביקורות אחרונות
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.5
Home 20232ביתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.7
White Bird A Wonder Story3ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
American Fiction4מעשייה אמריקאיתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 4.2
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט