הנוער ביקורת סרט

Youth Movie Review

תמונת כתברון פוגל על "הנוער":
"סרט נועז ומטלטל שנשאר עם הצופה הרבה אחרי שהאורות באולם נדלקים"
סרט ארכיון   שתף/י
פוסטר Youth
משחק דוד ואיתן קוניו, משה אבגי, שירילי דשא, גיטה אמילי, אורי הוכמן, נועה קולר, גלעד קלטר ואלכס פלג במאי/ת תום שובל  
ישראלי
ביקורת סרט להנוער מאת רון פוגל | מבקר קולנוע בכיר
ציון המבקר
"עוצר נשימה"
דירוג הגולשים
ראית את הסרט? העבר/י את העכבר ודרג/י!
5.4/10
?
היכן תצפו?
בקולנוע
אלך לקולנוע63.8%
בבית
אחכה לדי.וי.די8.5%
לא אצפה
לא מתכוונ/ת לצפות27.7%
Seret Buzz
הוסף/י למועדפים   הוסף/י ל"רוצה לראות"       התחבר/י   הצטרף/י בחינם!
נער צופה בדממה בבית ספר. משער בית הספר יוצאת נערה והנער עוקב אחריה בדרכה לביתה מצלם אותה בטלפון הסלולרי שלו. כך, בפתיחה היצ'קוקיאנית מסקרנת זו נפתח סרטו של יוצר הקולנוע הצעיר והמוכשר תום שובל "הנוער". המצב לא משהו בבית משפחת קופר. האב מובטל. הבנק לוחץ ומערכת היחסים בין ההורים על סף פיצוץ. שני האחים התאומים יקי ושאול מחליטים לעשות מעשה כדי לעזור להוריהם ולעצמם. בעזרת רובהו של אחד האחים שרק התגייס הם חוטפים את הנערה משוט הפתיחה ומתכוונים לבקש בעבורה כופר.חזרתי לסרט הקצר של תום שובל, "פתח תקווה" משנת 2007 כדי להבין טוב יותר את יצירתו. גם בסרט ההוא גיבור הסרט שוחה במדמנת עלובי החיים. הוא מפוטר מעבודתו הקשה בבית דפוס אי שם באזור תעשייה נידח וגם הוא מחליט לעשות מעשה – הוא ממשיך להגיע לבית הדפוס עד שהוא מסולק משם. בסיום "פתח תקווה" אנו שומעים את בכיו של הנכד של הגיבור (שאותו לקח הגיבור לבית הדפוס). בעולם של תום שובל כמו בעולמם של האחים דארדן אין הרבה תקווה ואין כמעט קרני אור שיאירו את המציאה האפורה והמדכדכת.
כמו הליהוק המדויק עד כאב של מכרם חורי כעובד המפוטר ב"פתח תקווה" גם ב"הנוער" שני האחים המגולמים על ידי האחים דוד ואיתן קוניו. האחים החסרים כל ניסיון משחק מוקדם, מקפיאים את דמו של הצופה במשחקם האוטנטי וכמו כל השחקנים המגלמים את משפחת קופר מציבים למול הצופה מראה כאובה של ישראל בימים של שפל כלכלי. משה איבגי המגלם את אביהם של התאומים מעביר לנו הצופים את תחושתו של אדם שנקלע לדרך ללא מוצא כשהוא מסנן "אם אין לך כסף אתה לא בן אדם". באמירה זו מצטרף סרטו של שובל לגל של סרטים ישראלים העוסקים במחאה חברתית ובחטיפות כמו "השוטר" או "לא בתל אביב".במציאות שבה אין עתיד ואין גם הווה שובל לא נותן כמעט לצופיו לנשום. שיאו של הסרט הוא בחטיפת הנערה בדרכה לביתה ובתפקוד האחים כחוטפים קרי מזג מולה. אלו סצנות שבזכות הבימוי החד כאזמל של שובל מרגישות כל כך אותנטיות עד שהן ממש מכאיבות לצופה. הנערה הכפותה בתחתיתו של המקלט המקומי וחוסר הישע שלה בעצם מסמל על מצוקתם של האחים החוטפים הנמצאים בעצמם במצב של נחיתות מול החיים.
מעבר למצוקה הכלכלית של האחים ומשפחתם המשמשת כזרז לעלילה המרכזית בסרט יש ב"הנוער" עוד מספר רבדים הראויים לציון והמעידים על מורכבותו של יצירתו של שובל. אחד האחים עובד כסדרן בקולנוע והאחים חיים ונושמים סרטים. שובל מתייחס לטשטוש הנוצר בין עולם הבדיה (קולנוע) לבין המציאות. טשטוש המאפשר לאחים לבצע פעולות אגרסיביות ולא שגרתיות כמו חטיפה. באחד מהקטעים הטעונים ביותר בסרט משכנע האח הבוגר את אחיו הצעיר באנגלית כי הנערה החטופה אינה משמעותית וחשיבותה רק בכופר שהאחים אמורים לקבל עבורה. סצנה שבה מדמים האחים את עצמם לגיבורי אחד מאותם סרטי פעולה שהם מעריצים (הם גם לובשים חולצות עם ציטוטים מסרטים וחדרם מלא בפוסטרים של סרטים). סצנה זו הזכירה לי את שני הנערים בסרט "גומורה" המבצעים מעשי שוד בדמיינם את עצמם כטוני מונטנה, גיבור סרטו של דה פלמה "פני צלקת".גם מערכת היחסים בין האחים לבין עצמם מרתקת כשכל פעם אח אחר דוחף להמשיך המשימה ועיתים נדמה כי מדובר באדם אחד עם פיצול אישיות. גיבוריו של שובל מאפשרים לו להציג תמונת מצב מורכבת יותר של המציאות אצל אלו שגורלם לא שפר עליהם. מעבר לזעקת המדוכאים באשר הם היותו של האח המבוגר חייל גם טוענת את הסרט בגוון לוקאלי (וים ונדרס אמר פעם כי כשהוא מבין שלסרט שהוא רואה אין הקשר מקומי הוא יוצא ממנו).משהו טוב קורה לקולנוע הישראלי. יותר ויתר יוצרים מנפיקים סרטים שכבר לא חסר להם הגרוש ללירה. סרטים שמרגישים נכון, סרטים שיכולים לעמוד בשורה אחת עם מיטב היצירה העולמית. "הנוער" עומד בגאון בחזית פרץ מבורך זה של יצירה חדשה מתוחכמת ורעננה. לא להחמיץ.
הנוער - ביקורת גולשים / תגובות
צפיתם בסרט? ספרו לנו מה חשבתם!   הוסף/י ביקורת!
שם: .MOR Rגיל: 1620/10/2019 02:38:26
7/10אייקון ציון
סרט מינימליסטי וסוחף. המשחק נהדר, הצילום לא רע בכלל, הפס-קול די תורם לאווירה המותחת, העריכה מצויינת ברובה והדילוגים חזקים וסוחפים אל התסריט והעלילה מרגישים לא ממומשים וגמורים עד הסוף, מלאי פינות לא סגורות, לפעמים פשוטים מידי, לעיתים בעלי קצב קצת איטי מידי (בעיקר בהתחלה) והיו עובדים טוב יותר בסרט קצר. בקיצור, אחלה סרט. בהחלט אפשרי לצפייה.
שם: יונתןגיל: 2921/02/2015 16:51:49
1/10אייקון ציון
אחד הסרטים הכי הזויים וגרועים שראיתי. עריכה בשקל, שני האחים שחקנים מעצבנים, עלילה משעממת וסוף הזוי לגמרי!!!
שם: יאנה לגיל: 2231/10/2013 09:52:47
1/10אייקון ציון
תחסכו לעצמכם את הסרט הזוועתי הזה. פשוט תחסכו. אין עלילה, אין עריכה, שחקנים שלא עוברים מסך, נראה כאילו התקציב לסרט הזה היה 8 שקלים
קישורים
חץ הנוער (עמוד סרט)
ביקורות נוספות של סרטי ישראלי
בית Home 2023 חדש 2024
חיפוש ביקורות
לרשימת ביקורות אחרונות
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.5
Home 20232ביתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.7
White Bird A Wonder Story3ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
American Fiction4מעשייה אמריקאיתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 4.2
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט