ונוס בפרווה ביקורת סרט

La Venus a la fourrure Movie Review

תמונת כתברון פוגל על "ונוס בפרווה":
"עוד יצירה מופתית של פולנסקי"
סרט ארכיון   שתף/י
פוסטר La Venus a la fourrure
משחק עמנואל סינייה, מתייה אמלריק במאי/ת רומן פולנסקי  
דרמה
ביקורת סרט לונוס בפרווה מאת רון פוגל | מבקר קולנוע בכיר
ציון המבקר
"מושחת ומתוחכם"
דירוג הגולשים
ראית את הסרט? העבר/י את העכבר ודרג/י!
7.1/10
?
היכן תצפו?
בקולנוע
אלך לקולנוע69.2%
בבית
אחכה לדי.וי.די7.7%
לא אצפה
לא מתכוונ/ת לצפות23.1%
Seret Buzz
הוסף/י למועדפים   הוסף/י ל"רוצה לראות"       התחבר/י   הצטרף/י בחינם!
הנובלה "ונוס בפרווה" שכתב בשנת 1870 הסופר האוסטרי ליאופלד פון זאכר מאזוך זכתה עד היום לשלושה עיבודים קולנועיים קלוקלים. סרט ניצול מיני אמריקאי משנת 1967, סרט ארוטי איטלקי משנת 1969 וסרט הולנדי בשחור לבן שגם נטה כמו שני קודמיו להתעסק בעירום ובבוטות של הנובלה ולא טרח להתעמק ביחסי השליטה המורכבים בין המינים שמפורטים בו על ידי הסופר ששמו הוא המקור לביטוי מזוכיזם. נדמה היה שיוצרי הקולנוע פשוט לא מסוגלים להנפיק תובנות מעל למובן מאליו ביצירה ספרותית מבריקה זו.בשנת 2010 הפתיע את ברודווי המחזאי ההומוריסט דייויד אייבס כשהעלה גרסא משלו לנובלה. גרסא שבה בימאי מנהל משחק שח מורכב מול שחקנית הנבחנת לתפקיד הראשי בהצגה המבוססת על הנובלה. ההצגה הייתה להצלחה מסחררת והבימאי רומן פולנסקי ממרום שמונים שנותיו החליט שיצירת גרסא קולנועית למחזה של אייבס תהיה הפרויקט הבא שלו. תומס הוא מחזאי תיאטרון שעיבד את הנובלה "ונוס בפרווה" לבמה וכעת הוא עסוק בבחירת השחקנית הראשית לתפקיד ונדה, גיבורת הנובלה. בסוף יום ארוך ומתיש נכנסת לאולם התיאטרון הפריזאי שחקנית שגם לה קוראים ונדה ומבקשת לקיים אודישן . תומס רק רוצה ללכת הביתה אך לאחר הפצרותיה של ונדה הוא מסכים לאודישן אחרון בהחלט והסרט יוצא לדרכו רבת הפיתולים וההפתעות.
העברת מחזה ובמיוחד מחזה המבוסס על שני שחקנים מן הבמה למסך הגדול הינה עסק לא פשוט. כשהמצלמה אינה יוצאת ולו לרגע מהאולם וכששני שחקנים מדקלמים רוב הסרט טקסטים בשפה מליצית יכולה היצירה הקולנועית להידרדר במהירות לשעמום ולבנאליות. אולם מכיוון שכאן מחזיק במושכות הבימוי אמן החללים הסגורים ואשף הקלסטרופוביה הקולנועית התוצאה היא מלאכת מחשבת של יצירה קולנועית שמצליחה לשמור את הצופה דרוך לכל אורכה ולאט לאט סוחפת את המתבונן עמוק לתוך העלילה .אחד המוטיבים המרכזיים ביצירותיו של פולנסקי הוא הצטמצמות עולמו של הגיבור (גם אם רק בדמינו) ככל שהעלילה מתקדמת. המרחבים הפתוחים של הים ב"סכין במים" הופכים לחלל קטן במעמקי היאכטה של הגיבורים. החפצים בדירתו של גיבור "הדייר" נדמים גדולים יותר (והגיבור חש קטן יותר ויתר) ויתר והקירות סוגרים עליו פשוט כמשמעו. רק כשהוא מרגיש חנוק יוכל גיבורו של פולנסקי להתמודד עם האסונות והרעות שנקרות בדרכו. ב"ונוס בפרווה" נמצאים הגיבורים בבמה בתיאטרון קטן ובעזרת שינוי תיאורה וצילום מתוחכם נדמה שהבמה הולכת וקטנה ככל שסרט נמשך.
פולנסקי מרבה לעסוק ביצירותיו ברוע האנושי ויצירה העוסקת ביחסי סאדו מזו היא מתאימה לו ככפפה ליד. פולנסקי הצהיר לא פעם (גם על סמך ניסיונו כניצול שואה ובמיוחד לאחר שאיבד את אשתו בטבח אכזרי) כי הרוע נמצא בכל ורק מחכה להזדמנות להרים את ראשו. סוורין הגיבור שאת תפקידו מדקלם הבימאי תומס (ולא ברור האם תומס אינו בעצם סוורין) נאבק ביצריו האפלים ואילו ונדה השחקנית המסתורית (שלא ברור איך היא יודעת את תפקידה בעל פה לאור העובדה שהיא מצהירה שבקושי קראה את התסריט) נדמית כמי שמלכתחילה האפלה מקננת בה.כמו בסרטו הקודם "שדות הקטל" שגם הוא היה מבוסס על מחזה,מצליח פולנסקי ללהטט בוירטואוזיות בחלל מצומצם ולשמור על קצב רצחני וסוחף לאורך כל הסרט וכמו ב"שדות הקטל" הוא מצליח להנפיק משחקניו את אחת מהופעותיהם המוצלחות ביותר בקריירה הענפה שלהם.מתיו אמלריק קודר כדרכו ומצליח להעביר את הפגיעות והבלבול ששרוי בהן גיבור הנובלה.אבל מי שמתעלה על עצמה היא אשתו של פולנסקי עמנואל סנייה הנפלאה שכבר הספיקה להרטיט לבבות ב"ירח מר". סנייה בת ה47 שנראית נפלאה ומשפריצה מיניות לכל עבר. סנייה היא ונוס בפרווה (או ונוס ממילו אם תרצו). ודמותה המתעתעת היא תאווה לעיניים ומבלבלת את הצופה ללא הרף. לרגע היא שחקנית בשקל בורה שאינה מבינה ביטויים בצרפתית , ומייד לאחר מכן היא פם פטל אגרסיבית שרודה בבן זוגה לבמה וכמעט מתעללת בו. יש בסרטו של פולנסקי רבדים רבים שתקצר היריעה מלתארם כמו הדיון המרתק ביחסי גברים נשים וביחסי אדון ומשרת (או עבד אם תרצו). "ונוס בפרווה" הינה יצירה שאינה קלה לעיכול אך אם מתמסרים אליה, ניתן ליהנות מחוויה יוצאת דופן. מסתבר שלרב אמן הוותיק עוד יש את זה.
ונוס בפרווה - ביקורת גולשים / תגובות
צפיתם בסרט? ספרו לנו מה חשבתם!   הוסף/י ביקורת!
שם: ששוןגיל: 6208/02/2014 16:13:06
8/10אייקון ציון
"ונוס מפרווה" הוא מחזה מצולם, אבל מחזה טוב. עמנואל סנייה, ממלאת תפקיד מרשים ורב תהפוכות, מול במאי תיאטרון חסר סבלנות, שהופך בהדרגה לשבוי של התגלמות המין הנשי. אתה יושב בסרט, ומבין יותר ויותר, כי לא נוכל להימלט מכך שהנשים, ובעיקר היפות שביניהן, שולטות בעולם שלנו. 8 בסולם ששון גואטה
שם: יונתן פלדגיל: 7602/01/2014 16:11:41
9/10אייקון ציון
למרות שבסרט, שהוא כעין מחזה בתוך מחזה - מופיעים רק שני שחקנים, הוא עמוק, מעניין ורב ממדי. אין כאן עלילה, אלא דיון מרתק בזהות מינית, בקשר בין המציאות והתיאטרון, במלחמת המינים, במאבקי כוח בין בני אדם בכלל וגברים ונשים בפרט - ובנושא שמעסיק את פולנסקי בכל סרטיו - החמקמקות שבמאפייני האישה ובשליטתה על הגברים. עמנואל סינייה מדהימה במשחקה: יפה, מרשימה בהופעתה ובחילופי התפקידים המהירים שהיא מציגה בוירטואוזיות. זהו אחד מאותם הסרטים שגם לאחר יציאה מאולם הקולנוע, זמן רב עדיין מעסיק את המחשבה.
שם: Mגיל: 5419/12/2013 22:56:21
4/10אייקון ציון
הדבר הכי חשוב במחזה, לפני כל דבר אחר הינו הטקסט והעלילה (אם יש כזאת). במחזה הזה אין עלילה והטקסט הוא סתם שנינות לשם שנינות ומחשבות ותפיסות מיניות שפעם היו אולי מקוריות או חדשניות או פרובוקטיביות והיום הן סתם משעממות. יכול להיות שמי שמתחבר לצד המושפל במערכת סאדו מזוכיסטית יתחבר וירגיש משהו כלפי הטקסט והמחשבות שמועברות בו... לנו זה לא עשה את זה... רחוק מזה. אז כן, הבחמוי מושלם והמשחק נפלא ומאד מעניין מבחינת העוצמות הרגשיות שהשחקנים חווים מולנו... אבל כשזה כל מה שיש בסרט... ממש ממש לא שווה את ההשקעה... מה עוד שיש כל כך הרבה סרטים טובים בימים אלו...
קישורים
חץ ונוס בפרווה (עמוד סרט)
ביקורות נוספות של סרטי דרמה
נפש אחת One Life חדש 2024
חיפוש ביקורות
לרשימת ביקורות אחרונות
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.5
Home 20232ביתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.7
White Bird A Wonder Story3ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
American Fiction4מעשייה אמריקאיתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 4.2
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט