12 שנים של עבדות ביקורת סרט

12Years a Slave Movie Review

תמונת כתברון פוגל על "12 שנים של עבדות":
"אחד הסרטים החשובים ביותר שנוצרו בנושא העבדות"
סרט ארכיון   שתף/י
פוסטר 12Years a Slave
משחק בראד פיט, מייקל פסבנדר, צ'וואטל אג'יופור במאי/ת סטיב מקווין  
דרמה
ביקורת סרט ל12 שנים של עבדות מאת רון פוגל | מבקר קולנוע בכיר
ציון המבקר
"יצירת מופת"
דירוג הגולשים
ראית את הסרט? העבר/י את העכבר ודרג/י!
8.3/10
?
היכן תצפו?
בקולנוע
אלך לקולנוע56.6%
בבית
אחכה לדי.וי.די35.2%
לא אצפה
לא מתכוונ/ת לצפות8.2%
Seret Buzz
הוסף/י למועדפים   הוסף/י ל"רוצה לראות"       התחבר/י   הצטרף/י בחינם!
12 שנים של עבדות הינו סרטו השלישי בסך הכל של הבימאי הבריטי סטיב מקווין,.כמו בשני סרטיו הקודמים מעמת מקווין גם הפעם את הצופה עם דחפיה הראשוניים של החיה האנושית. ב"רעב" נאבק האסיר שובת הרעב בשוביו תוך כדי שהוא מתנכל לגופו. ב"בושה" נאבק המכור למין ביצריו ובהידרדרות נפשית ופיזית וב"12 שנים של עבדות" נאבק סלומון נורתאפ בשוביו הדרומיים שהפכו אותו לעבד נרצע. גיבוריו של מקווין חווים סבל בל יתואר, נפשי ופיזי והצופה מתקשה לעיתים להמשיך לצפות באיוב המודרני הנגלה אליו מהמסך. אני אישית הרהרתי יותר מפעם אחת בשואה במהלך הסרט.הסרט מספר את סיפורו האמיתי של אפרו אמריקאי בשם סלומון נורתאפ שהיה אדם חופשי בצפון ארה"ב עד שנחטף על ידי סוחרי עבדים ושהה במשך 12 שנים בדרום ארה"ב כרכושם של בעלי מטעים. במשך שעתיים ןקצת יחווה הצופה את מסע הייסורים של סלומון.
נעשו לא מעט סרטים בעבר שתיארו ובחנו את נושא העבדות בארה"ב: החל ב"הולדתה של אומה" הגזעני של גריפיתס מ-1915, דרך סרט על גבול הניצול המיני כ"מנדינגו", הסדרה "שורשים" משנת 1977 עפ"י אלכס היילי ועד לסרטו האחרון של טרנטינו "דג'נגו". רוב הסרטים היו יצירות צעקניות שניסו להציג באופן פלקטי את הטרגדיה של השחורים בארה"ב.מקווין המביים את כל סרטיו לדעתי כיצירות אימה לכל דבר ועניין מציג בסרטו את הניתוח המאלף והמצמרר ביותר של נושא העבדות שנעשה עד היום בקולנוע. ראשית כתמונת מראה לעבדות בדרום הוא מתאר את החופש שלו זוכים כהי עור בצפון הליברלי של אמריקה. אנשים כגיבור הסרט המנהלים חיים רגילים בין הלבנים. גיבור הסרט הזועק בתחילת הסרט לאחר שנחטף "אני אדם חופשי" מדגיש את האבסורד והאימה בכך שבשני חלקים של אותה אומה מתנהלים יקומים שונים לחלוטין כשבאחד מהם אנשים הם רכוש, חפץ, מטבע העובר לסוחר. מעבר לכך שם מקווין בפי השחקנים המגלמים את העבדים שפה הגובלת במליציות ולא דומה כלל לאנגלית העילגת שמושמת בדרך כלל בקולנוע בפי כהי העור בסרטים כגון אלו. מקווין טוען בכך שהשחורים שווים בכל דבר ועניין לאלו הלבנים.
קווין משתמש המינימליזם כשצריך ונותן למבטים של העבדים לזעוק את זעקת האדם העשוק באשר הוא. אולם לפתע הוא מגביר קצב וסוחף את הצופה לסצנות מטרידות בחומרתן (כמו סצנת ההצלפה בצעירה הנאה המתחברת עם גיבור הסרט). כשרואים את סרטו חמור הסבר של מקווין קשה שלא לחשוב על "דג'נגו" המוגזם עד גיחוך שגם בו יש סצנות קשות לצפייה אך הן נבלעות בבליל ההתחכמויות והקריצות של טרנטינו (דמותו של מייקל פסבינדר כבעל האחוזה הדמוני ב"12 שנים של עבדות" מרשימה עשרות מונים מזו של דה קפריו ב"דג'נגו ").צ'וויטל אג'יופור הנהדר מגלם את סלומון גיבור הסרט. אג'יופור שעד היום לא היה מוכר (יחסית) מצליח לשאת את הסרט על כתפיו. בתחילה הוא גאה ,לאחר מכן הוא שפוף ואז הוא מבין שכדי לשרוד עליו ללמוד ל"שחק את המשחק" של הלבנים והפוך לרואה ואינו נראה. עוד עבד במטעי הכותנה של הדרום. פניו של אג'יופור הן כמו ציור רב שכבתי, הוא מעוות אותן ומצליח להביע מנעד עצום של רגשות (במיוחד בסצנה שבה לראשונה הוא מצטרף בשירה לקינה על מות אחד מהעבדים) בקאסט המצוין גם שחקנו הקבוע של מקווין, מייקל פסבינדר והאפל מתמיד וגם פול ג'אמטי ובראד פיט צצים להופעות אורח איכותיות.היום, כשבבית הלבן מכהן נשיא אפרו אמריקאי, נדמה שקל הרבה יותר לעסוק בתקופת העבדות בארה"ב. סרטו של מקווין הוא יצירה חשובה ומטרידה שעוד תעורר הדים ותגרור דיונים על זמנים אפלים וחשוכים בתולדות הדמוקרטיה הגדולה בעולם. למרות שמדובר ביצירתו הקומוניקטיבית ביותר של מקווין עד היום זוהי יצירה מקפיאת דם , יצירה שלמרות שהיא מאתגרת ולא קלה לעיכול - חובה לצפות בה.
12 שנים של עבדות - ביקורת גולשים / תגובות
צפיתם בסרט? ספרו לנו מה חשבתם!   הוסף/י ביקורת!
שם: nadavגיל: 1505/01/2021 00:28:37
9/10אייקון ציון
הסרט העבדות הכי מדהים שראיתי. סרט סוחף ולא שמים לב לזמן המשחק של השחקנים מדהים בעיקר מייקל פסבנדר.
שם: goli44גיל: 4528/07/2020 18:11:11
8/10אייקון ציון
מעולה
שם: מור רזגיל: 1306/05/2016 18:20:50
9/10אייקון ציון
סרט מקסים ונהדר !!! השחקנים מושלמים (בעיקר מייקל פסבנדר), הצילום מעולה, הפס-קול מוסיף המון לאווירה, הדיאלוגים בנויים היטב והתסריט והעלילה מעניינים ועשויים היטב אבל הסרט לפעמים מרגיש כבד מדי. בקיצור, מרגש. רוצו לראות, מומלץ בחום !!!
קישורים
ביקורות נוספות של סרטי דרמה
נפש אחת One Life חדש 2024
חיפוש ביקורות
לרשימת ביקורות אחרונות
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.5
Home 20232ביתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.7
White Bird A Wonder Story3ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
American Fiction4מעשייה אמריקאיתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 4.2
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט