גנבת הספרים ביקורת סרט

The Book Thief Movie Review

תמונת כתבאלעד שלו על "גנבת הספרים":
"סרט שואה מרוכך ונשכח לילדים"
סרט ארכיון   שתף/י
פוסטר The Book Thief
משחק סופי נליס, ג'פרי ראש במאי/ת בריאן פרסיבל  
דרמה
ביקורת סרט לגנבת הספרים מאת אלעד שלו | עורך ראשי
ציון המבקר
"סטרילי מדי"
דירוג הגולשים
ראית את הסרט? העבר/י את העכבר ודרג/י!
8.2/10
?
היכן תצפו?
בקולנוע
אלך לקולנוע58.5%
בבית
אחכה לדי.וי.די36.7%
לא אצפה
לא מתכוונ/ת לצפות4.8%
Seret Buzz
הוסף/י למועדפים   הוסף/י ל"רוצה לראות"       התחבר/י   הצטרף/י בחינם!
יש משהו צורם בעיבוד של רב המכר "גנבת הספרים" לקולנוע. ייתכן וזה הניסיון ליצור סרט שואה מרוכך וסטרילי לקהל צעיר, ייתכן וההחלטה להשתמש בשפה האנגלית במבטא גרמני כבד כשפה בה מדברות הדמויות בגרמניה של שנות ה-30 וייתכן כי פשוט מדובר בעובדה שאין לסרט עלילה מספיק טובה ומורכבת שתחזיק אותו. כך או אחרת כל המרכיבים האלו יחדיו יוצרים סרט נשכח למדי, שמקנה לשואה נופך של סיפור אגדה לגיל הרך.עלילת הסרט מבוססת באופן עקבי למדי על ספרו רב המכר של הסופר מרקוס זוסאק, "גנבת הספרים". הסרט מתרחש בתקופת מלחמת העולם השנייה בגרמניה הנאצית ועוקב אחר ליזל (סופי נליס) ילדה בת 11, שמאומצת על ידי זוג הורים חשוכי ילדים, האנס ורוזה הוברמן (ג'פרי ראש ואמילי ווטסון), לאחר שאמה נאלצת למסור אותה בשל השתייכותה למפלגה הקומוניסטית. אחיה של ליזל נפטר משחפת בדרך אל משפחתם החדשה וליזל נאלצת להסתגל לבדה לאימה המאמצת הנוקשה, לאביה טוב הלב שמלמד אותה לקרוא ואף ליהודי בשם מקס המתחבא במרתף ביתם של ההורים מפני הנאצים. ליזל אף מתחברת עם בן שכנים גרמני בשם רודי ועם אשתו של ראש העיר, המתירה לה לקרוא ספרים בביתה ואשר ממנה היא אף גונבת ספרים בהחבא.
הבעיה היא שלא הרבה קורה במהלך עלילת הסרט. מהלכיו (פרט לסיומו) צפויים למדי, הוא אינו מציב אתגרים ומכשולים קשים מדי בפני גיבוריו והוא משייט לו על מי מנוחות לאורך מרבית העלילה. ייתכן והדבר היה מתקבל יותר על הדעת בסרט שפונה לקהל יעד צעיר, אילולא היה מדובר בסרט שואה. במאי הסרט, בריאן פרסיבל (המוכר מבימוי הסדרה הבריטית "אחוזת דאונטון"), ציין בביקורו בארץ לצורך קידום הסרט כי רצה לחשוף באמצעותו בני נוער ברחבי העולם למאורעות השואה. לצערי, בני נוער שיצפו בסרט זה לא יבינו מדוע השואה נחשבת לאחד המאורעות הזוועתיים ביותר בתולדות המין האנושי.הצילום האווירתי היפה של פלוריאן בלהאוס, המוסיקה ההוליוודית הסכרינית של ג'ון וויליאימס ובעיקר ההצגה הסטרילית של מלחמת העולם השנייה כמעין אגדת ילדים עצובה, אותה מקריין מלאך המוות החביב והאנושי אף הוא, גורמים לסרט לחטוא למטרה אותה הציב לעצמו. גם העובדה כי במטרה להגיע לקהל רחב ככל האפשר בחר פרסיבל לתת לדמויותיו לדבר באנגלית במבטא גרמני, כשמדי פעם מתווסף לדיבורם איזה "יא" או "דנקה" גרמני ייצוגי, מגחיכה את הטקסט ופוגעת באמינות הדמויות והעלילה.
הסרט "ממזרים חסרי כבוד" כבר הוכיח כיצד ניתן לשלב פנטזיה, המשתמשת במעבר בין השפות השונות של הדמויות ככלי עלילתי מתוחכם, ומאירה את השואה והייצוג הקולנועי שלה באור חדש. גם "החיים יפים", שהשתמש בקונטקסט של סיפור אגדה קומי לסיפור הינצלותו של ילד בשואה, הצליח לטעת פנטזיה זו ביסודות סאטיריים נוקבים, שמאירים את המציאות האיומה שמתרחשת מאחוריה. "גנבת הספרים" אינו סרט רע, ישנן סצינות לא מעטות בו שעשויות היטב וייתכן כי כהיכרות ראשונית עם נושא זה לילדים הוא מהווה אפשרות סבירה למדי. אולם כשלונו טמון בכך שאינו הצליח להתרומם מעל היסודות הגנריים שבו וליצור אמירה קולנועית שתצדיק את עיסוקו בנושא נפיץ כמו השואה.
גנבת הספרים - ביקורת גולשים / תגובות
צפיתם בסרט? ספרו לנו מה חשבתם!   הוסף/י ביקורת!
שם: יפעת הוכמןגיל: 5120/02/2016 23:49:35
9/10אייקון ציון
סרט מקסים. המשחק מרגש. מצד אחד על תקופת השואה ומצד שני עוסק בצד הגרמני בלי לעשות הנחות, כי מראה איך בתוך העדר היו אנשים - מעטים אך היו, שלא נסחפו. מה שאנחנו קוראים חסידי אומות העולם. ועליהם הסרט - בעקבות הספר, שם את הפוקוס. הטוב מדגיש את הרע ולהפך. מעלה גם שאלות בכלל על החיים ועל יכולת והאפשרות של האדם הבודד והיחיד לחשוב בעצמו. ניתן לומר שהסרט מצדיע לאנשים ההם. בצדק. משחק כאמור מרגש, מאופק ואותנטי. סרט חשוב בשבילי היה השלמה לקריאה בספר החשוב והיפה.
שם: anipoגיל: 4421/11/2015 18:11:34
8/10אייקון ציון
הרבה אור בכל האפלה הגדולה הזו של תקופת מלחמת העולם השנייה. טוב הלב, האנושיות והחמלה אל מול הרוע והחייתיות. קשה שלא לעשות הקבלה למה שקורה בימים אלו בארץ ובעולם.כשחושבים על זה, כל הדמויות המרכזיות בסרט חוו שכול ,עוני, או רדיפה וכל אחד מהם לא שוכח שהוא קודם כל בן אדם ולא מפתח שנאה כלפי העולם. משחק נהדר ומרגש במיוחד של סופי נליס וג''פרי ראש.
שם: דב ישראליגיל: 4012/10/2015 08:46:27
8/10אייקון ציון
The Book Thief ליזל ילדה צעירה יוצאת דופן שנשלחה לחיות עם משפחה אומנת במלחמת העולם השניה, היא גונבת ספרים וחולקת אותם עם אחרים...משחקו של ג'פרי ראש משובח, הסרט עשוי טוב עצוב ומרגש.
קישורים
ביקורות נוספות של סרטי דרמה
ג'ויקה Joika חדש 2024
רדיקלי Radical חדש 2024
נפש אחת One Life חדש 2024
חיפוש ביקורות
לרשימת ביקורות אחרונות
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.5
Kong Fu Panda 42קונג פו פנדה 4ציון גולשים10 / 9.3ציון מבקרים5 / 3.3
White Bird A Wonder Story3ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
Home 20234ביתציון גולשים10 / 8.9ציון מבקרים5 / 3.7
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט