איש המסילה ביקורת סרט

The Railway Man Movie Review

תמונת כתביאיר הוכנר על "איש המסילה":
"הרצון של היוצרים לחנך את הצופים הורס את הסרט"
סרט ארכיון   שתף/י
פוסטר The Railway Man
משחק קולין פירת, ניקול קידמן במאי/ת ג'ונתנן טפליצקי  
דרמה
ביקורת סרט לאיש המסילה מאת יאיר הוכנר | מבקר ראשי
ציון המבקר
"יבשושי ודידקטי"
דירוג הגולשים
ראית את הסרט? העבר/י את העכבר ודרג/י!
8.3/10
?
היכן תצפו?
בקולנוע
אלך לקולנוע79.3%
בבית
אחכה לדי.וי.די13.8%
לא אצפה
לא מתכוונ/ת לצפות6.9%
Seret Buzz
הוסף/י למועדפים   הוסף/י ל"רוצה לראות"       התחבר/י   הצטרף/י בחינם!
הבמאי האוסטרלי ג'ונתן טפליצקי מביא למסך הגדול את סיפורו האמיתי הבלתי יאמן של אריק לומאקס, קצין בצבא הבריטי, טכנאי מבריק, שנופל בשבי היפני ומוצא עצמו עובר שלל עינויים. עשרות שנים מאוחר יותר מפגש מקרי ברכבת עם אחות רחמניה שגם הופכת במהרה לאשתו, פותח את תיבת הפנדורה. כאשר הוא מגלה שהמתורגמן היפני במחנה העבודה שהיה אחראי בין היתר גם לעינויים עדיין חי בבורמה ומנהל מוזיאון מקומי להנצחת קורבנות המלחמה, הוא מחליט להתעמת איתו על מנת להשיב את השקט לחייו."איש המסילה" המבוסס על ספרו האוטוביוגרפי של אריק לומקס "איש המסילה", רצה להיות סרט מאוד חשוב אבל נראה שהבמאי ג'ונתן טפליצקי לא ידע ממש איזה סרט הוא רצה לביים. נראה שבאופן קצת אבסורדי הוא כשל בשילוב שני קווי העלילה של הסרט המתרחשים בזמן מלחמת העולם השנייה ועשרות שנים לאחר מכן בסוף שנות ה-70 תחילת ה-80. כך נוצר מצב אבסורדי שבעצם אנחנו צופים בשני סרטים שונים: אחד קולנועי ואפקטיבי יותר והשני דידקטי וטלוויזיוני.
החלק של מלחמת העולם השנייה בכיכובו של השחקן הבריטי העולה ג'רמי ארווין (סוס מלחמה) מצליח לתאר בצורה מוחשית למדי את הזוועות שעברו החיילים הבריטים במחנה העבודה היפני כאשר הם היו צריכים להקים מסילת רכבת חוצה יבשות שגבתה מחיר כבד של עשרות אלפי אנשים. אנחנו מלווים את הקצינים הבריטים שמצליחים להתקין מכשיר רדיו ומסכנים בכך את חייהם וכמובן את שלל העינויים שגיבורנו השדוף יעבור כאשר הם יתפסו.החלק הנוסף והאפרורי משהו בכיכובו של קולין פירת' מתרחש שנים מאוחר יותר. לומאקס המבוגר הסובל מהלם קרב בעקבות שלל העינויים נפגש בקביעות עם חבריו קורבנות המלחמה, ביניהם סטלן סקארסגארד המעולה כהרגלו. כחובב רכבות ואף יותר מכך מסילות רכבת, הוא פוגש באחד ממסעותיו הקצרים מהעבודה לפגישות עם חבריו את ניקול קידמן (בתפקיד צנוע ויפה). הם מתאהבים אבל אז מסתבר שהבחור המרובע והמשעשע שהכירה בקרון הרכבת סובל מסיוטים המשבשים את שגרת יומה ומסכנים את חיי הנישואים. מכאן מתגלגל הסיפור למעשייה דידקטית על השלמה עם העבר.
השחקן היפני המעולה הירוקי סנאדה המגלם את נאגסה, המתורגמן בזקנתו, מזכיר לנו בפעולותיו כמנהל מוזיאון את ועדת האמת והפיוס בדרום אפריקה. נאגסה מקדיש את חייו החדשים להנצחת זוועות ועוולות המלחמה. המתורגמן מכיר בפשעיו ופועל לכך שהאנשים שיבקרו במוזיאון ידעו מה התרחש בעבר. כאשר לומאקס מגיע למוזיאון ונחשף לפועלו של נאגסה הוא חייב להחליט האם הוא יכול להתגבר על הצורך שלו לנקום ולמצוא דרך לסלוח כדי שגם הוא יוכל להתחיל לחשוב על העתיד.סרט קולנוע טוב הוא סרט שדרך הסיפור והדמויות אנחנו מבינים את המסר שלו. נראה שהבמאי ג'ונתן טפליצקי נכשל בלספר את סיפורו של לומאקס והעדיף בחלקו האחרון של הסרט להתמקד במסר ובשל כך הסרט הופך לדידקטי. אם טפליצקי היה מראה לנו את התהליך שלומאקס עובר אז כבר היינו נמצאים בטריטוריה אחרת הרבה יותר מורכבת ומעניינת. אבל המעבר של הדמות כל כך מהיר מה שפוגם בסיפור ובאמינות הדמות הקולנועית.פירת' נכשל לחלוטין בגילומו של לומאקס ומזכיר שלל דמויות נוספות שהוא כבר גילם בעבר בצורה משכנעת ואמינה יותר. למזלו של פירת' שחקני המשנה סביבו כמו קידמן, סקארסגארד, סנאדה, ארווין ואחרים עושים עבודה טובה יותר. אם כבר אתם חייבים לראות סרט על שבויים בריטים במחנה יפני בזמן מלחמת העולם השנייה עדיף לצפות בקלאסיקות "הגשר על הנהר קוואי" משנת 1957 בבימויו של דייויד לין או ב" חג שמח מיסטר לורנס" משנת 1983 בבימוי של נאגיסה אושימה.
איש המסילה - ביקורת גולשים / תגובות
צפיתם בסרט? ספרו לנו מה חשבתם!   הוסף/י ביקורת!
שם: הצדיק הנאורגיל: 3710/01/2015 22:58:45
8/10אייקון ציון
אני לא יודע למה המבקר מלא טרוניות כרימון, הן על הסרט והן על משחקו של קולין פירת''. אני חושב שהסרט היה מצויין, עוצמתי ומרגש. קולין פירת'' היה כרגיל נהדר
שם: anipoגיל: 4310/01/2015 21:49:56
7/10אייקון ציון
למרות שמדובר בסרט לא רע,הקצב איטי ולאה ולפרקים העלילה משעממת. זו ההוכחה שלא מכל סיפור טוב אפשר להפיק סרט טוב. ציפיתי ליותר.
שם: איתיגיל: 4408/09/2014 00:36:05
7/10אייקון ציון
דרמה אנושית חזקה. משולבים בסרט קטעים מזכרונותיו של שבויי מלחמה בריטים במלחמת העולם השנייה - ישנן סצינות שעלולות להיות לא קלות לצפייה לחלק מהאנשים.
קישורים
ביקורות נוספות של סרטי דרמה
נפש אחת One Life חדש 2024
חיפוש ביקורות
לרשימת ביקורות אחרונות
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.5
Home 20232ביתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.7
White Bird A Wonder Story3ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
American Fiction4מעשייה אמריקאיתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 4.2
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט