הרופא הגרמני ביקורת סרט

Wakolda Movie Review

תמונת כתברון פוגל על "הרופא הגרמני":
"יצירה מאופקת על הגבול שבין סרט מתח לסרט אימה"
סרט ארכיון   שתף/י
פוסטר Wakolda
משחק דייגו פרטי, גיירמו פנינג, נטליה אוריירו במאי/ת לוסיה פואנזו  
דרמה
ביקורת סרט להרופא הגרמני מאת רון פוגל | מבקר קולנוע בכיר
ציון המבקר
"אסתטי ומצמרר"
דירוג הגולשים
ראית את הסרט? העבר/י את העכבר ודרג/י!
7.5/10
?
היכן תצפו?
בקולנוע
אלך לקולנוע74.4%
בבית
אחכה לדי.וי.די18.6%
לא אצפה
לא מתכוונ/ת לצפות7.0%
Seret Buzz
הוסף/י למועדפים   הוסף/י ל"רוצה לראות"       התחבר/י   הצטרף/י בחינם!
לפחות 9000 פושעי מלחמה נאצים נמלטו מגרמניה לאחר מלחמת העולם השנייה ו5000 מהם השתקעו בארגנטינה. נשיא ארגנטינה פרון היה אחראי לכך שאנשי ארגון אודסה (ארגון שהוקם על ידי הנאצים במטרה לסייע לאנשי אס.אס במידה וגרמניה תובס במלחמה. נושא שעסקו בו בסרט "תיק אודסה"), קיבלו לידיהם כ-10000 דרכונים ארגנטינאים ריקים ששימשו ליצירת זהות חדשות לנאצים שנמלטו על נפשם מאירופה. בין אותם אלפי נאצים שהגיעו לארגנטינה היה גם ד"ר יוסף מנגלה, שביצע ניסויים רפואיים סדיסטים באושוויץ . מנגלה נמלט לדרום אמריקה ושהה בארגנטינה. התקופה שבה שהה באזור ברילוצ'ה לפני שנמלט לפרגוואי בתחילת שנות השישים לוטה במסתורין והסרט "הרופא הגרמני" עוסק בדיוק בתיאור תקופה זו.הבימאית לויסה פואנזו מנסה בסרטה לפצח את חידת שהותו של מנגלה בברילוצ'ה בפרט ובארגנטינה בכלל. האם האוכלוסייה המקומית ידעה על עלילותיו? מי היו אלו ששיתפו פעולה איתו ביודעין? האם אכן סוכנת של המוסד עלתה על עקבותיו?
הבעיה המרכזית לכאורה בסרטה של פואנזו הוא שמדובר בסרט שסופו ידוע ובו הצופה הוא "יודע כל" . ידוע כי מנגלה לא נתפס מעולם ולכן בעצם אין מתח אמיתי בסיפור. אולם פואנזו מצליחה לטוות עלילה שבה הצופה חש יותר ויותר אי נוחות ובמיוחד חרדה לבת הקטנה של המשפחה שבמחיצתה מתגורר מנגלה בעת שהותו באיזור פטגוניה. האם המפלצת החייכנית תצליח לבצע את ניסויו הרצחניים גם על הילדה החביבה? פואנזו- בעזרת איורים מיומנו של מנגלה ,מוסיקה מינימליסטית ומדכדכת והרבה צילומים שהגוון האפור שולט בהם – הופכת את הסיפור לדרמה פסיכולוגית שמתרחשת רובה ככולה במוחו של הצופה.הפן המעניין בסיפור הוא הצגת הקהילה שבה מתגורר מנגלה כפרו-נאצית כשבמיוחד הדבר מודגש בבית הספר הגרמני שאליו הולכים ילדי המשפחה שמארחת את הד"ר. את בית הספר ניהל במציאות פושע נאצי וחונכו בו לטהרת הגזע גם הרבה אחריה שהרייך השלישי הובס בקרב. כשצופים בסרט ובתמיכה שלה זוכה מנגלה ועמיתיו הגרמנים (בסמוך לבית המשפחה נמצא ככל הנראה בית חולים לפושעי מלחמה) מבינים מדוע נאצים כה רבים נמלטו לחלק זה של העולם.
בסרט אביה של הילדה לילית בונה בובות להנאתו ומנגלה מציע לאב לפתוח ליין של בובות. פואנזו משתמשת בסיפור משנה זה כמשל לשאיפתו הבלתי נלאית של מנגלה לפתח את גזע האדונים (מה גם שהיו מיתוסים רבים על כך שמנגלה השתמש בבובות כדי להמשיך במחקריו על ילדים). אישית, בובות הן בעיניי דבר מטריד לכשעצמו והצגתן בסרט משיגה אפקט של אי נוחות ורתיעה-רגשות שחש הצופה לכל אורכו.נעשו לא מעט סרטים על פושעי מלחמה נאצים בתקופה שאחרי מלחמת העולם השנייה חלקם עסק ישירות במנגלה – הסרט "הנערים מברזיל" למשל ובחלקם דמות הפושע הנאצי הייתה מבוססת על מנגלה כמו בסרט המופתי "איש המרתון" שבו לורנס אוליביה גילם את "המלאך הלבן" רופא השיניים הנאצי הסדיסט. סרטה של פואנזו הוא בין הסרטים המאופקים ביותר שנעשו בנושא. פואנזו נוקטת בגישת ה"מים שקטים חודרים עמוק" ומשרטטת בצורה שקולה את דיוקנו של רוצח קר ומחושב שממשיך את הרגליו הישנים. ייתכן ואיפוק זה יצרום לחלק מן הצופים אך צריך להעריך את התעוזה של הבימאית הארגנטינאית המוכשרת הזו על בחירתה בדרך יוצאת דופן להוסיף עוד נדבך בעיסוק בנאציזם ובמקורות הרוע האנושי.צוות השחקנים גם הוא מעביר הופעה מופנמת ומעוררת הערכה בראשות אלכס ברנדמיל כמנגלה ונטליה אורירו כארגנטינאית ממוצא גרמני שמבינה מי עומד למולה אך מסרבת להכיר במציאות . סרט ראוי בהחלט.
הרופא הגרמני - ביקורת גולשים / תגובות
צפיתם בסרט? ספרו לנו מה חשבתם!   הוסף/י ביקורת!
שם: איתיגיל: 3820/09/2014 21:12:28
8/10אייקון ציון
אחד הסרטים הטובים שראיתי בעת האחרונה
שם: ברקוגיל: 1221/08/2014 12:05:02
10/10אייקון ציון
סרט מרתק ברמה גבוהה מאוד! (נצפה בלב סמדר תענוג רצוף מומלץ)
שם: אורית צ'גיל: 3917/08/2014 17:55:19
6/10אייקון ציון
סרט דרמה טוב בנושא חשוב מאוד. לא הצליח להעביר בצורה מספיק טובה עד כמה מעשיו של "הרופא הגרמני" היו מזעזעים באותה תקופה ואחריה ולכן מרגישה שנעשה קצת עוול לעובדות ההיסטוריות. ממליצה לראות בעיקר בגלל שהנושא חשוב.
קישורים
חץ הרופא הגרמני (עמוד סרט)
ביקורות נוספות של סרטי דרמה
נפש אחת One Life חדש 2024
חיפוש ביקורות
לרשימת ביקורות אחרונות
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.5
Home 20232ביתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.7
White Bird A Wonder Story3ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
American Fiction4מעשייה אמריקאיתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 4.2
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט