מיתה טובה ביקורת סרט

The Farewell Party Movie Review

תמונת כתברון פוגל על "מיתה טובה":
"זאב רווח בתפקיד חייו"
סרט ארכיון   שתף/י
פוסטר The Farewell Party
משחק זאב רווח, לבנה פינקלשטיין, עליזה רוזן, אילן דר, רפי תבור במאי/ת שרון מימון, טל גרניט  
ישראלי
ביקורת סרט למיתה טובה מאת רון פוגל | מבקר קולנוע בכיר
ציון המבקר
"פשוט נפלא"
דירוג הגולשים
ראית את הסרט? העבר/י את העכבר ודרג/י!
8.3/10
?
היכן תצפו?
בקולנוע
אלך לקולנוע73.8%
בבית
אחכה לדי.וי.די20.6%
לא אצפה
לא מתכוונ/ת לצפות5.6%
Seret Buzz
הוסף/י למועדפים   הוסף/י ל"רוצה לראות"       התחבר/י   הצטרף/י בחינם!
בשעה שהקולנוע המסחרי האמריקאי פונה מצד אחד לגילאים יותר ויותר צעירים, נושא העיסוק בגיבורים מבוגרים הופך לדומיננטי יותר ויותר מצד שני. הקולנוע זיהה כי בני גיל הזהב הם פוטנציאל כלכלי לא מבוטל ולכן בצד כוכבים יפי בלורית ותואר, (שלא לומר סינתטיים להחריד), נעשות יצירות העוסקות בעולמם של הלא צעירים ודרכם להתמודד עם החיים בגיל הזהב. הם יכולים להיות קבוצת קשישים אנגלים חביבה ב"מלון מרינגולד האקזוטי", סוכנים חשאיים בדימוס ב"רד" או זוג צרפתי ב"אהבה". מאנשים שקופים הפכו הגיבורים המבוגרים לדומיננטיים על המסך הגדול.סרטם של ערן מימון וטל גרניט "מיתה טובה" עוסק אף הוא בחבורה של מבוגרים הגרים באותו בית אבות (דיור מוגן הוא השם המקובל במקומותינו, גם כי זה נשמע יותר נעים לאוזן). הסרט רובו ככולו עוסק בנושא הכאוב והמורכב של המתות חסד ועל פניו מרכיבי הסרט נדמים כמתכון בדוק לצפייה עגומה בדרכם של חלק מהגיבורים לפגוש את המוות, אולם מימון וגרניט בזכות תסריט מפתיע ובזכות קאסט מעולה מצליחים לחולל את הבלתי ייאמן ולהציג בפני הצופה סרט שהוא בחלקו הגדול קומדיה.
יחזקאל (זאב רווח ) ולבנה (לבנה פינקלשטיין) הם זוג הגר בבית האבות. חברתם הטובה יאנה (עליזה רוזן) כבר אינה יכולה לשאת את ייסורי בעלה מקס (שמואל וולף) הגוסס מסרטן. יחזקאל מתכנן מכונה לסיום חיים ובעזרת הדייר החדש – הווטרינר ד"ר דניאל (אילן דר) ואהובו רפי (רפי תבור), מסיים מקס הסובל את חייו. מאותו רגע הופכת החבורה לשותפה לפשע (או למצווה) והסרט מתאר את מעלליה כשקליינטים חדשים צצים מכל פינה בבית האבות.כבר מתמונת הפתיחה - שבה מתחזה יחזקאל לאלוהים ומעדכן את זלדה הותיקה כי זמנה עוד לא הגיע – מבשרים לנו צמד הבימאים כי למרות העיסוק בזקנה ובמוות מדובר בקומדיה. קומדיה מורבידית ושחורה משחור אמנם, אך קומדיה השזורה ברגעי עצב. מכיוון שצמד היוצרים הוא מוכשר כשד הם עומדים במשימתם ומצליחים לספק לצופה חווית צפייה שמזגזגת בין צחוק לדמע. בין רגעים שמחים לרגעים עצובים עד מאד והצופה לא יכול להסיר את מבטו מן המסך. באחד מקטעי השיא של הסרט אף פוצחות הדמויות בשיר עגמומי (בארץ להד"ם, של נעמי שמר) מה שמביא את הסרט לפתחי הסוריאליזם ואולי בכלל רומזים לנו צמד היוצרים כי בעולם שבין המתים לחיים המציאות מתערבבת לא מעט עם הדמיון.
אבל מעבר לתסריט המופתי ורב הפיתולים ומעבר לצילום המצוין עיקר כוחו של הסרט הוא בקאסט הנהדר של השחקנים. זאב רווח כיחזקאל מגייס את כל ניסיונו ומבצע לטעמי את תפקיד חייו. תפקיד שכולו הוד והדר. לי אישית הזכיר רווח את אנטוני קווין המנוח. הרגע המרגש ביותר בטקס האופיר האחרון היה כשרווח זכה בפרס השחקן הטוב ביותר, עלה לבמה ופצח במונולוג מרגש שבסיומו ציין כי הוא גאה להיות שחקן. כל הכבוד לרווח על תפקיד מורכב, עוצמתי ומלא רגש . לבנה פינקלשטיין האדירה נותנת גם היא טור דה פורס קולנועי. נדמה כי אימו של המתאבק הדחוי מ"סיפור גדול" התבגרה והגיעה לבית האבות. משחקה של פינקלשטיין אותנטי ומרגש עד דמעות. גם עליזה רוזן ואילן דר מפליאים בביצועיהם.נושא המתת החסד שכבר נדון בכמה וכמה סרטים (ביניהם "מיליון דולר בייבי" ) אינו זוכה לדיון רציני בסרט, אולם הוא אינו הנושא המרכזי. גרניט ומימון חוקרים את יכולתו של האדם להשלים עם גורלו ולקחת את האחריות על חייו בידיו. הסרט מעלה כמה שאלות קשות שאין להן תשובות מוחלטות ובוודאי יתעוררו שוב לאחר צאת הסרט בבתי הקולנוע.מיתה טובה הוא סרט מתעתע, המשלב ערבוב כמעט בלתי אפשרי בין צחוק לדמע ובין שמחה ליגון. אולם בראש ובראשונה הוא יצירה קולנועית מרתקת ומרגשת עד דמעות. לולא היה נעשה בשנה בה נעשה "גט" הוא היה לטעמי לוקח את פרס אופיר בהליכה. אל תחמיצו.
מיתה טובה - ביקורת גולשים / תגובות
צפיתם בסרט? ספרו לנו מה חשבתם!   הוסף/י ביקורת!
שם: .MOR Rגיל: 1414/12/2017 01:16:48
7/10אייקון ציון
סרט בוגר ורציני. השחקנים מצויינים, הצילום נהדר, הפס-קול מוסיף המון לאווירת הסרט, העריכה לא רעה בכלל והדיאלוגים הדוקים אבל התסריט והעלילה איטיים מידי, לא תמיד מעניינים כל כך, די צפויים לקראת הסוף וממומשים חלקית. בקיצור, אפשר לראות.
שם: חייםגיל: 3207/04/2015 12:37:31
10/10אייקון ציון
סרט מצויין בהחלט צוות שחקנים נהדרים ומשחק מצויין של זאב רווח שווה ולא להחמיץ.לכו לראות !!!
שם: איציק גורגיל: 3622/03/2015 00:32:36
8/10אייקון ציון
סרט קליל יחסית על המתות חסד. משחק מעולה בעיקר של זאב רווח. מרגש.
קישורים
חץ מיתה טובה (עמוד סרט)
ביקורות נוספות של סרטי ישראלי
בית Home 2023 חדש 2024
חיפוש ביקורות
לרשימת ביקורות אחרונות
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.5
Kong Fu Panda 42קונג פו פנדה 4ציון גולשים10 / 9.3ציון מבקרים5 / 3.3
Home 20233ביתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.7
White Bird A Wonder Story4ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט