מורה מחליף ביקורת סרט

Detachment Movie Review

תמונת כתבנתן ליכטר על "מורה מחליף":
"יצירה על זמנית מרתקת על קשיי מערכת החינוך וחרדת הקיום"
סרט ארכיון   שתף/י
פוסטר Detachment
משחק אדריאן ברודי, מרשה גיי הרדן, כריסטינה הנדריקס, בריאן קרנסטון במאי/ת טוני קיי  
דרמה
ביקורת סרט למורה מחליף מאת נתן ליכטר | מבקר וכתב קולנוע
ציון המבקר
"מעורר מחשבה"
דירוג הגולשים
ראית את הסרט? העבר/י את העכבר ודרג/י!
8.8/10
?
היכן תצפו?
בקולנוע
אלך לקולנוע61.9%
בבית
אחכה לדי.וי.די28.6%
לא אצפה
לא מתכוונ/ת לצפות9.5%
Seret Buzz
הוסף/י למועדפים   הוסף/י ל"רוצה לראות"       התחבר/י   הצטרף/י בחינם!
"אמריקה X" היה אחד הסרטים הטובים והבולטים ביותר בשנות ה-90. סרטו של טוני קיי, שהיה עד אז במאי קליפים, הפך אותו לאחד הבמאים המעניינים והמסקרנים ביותר וייצר הבטחה גדולה. אבל קיי לא מימש אותה. למעשה מאז אותו סרט הוא די נעלם מהתודעה ולא יצר שום דבר שהתקרב לרמה של "אמריקה X". בשנת 2011 הוא חזר עם הסרט "Detachment" על פי תסריט של קארל לאנד. 5 שנים אחרי, הסרט מגיע לבתי הקולנוע בישראל תחת השם הפשוט "מורה מחליף", למרות שכבר קיים סרט בשם זה עם טום ברנג'ר. השם בישראל שונה כנראה גם בגלל שהתרגום הישיר, "התנתקות", יוצר קונוטציות אחרות לקהל הישראלי.לא ברור למה חמש שנים אחרי שיצא הסרט, הוחלט פתאום להביאו לארץ, אבל כמו שהקלישאה אומרת, מוטב מאוחר מאשר אף פעם. "מורה מחליף" הוא סרט שיש לו רלוונטיות על זמנית. בדיוק השבוע פורסם סקר של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה על כך שאחד מכל ארבעה מורים חדשים פורש לאחר חמש שנים ממערכת החינוך. "מורה מחליף" הוא על זמני גם כי הוא מושפע מיצירות כמו "אמריקן ביוטי" אבל יותר מכל הוא מזכיר את העונה הרביעית של "הסמויה". כמו באותה עונה, כך גם במוקדו של "מורה מחליף" נמצאת מערכת חינוך בעייתית באזור המורכב מאוכלוסייה מוחלשת.
במרכז המציאות הקשה של הסרט עומד הנרי (אדריאן ברודי) מורה מחליף שמגיע לכיתה לא ממושמעת ואלימה. כבר ביומו הראשון הוא מאוים ע"י אחד מתלמידיו. גם שאר המורים בבית הספר מתקשים להסתדר עם הילדים וההורים שלהם: דוריס (לוסי לו) מרגישה שחוקה לגמרי, המורה הותיק צ'ארלס סיבולט (ג'יימס קאן) מצליח לשרוד רק בזכות כדורי הרגעה והמנהלת הקשוחה (מרסייה גיי הרדן) נתונה ללחצים כבדים מכיוון שציוני בית הספר מתדרדרים.מלבד עבודתו של הנרי כמורה מחליף, הסרט מתמקד בחייו בשני מישורים נוספים: הראשון הוא מערכת היחסים שלו עם אביו הגוסס הכוללת טראומה מהעבר שמרחפת מעל שניהם. המישור השני מתמקד בשכונה בה הוא מתגורר: בנסיעת אוטובוס בדרכו הביתה הוא נתקל באריקה (סמי גייל), ילדה העובדת בזנות. היא מותקפת על ידי אחד הלקוחות שלה, אבל הנרי מסרב לעזור לה. לאחר שהוא נתקל בה פעם נוספת הוא מחליט לסייע לה ואפילו לארח אותה בביתו.
"מורה מחליף" הוא סרט שמטיח בפנים את המציאות העגומה של מערכות החינוך בעולם המודרני, אשר קורסות תחת הביורוקרטיה והלחצים ועסוקות במרדף אחר הישגים במקום בחינוך. באחת הסצנות מתברר שאחר הגורמים המפקחים על בית הספר מתלונן על כך שבגלל הציונים הלא טובים, מחירי הנדל"ן יורדים באזור. כמו בעונה הרביעית ב"סמויה" כך גם "במורה מחליף" מוצגת ביקורת על הגישה שמקדשת ציונים גבוהים על פני חינוך יעיל. הסרט מציג גם עד כמה קשה להיות מורה היום ועד כמה התפקיד לא מתגמל.יחד עם זאת, טוני קיי וקארל לאנד מצליחים לשקף מציאות שהיא לא רק אולטרה ראליסטית, אלא מציאות שחרדת קיום מרחפת עליה בכל רגע ורגע. הנרי מגדיר את החיים כים של כאב ולא משאיר ספק לגבי מצבו הנפשי. "מורה מחליף" הוא בהחלט לא סרט אסקפיסטי אלא להפך, סרט נטול נחמה שגורם לצופה לחשוב על המציאות ואולי אפילו לנסות לעשות משהו כדי לשפר אותה.למרות זאת, ממש לא כדאי לוותר על הצפייה: אדריאן ברודי מוכיח שוב מדוע הוא אחד השחקנים הכי טובים בדורנו, ג'יימס קאן מספק רגע קומי מבריק ובראיין קרנסטון ("שובר שורות") מגיח להופעת אורח של כמה שניות בתור בעלה של המנהלת. "מורה מחליף" הוא סרט מדכא אך מרתק לצפייה. אם אהבתם את "אמריקן ביוטי" ואת העונה הרביעית של "הסמויה", הקפידו שלא לפספס אותו.
מורה מחליף - ביקורת גולשים / תגובות
צפיתם בסרט? ספרו לנו מה חשבתם!   הוסף/י ביקורת!
שם: ערןגיל: 4722/01/2016 18:03:26
10/10אייקון ציון
סרט מעולה ומומלץ מאוד לצפיה על הורים , מורים ותלמידים בבית ספר אמריקני מזוית הראיה של מורה מחליף סרט בועט בקרביים , מעיק המתאר מציאות של אוזלת יד מול תלמידים סוררים , הורים אלימים ובעיות גיל התבגרות חובה לראות
שם: אושרהגיל: 4622/08/2015 22:16:42
7/10אייקון ציון
סרט שמרכז את כל העוולות בעולם. דכאוני ועצוב. יש בו גרעין של אמת אך הקצנה ברוב ההיבטים. משחק טוב.
שם: גילגיל: 4418/08/2015 13:46:18
9/10אייקון ציון
יצירת מופת קשה וכואבת.אוסקר לאדריאן ברודי!
קישורים
ביקורות נוספות של סרטי דרמה
נפש אחת One Life חדש 2024
חיפוש ביקורות
לרשימת ביקורות אחרונות
White Bird A Wonder Story1ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.3ציון מבקרים5 / 3.0
Home 20232ביתציון גולשים10 / 9.1ציון מבקרים5 / 3.7
Dogman 20233דוג מןציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.3
American Fiction4מעשייה אמריקאיתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 4.2
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט