פרידה ביקורת סרט

Frida Movie Review

תמונת כתביגאל קולוף על "פרידה"
סרט ארכיון   שתף/י
פוסטר Frida
משחק אנטוניו בנדרס, ג'פרי ראש, אדוארד נורטון, סלמה הייק, אלפרד מולינה, אשלי ג'אד במאי/ת ג'ולי טיימור  
דרמה
ביקורת סרט לפרידה מאת יגאל קולוף | מבקר
ציון המבקר
""
דירוג הגולשים
ראית את הסרט? העבר/י את העכבר ודרג/י!
8.7/10
?
היכן תצפו?
בקולנוע
אלך לקולנוע40.6%
בבית
אחכה לדי.וי.די53.1%
לא אצפה
לא מתכוונ/ת לצפות6.3%
Seret Buzz
הוסף/י למועדפים   הוסף/י ל"רוצה לראות"       התחבר/י   הצטרף/י בחינם!
"פרידה" הנו דוגמא מובהקת לכך, שבמאי גדול יכול לקחת סיפור טוב ושחקנים סבירים ולעשות ממנו סיפור אהבה גדול מהחיים וסרט מעולה. ו"פרידה" הוא אכן סרט נהדר, המהווה חוויה נהדרת לעיניים, לאוזניים ולנשמה. הסרט מגולל את סיפור חייה של הציירת ההיספנית פרידה קאלו (סלמה הייק), מערכת היחסים הממושכת שלה עם מדריכה הרוחני ובעלה, הצייר דייגו ריביירה, פרשת האהבים שלה עם הפוליטיקאי הרוסי ליאון טרוצקי, ערב הירצחו על ידי שליחיו של סטאלין, ועוד ציוני דרך, שהפכו את חייה של פרידה למדהימים ובלתי מתפשרים כמהפכנית פוליטית, אומנותית ומינית.חייה של פרידה היו רצופי סבל וכאב כבר מראשיתם, עת שינתה תאונת אוטובוס בשנת 1925 את מסלול חייה. פרידה נמצאה עירומה בין שברי האוטובוס, טבולה בדם ואבק מוזהב, כשגופה מפולח במוט חד. עמוד השדרה שלה, צלעותיה, אגן הירכיים ועצם הבריח התרסקו לחלוטין. בתקופת החלמתה הייתה פרידה מכוסה, מכף רגל ועד ראש, בגבס. הבדידות וההסגר שנכפו עליה גרמו לה כאב נפשי עמוק, אותו העבירה אל ציוריה. ברגע שעמדה על רגליה, היא הצליחה להתפרץ בחוצפה אל חייו של הצייר הנודע דייגו ריביירה (אלפרד מולינה), אשר מייד הכיר בכשרונה, כמו גם באישיותה הכובשת והסוערת.
הם נישאו בשנת 1929 - נישואים שנידונו מראש לכישלון, היות ודייגו היה ידוע בחוסר נאמנותו ובבגידותיו התכופות. גם פרידה, משהבינה כי בעלה לא ירסן את בוגדנותו, ניהלה אורח חיים מתירני, שכלל יחסים מיניים עם בנות מינה. למרות כל הקשיים בנישואיהם, שמר הזוג אמונים אחד לשני. אהבתם נמשכה, כי הייתה מבוססת על מתן כבוד אחד לשני כאומנים וכידידי נפש, והתפתחה לכמיהה אינטלקטואלית, אומנותית ואירוטית. כל אחד מהם נשאר ליד השני בעתותיו הקשות ביותר. פרידה נשארה ליד דייגו כאשר פוטר על ידי נלסון רוקפלר, לאחר שסירב להסיר את דיוקנו של לנין מציור קיר ענק שצייר במרכז רוקפלר, ותמכה בו כאשר שקע בדיכאון. הוא מאידך, תמך בה בשנותיה האחרונות במסירות אין קץ, כאשר גופה בגד בה, וכאשר העבירה את ימיה ולילותיה בכאבי תופת, עד למותה. פרידה מתה אלמונית, והפכה נערצת בשנות השמונים, כדרכם של אמנים רבים - אשר חשיבות יצירתם הוכרה רק לאחר שפסו מן העולם.הסרט פרידה הנו פנינה אומנותית במלוא מובן המילה. הבמאית ג'ולי טיימור, אשר חזונה הויזואלי המיוחד הוכר כבר בסרט "טיטוס" הביזארי והמסוגנן, שבה וממחישה את יכולתה המסעירה לקחת חומרים רגילים לכאורה ולהפכם לסיפורים ציוריים עוצרי נשימה. יכולתה לקחת את תפיסת המציאות של פרידה קאלו, אשר ראתה את אירועי חייה כמציאות גראפית, ולשלבה בסרט, מדגים לצופה היטב עד כמה הנה מסוגלת להתמודד עם כאבה של פרידה ועם העומד מאחר ציוריה. אף הצופה הבור ביותר מצליח, באמצעות ידה המיומנת של הבמאית טיימור, להבין את התחושות והחשיבה מאחורי ציוריה של פרידה קאלו, ועל כך מגיע מלוא הקרדיט לבמאית המוכשרת הזו, אשר יקשה עליי להתאפק ולחכות עד לסרטה הבא.
אבל בכך לא מתמצה יכולתה של הבמאית. עצם העובדה שלקחה שחקנית בינונית כסלמה הייק, והוציאה ממנה את המיטב בסרט זה, מגביר את תחושת ההערכה כלפיה. וסלמה הייק אכן מפגינה משחק בעל מטווח רגשות רחב, אמוציונלי מאד, אם כי לא תמיד מדויק, תחת ידה האמונה של הבמאית. ראוי לשבח מיוחד הוא אלפרד מולינה, המעשיר את דמותו של דייגו ריביירה והופך אותה לדמות עשירה, מלאה וחמה. גם ג'פרי ראש, אשר לצערי מיחזר את סגנון משחקו (המצוין כשלעצמו) בסרטיו האחרונים, מפגין משחק ראוי ורגיש בגילום דמותו של המהפכן הרוסי ליאון טרוצקי.הסרט פרידה, מעל לכל, הוא מלאכה צרופה של אמנות. שירה, צבעים, רגשות, והכל בחסותה של אהבה גדולה מהחיים, משתלבים היטב והופכים את הצפייה בסרט לחוויה בלתי נשכחת, המחלחלת ומשאירה טעם של עוד אצל הצופה. הפסקול המלהיב והחושני העוטף את הסרט, לוקח אותנו למשך שעתיים, אל מחוזות ניכר, ובהחלט מסייע היטב בהמחשת אווירת האירועים המובאת בסרט. גם המשחק האמוציונלי, המנותב היטב ביד האמן של הבמאית ג'ולי טיימור, חושף בפניו של הצופה רקע עשיר, מלווה בשיעור היסטורי ואומנותי מעניין, על חייהם ופועלם של אמנים שמעולם לא התפשרו על אומנותם, כמו גם על חייהם. ובאמת, מה כבר צריך יותר מזה?לסיכום: שילוב מדהים של אמוציות, צבעים, שירה ופואטיקה קולנועית. לא להחמיץ. 10 בסולם יגאל.
פרידה - ביקורת גולשים / תגובות
צפיתם בסרט? ספרו לנו מה חשבתם!   הוסף/י ביקורת!
שם: אביבהגיל: 5616/03/2012 11:57:59
10/10אייקון ציון
סרט מצויין, חזק, כואב, נוגע ללב ואמין. מתאר מצבים קשים בחייהם של שתי משפחות. מעורר מחשבה.
שם: משה רביגיל: 3620/08/2011 11:17:24
7/10אייקון ציון
מעניין
שם: גליה וולמןגיל: 1617/10/2003 19:42:56
10/10אייקון ציון
מעולה!!! סלמה האייק שיחקה אותה בענק! סרט ביוגרפי מרגש ואמיתי מבויים הייטב עם אחלה של מוזיקה והמון צבעים!
קישורים
חץ פרידה (עמוד סרט)
ביקורות נוספות של סרטי דרמה
ג'ויקה Joika חדש 2024
רדיקלי Radical חדש 2024
נפש אחת One Life חדש 2024
חיפוש ביקורות
לרשימת ביקורות אחרונות
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.5
Kong Fu Panda 42קונג פו פנדה 4ציון גולשים10 / 9.3ציון מבקרים5 / 3.3
White Bird A Wonder Story3ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
Home 20234ביתציון גולשים10 / 8.9ציון מבקרים5 / 3.7
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט