הדיבוק ביקורת סרט

Demon Movie Review

תמונת כתבאלעד שלו על "הדיבוק":
"קוסטוריצה פינת "מגרש השדים""
סרט ארכיון   שתף/י
פוסטר Demon
משחק איתי טיראן, אגנשקה גולבסקה, אנדז'יי גרבובסקי, תומס שוסרדט,אדם ורונוביץ במאי/ת מרצין ורונה  
אימה
ביקורת סרט להדיבוק מאת אלעד שלו | עורך ראשי
ציון המבקר
"לא שגרתי"
דירוג הגולשים
ראית את הסרט? העבר/י את העכבר ודרג/י!
9.4/10
?
היכן תצפו?
בקולנוע
אלך לקולנוע53.8%
בבית
אחכה לדי.וי.די38.5%
לא אצפה
לא מתכוונ/ת לצפות7.7%
Seret Buzz
הוסף/י למועדפים   הוסף/י ל"רוצה לראות"       התחבר/י   הצטרף/י בחינם!
"הדיבוק" היא הפקה פולנית-ישראלית המבוססת על אגדת הדיבוק הידועה. נדמה כי הקללה רדפה גם את הפקת הסרט, לאחר שבמאי ה"דיבוק", מרצין ורונה, נטל את חייו עם תום צילומיו והסרט מותיר תחושה כי איבדנו יוצר מוכשר וייחודי בתחילת דרכו (זה היה סרטו השלישי של ורונה).הסרט, שמגיע למסכים חצי שנה לאחר שהוצג לראשונה בישראל בפסטיבל חיפה, מתרחש כולו במהלך יום חתונה בפולין. החתן (איתי טיראן), בחור בריטי ששודך לכלה על ידי אחיה, מגיע לכפר פולני בו הוריש סבה של הכלה חלקת אדמה לזוג הטרי על מנת לבנות את ביתם. לאחר שהוא נתקל בשלד שקבור בחלקת האדמה, משתנה התנהגותו של החתן, שמתחיל לאבד את שפיותו במהלך טקס החתונה אל מול משפחתה וחבריה של הכלה המיועדת שחושדים כי דיבוק של ילדה פולנית שנהרגה בעבר השתלט עליו.
ורונה מגיש ב"הדיבוק" אגדת אימה הומוריסטית, מצולמת להפליא בקומפוזיציות מדויקות ומלאה בהומור שמבליח בין רגעי האימה. הסרט מהדהד את העבר האלים של פולין ומזכיר באופן בו גופות היהודים מהעבר שנקברו באדמת פולין שבות לצוץ בהווה כפי שכבר ראינו בסרט הפולני זוכה האוסקר הזר, "אידה".טיראן מצליח לתפוס את דמותו של הדג מחוץ למים שמנסה להשתלב בחברה זרה לו אולם לא יכול להיטמע לחלוטין והמטמורפוזה שהוא עובר בסרט משכנעת ומאפשרת לו להציג משחק שנע בהצלחה בין הריאליסטי לתיאטרלי.
החתונה הפולנית שחייבת להימשך בכל מקרה, האלכוהול שנשפך כמים ושירי העם הרצופים לאורכו מעניקים ל"הדיבוק" נופך סוריאליסטי, שמזכיר ברגעיו הטובים את סרטיו של אמיר קוסטוריצה עם שמחת חיים מדבקת שהולכת והופכת ככל שהאירוע מתקדם לחתונה קולנועית המופרעת ביותר שנראתה על מסכינו מאז "סיפורים פרועים".ככל שהסרט מתקדם הוא נהיה חידתי יתר על המידה ומאבד מקצבו. יחד עם זאת לחובבי קולנוע מאתגר ושונה באופיו מהמוצג בקביעות על מסכינו "הדיבוק" יספק חווית צפייה מיוחדת במינה, שמצליחה לשלב לאורך מרבית הסרט בין מרכיביו השונים ויוצרת מעשיית אימה אקסצנטרית, מהנה ומרשימה למדי.
הדיבוק - ביקורת גולשים / תגובות
צפיתם בסרט? ספרו לנו מה חשבתם!   הוסף/י ביקורת!
שם: איילתגיל: 5905/05/2016 22:06:19
10/10אייקון ציון
תסריט וסיפור מעולה ומהודק.איתי טיראן שחקן עם יכולות אדירות,וירטואוז מעולה.המסר מאוד חזק,מעורר מחשבה. עלילה שמתרחשת ביומיים ועמוסת חוויות.
שם: מיכלגיל: 5321/04/2016 03:33:30
9/10אייקון ציון
אהבתי את הסרט, אבל הוא לא מתאים לכל אחד. המשחק של איתי טיראן מהפנט, ובעיקר בזכותו הסרט מעניין. יש כאן יותר אווירת מסתורין מאשר עלילה מתפתחת. רוב הסרט מתרחש במקום אחד בזמן אחד ודומה להצגת תאטרון. בהתחלה לא ממש קורה הרבה, אבל האמצע המסתורי בליווי מוזיקת המתח והמשחק המצוין, סמר את שערי. הסוף נשאר לא לגמרי פתור. הפריע לי המשפט "נכנס בו שטן יהודי", שנשמע אנטישמי בסרט הפולני הזה. דמות היהודי המבוגר מרגשת כשהוא מעלה זיכרונות מהקהילה היהודית שחיה שם פעם ואיננה עוד. יש בסרט הרמה להנחתה, אבל ההנחתה לא מגיעה בסוף. יש קטעים שאין להם המשך – למשל פיוטר (איתי טיראן) רדוף הרוח כותב משהו על הקיר אבל לא רואים מה ולא קורה עם זה כלום בהמשך, או קטעי עריכה שנראה שלא נכנסו במקום הנכון – כשהרוח קוברת את פיוטר. מבנה הסרט מזכיר את "הציפורים" של היצ''קוק – הסרט מתחיל בזר שמגיע מבחוץ, מעבר לנהר, ואז מתחילה שיגרה נורמלית ושלווה, בהמשך קורים דברים מוזרים ואיומים, ובסוף השקט שאחרי הסערה ועוזבים את המקום בכלי שיט.
שם: אמנון אלביגיל: 9917/04/2016 01:03:57
10/10אייקון ציון
הסרט הדיבוק DEMON סרט מופת. העלילה מעבירה את דמותה של פולין - ודאי כמו פעם, אולי כמו היום. משחק מצוין אשר מגיע לשיאו במונולוג של המורה היהודי אשר נזכר-מבכה את כול אשר היה ונעלם. מהדהד בראשי המשפט: פולין אשר נלקחה מאיתנו פעם על ידי הגרמנים, אחר כך על ידי הרוסים וכעת על ידי ישראל. קוהלת צדק.
קישורים
ביקורות נוספות של סרטי אימה
טהורה Immaculate חדש 2024
חיפוש ביקורות
לרשימת ביקורות אחרונות
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.5
Kong Fu Panda 42קונג פו פנדה 4ציון גולשים10 / 9.3ציון מבקרים5 / 3.3
White Bird A Wonder Story3ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
Home 20234ביתציון גולשים10 / 8.9ציון מבקרים5 / 3.7
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט