סופת חול ביקורת סרט

Sand Storm Movie Review

תמונת כתביאיר הוכנר על "סופת חול":
"מזכיר את "ילדות פרא" אבל צנוע ועדין יותר"
סרט ארכיון   שתף/י
פוסטר Sand Storm
משחק למיס עמאר, הייתאם עומארי, רובה בלאל-עספור במאי/ת עילית זקצר  
ישראלי
ביקורת סרט לסופת חול מאת יאיר הוכנר | מבקר ראשי
ציון המבקר
"משחק מעולה"
דירוג הגולשים
ראית את הסרט? העבר/י את העכבר ודרג/י!
7.8/10
?
היכן תצפו?
בקולנוע
אלך לקולנוע53.3%
בבית
אחכה לדי.וי.די38.5%
לא אצפה
לא מתכוונ/ת לצפות8.1%
Seret Buzz
הוסף/י למועדפים   הוסף/י ל"רוצה לראות"       התחבר/י   הצטרף/י בחינם!
"סופת חול", סרט הביכורים של עלית זקצר, מגיע ארצה עם שובל של הישגים ופרסים בינלאומיים ביניהם זכייה בפרס הגדול של חבר השופטים בפסטיבל סאנדנס, זכייה בפרס בפסטיבל לוקרנו, השתתפות בפסטיבל ברלין, השתתפות בפסטיבל סיאטל, פרס סרט הביכורים הטוב ביותר בפסטיבל טרברס סיטי, הרכישה המדוברת ל-Netflix שתביא את הסרט לבתים רבים ברחבי העולם וכמובן - מועמדות ל-12 פרסי אופיר, בהם בקטגוריית הסרט הטוב ביותר.עלילת הסרט עוקבת אחר ליילה, צעירה בדואית הלומדת באוניברסיטה. עם היציאה מתוך המסגרת השבטית גם מגיע רומן אסור עם צעיר יפה תואר בשם אנואר, שאינו שייך לשבט שלה ולכן אסור היה עליה להיות איתו בקשר. היא בטוחה שאביה, האדם שאותו היא הכי אוהבת, האדם שנותן לה יותר חופש אפילו מאמא שלה, יאשר את הקשר, אך להפתעתה הוא פוסל אותו ומחליט לשדך אותה לאחד הצעירים הלא ממש מוצלחים בשבט.
במקביל ישנו סיפורה של ג׳לילה, אימה של ליילה, המתנגדת מלכתחילה לרומן האסור של ליילה אבל באותו הזמן מתמודדת עם חוסר הביטחון בבעלה שמחליט להתחתן עם אישה שנייה וזונח את הקן המשפחתי הראשון כדי לחיות עם אישה הצעירה ממנה בעשרים שנה. זהו סרט על שתי נשים, אם ובת, המנהלות קשרי אהבה ושנאה. לשתיהן יש תפיסות עולם שונות המתנגשות זאת בזאת, שתיהן מאוכזבות מאותו גבר שהן אוהבות ומהחברה השבטית השוביניסטית שבה הן חיות המסרבת להכיר ברצונות הבסיסיים שלהן.את התסריט המהודק של "סופת חול" כתבה זקצר לפי סרטה הקצר "תסנים" אשר השתתף בכ-140 פסטיבלים בינלאומיים וזכה בכ-15 פרסים. אין ספק שזקצר עשתה את עבודת המחקר המעמיקה והמקיפה שלה בנושא. על אף שאי אפשר לחשוד שהבמאית שייכת לחברה הבדואית בישראל, הסרט מצליח להיות אמין ולעורר הזדהות עם כל גיבוריו המרכזיים. אם אלו האם והבת - הגיבורות האמיתיות של הסרט - או האב, המאהב, האישה השנייה ואפילו האחיות הקטנות הצופות במתרחש ואין להן שליטה עליו.
אין ספק כי הסרט מספק את הסחורה מבחינת הצופים. מדובר בדרמה חברתית סוחפת ומרגשת המוגשת לקהל הרחב בצורה ויז'ואלית נגישה בעיקר בזכות הצילום המרהיב של שי פלג שהצטיין גם בעבודתו ב"ברש" ו"יותר איטי מלב". פלג הופך את חוויית הצפייה "בסופת חול" לתענוג אסתטי מרשים במיוחד. כמו בסרטים המתרחשים בשכונות העוני בהודו ובברזיל גם כאן האומללות מצולמת למשעי. וזאת רק הבעיה האידיאולוגית הקטנה שיש לי עם הסרט.מבחינתי קולנוע חברתי חייב לבעוט. "סופת חול" הוא לא רק דרמה אנושית מרגשת על נשים בחברה שמרנית, הוא קולנוע חברתי ולתחושתי הוא סרט שלא בועט אלא מנסה להבין ולהכיל את הסיטואציה לטוב ולרע. את הבעיטה שקיבלתי בשנת 2007 בזמן הצפייה בסרטה התיעודי של אבתיסאם מראענה, "שלוש פעמים מגורשת", אני מרגיש עד היום. הכאב של הסרט ההוא מתאר את שבעת מדורי הגיהנום שעוברת צעירה פלסטינאית שנישאה לדרוזי. הצמרמורת והכאב שצפים ועולים בי כאשר אני נזכר בסרט החשוב ההוא לא צצו בזמן "סופת חול" וגם לא בסוף הצפייה בו.

כן הייתי רוצה לציין לטובה את שתי השחקניות הראשיות המדהימות של הסרט הזה - למיס עמאר המגלמת את ליילה. כריזמטית, יפהפייה ועיניה מכשפות, פשוט אי אפשר שלא להתאהב בה וקשה להאמין אבל זהו תפקידה הראשון בקולנוע.את האם ג׳לילה מגלמת, השחקנית רובא בלאל-עספור, ("צימאון") שעושה עבודה מבריקה לא פחות ואת האב שנאבק בין רצונותיו האישיים, רצונות החברה השבטית לבין שתי הנשים הדומיננטיות בחייו מגלם הייתאם עומארי ("בית לחם"). לפני כשנה הוקרן בבתי הקולנוע הסרט הצרפתי/טורקי "ילדות פרא". גם בו החברה המוסלמית השמרנית והדתית יורדת לעולמן של חמש אחיות, הגעתי לסרט הזה עם תחושת אנטי עצומה בעקבות הטריילר האיום ויצאתי כואב. ל"סופת חול" נכנסתי עם ציפיות גדולות עד השמים, ויצאתי מאושר שראיתי יצירה ישראלית קולנועית עשויה היטב ומאוכזב מהעובדה שהסרט זהיר, עדין ונקי מדי. חבל שכך.
סופת חול - ביקורת גולשים / תגובות
צפיתם בסרט? ספרו לנו מה חשבתם!   הוסף/י ביקורת!
שם: עדינה מלולגיל: 6519/08/2017 13:51:14
10/10אייקון ציון
כוחו של הסרט במה שהוא מעלה בקרב צופיו ובתובנות שהוא עשוי לתת.כוחו של סרט זה הוא בבעיה הכלל אנושית שלו שנמצאת בהרבה סרטים- הפרט מול המסגרת בה הוא חי, כוח ההישרדות או הלחימה שלו, האיזון בין המקובל לבין הרצון האישי, עד כמה אני חי לפי חובה או לפי מה שאני מרגיש ורוצה.הנשים כאן עדות וגם לוחמות, וכשהן נכנעות למסגרת, זה לטובת משהו אחר.אהבתי את המוצגים של הסורגים, ההגה,השמלה והמיטה כמטאפורות: א. מה אני מרגישה כשאני מאחורי הסורגים? ב.ההגה בין האב לבת- מי מוביל באמת? ג.השמלה- כשהאם והבת מתחלפות בבגד- הן לסירוגין מתחלפות בתפקיד ובהרגשה, ומה האירוניה שבשמלת הכלולות הלוחצת? ד.מיטת הכלולות שמוצעת בסופו של דבר ע"י האם והבת ולא ע"י האב מרמזת לדעתי על בעלותו החלשה. ובכלל- מה שאתה מציע- על זה אתה שוכב... הסרט נגע בחיי, עד כמה יכולה להיות המסגרת המסורתית כפייתית ובלתי מתפשרת עד שהברירה היא למרוד וללכת כדי לחיות חיים אותנטים. על הנרטיב הייתי נותנת 10
שם: מירי בלוםגיל: 6514/11/2016 23:25:10
9/10אייקון ציון
מצטרפת לכל השבחים. הסרט "סופת חול" הוא סרט יפה ועשוי ביד רגישה ובוטחת. נהניתי מהאווירה האותנטית, מהמשחק המצוין והסיפור המרגש. כל כך קרוב אלינו קיים עולם שרובנו כלל לא מכירים ...
שם: בתיהגיל: 6206/11/2016 20:26:25
9/10אייקון ציון
סרט מקסים ונוגע ללב המציג הווי חיים בחברה הבדואית. מראה לנו ללא כחל וסרק עד כמה הנשים שם מופלות לרעה. ליבי ליבי איתן.
קישורים
חץ סופת חול (עמוד סרט)
ביקורות נוספות של סרטי ישראלי
חיפוש ביקורות
לרשימת ביקורות אחרונות
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.5
Kong Fu Panda 42קונג פו פנדה 4ציון גולשים10 / 9.3ציון מבקרים5 / 3.3
White Bird A Wonder Story3ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
Home 20234ביתציון גולשים10 / 8.9ציון מבקרים5 / 3.7
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט