תיקון ביקורת סרט

Tikkun Movie Review

תמונת כתבדין קליין על "תיקון":
""ראש מחק" במאה שערים"
סרט ארכיון   שתף/י
פוסטר Tikkun
משחק אהרון טרייטל, ח'ליפה נאטור, ריקי בליך, גור שיינברג במאי/ת אבישי סיוון  
ישראלי
ביקורת סרט לתיקון מאת דין קליין | מבקר קולנוע
ציון המבקר
"מסע מהפנט"
דירוג הגולשים
ראית את הסרט? העבר/י את העכבר ודרג/י!
4.6/10
?
היכן תצפו?
בקולנוע
אלך לקולנוע48.1%
בבית
אחכה לדי.וי.די18.5%
לא אצפה
לא מתכוונ/ת לצפות33.3%
Seret Buzz
הוסף/י למועדפים   הוסף/י ל"רוצה לראות"       התחבר/י   הצטרף/י בחינם!
ישנם סרטים מסוימים שדורשים שיהגו בהם, שיפענחו אותם כמו כתב חידה, ו"תיקון", סרטו מעוטר הפרסים והשבחים של אבישי סיון, הוא בהחלט אחד מהם. חוויית הצפייה בסרט זה היא סובייקטיבית - הסרט מושפע עמוקות הן מסרטי אימה אקספרסיוניסטיים והן מקולנוע רוחני, וטעון בסמלים ודימויים היכולים לעורר בכל אחד תחושות מעורבות, שכאשר הם מצטברים יחדיו מתקבל סרט מאתגר וייחודי. בבסיס העלילה נמצאים שניים: חיים-אהרון (אהרון טרייטל), תלמיד ישיבה שקדן שמכלה את ימיו ולילותיו בלמידה אובססיבית וקדחתנית. חוד עפרון שבקושי ניתן לאחוז בו הוא מה שנותר לחיים-אהרון לכתוב עימו ואביו (ח'ליפה נאטור בעבודת משחק שקטה וחודרת שזיכתה אותו בפרס השחקן בפסטיבל ירושלים 2015), הידוע רק בתור "אבא של חיים-אהרון", שוחט ירא שמיים.זהו סרט העוסק ברעיונות הגדולים ביותר שיש ותוהה על מהותם - חיים מול מוות, תשוקה גשמית מול יראת שמיים - וכבר בתחילתו, כאשר האב מבצע את עבודתו בבית המטבחיים, הדיכוטומיות הללו מורגשות מתחת לפני השטח. יש אולי שיראו בבחירה של סיון בסמלים כל כך מוצהרים היוצרים הנגדה בין הדמויות כפשטנית: אב שוחט המייצג את המוות והבן ששמו הוא "חיים". ההנגדה הזאת מקבלת רובד נוסף כאשר בעקבות תאונה משונה או כוח עליון (תלוי את מי שואלים) חיים-אהרון מאבד את הכרתו ולאחר מאמצי ההחייאה של הפרמדיקים הם נאלצים לקבוע את מותו בסלון בית המשפחה, אך האב אינו מוכן לוותר ולאחר תפילה ופעולת החייאה נואשת מצידו חיים-אהרון חוזר לחיים. זוהי סצנה מרגשת ונוגעת בסרט, שלצערי בגלל הצורה הניסיונית שלו אינו נוגע מספיק ללב מרוב ניסיונותיו לגעת במוח.
"תיקון" הוא סרט שנראה מדהים. שי גולדמן (שזכה בפרס אופיר על הצילום) מצלם את הסרט בשחור-לבן, יוצר קומפוזיציות עוכרות שלווה ומשרה על הסרט טון שחודר לתוך העצמות מתוך המסך. השימוש של גולדמן באור וצל הוא מופתי והאפקטיביות של הסרט נובעת ישירות מהדרך בה הוא מצולם. עיצוב הסאונד בסרט זה הוא גם יוצא מן הכלל ומזכיר את דייוויד לינץ' באופן בו הוא משתמש בסאונד כדי ליצור אטמוספרה ולהיכנס לעולמן הפנימי של הדמויות דרך האופן בו אנו (וגם הן) שומעים את הצלילים שמרכיבים את המציאות. באלמנטים אלה גם הסרט ממצב את עצמו כחוויית צפייה ייחודית ומאתגרת ובכך מפלגת קהלים.אירוע ההחייאה שולח את האב ובנו למסע רוחני מקביל בדרכים שונות - האב מתייסר מפני שאולי בהחזרתו של בנו לחיים הוא המרה את רצון האל, וחיים-אהרון, שרגע לפני התאונה התעמת עם צדדים מעורפלים בנפשו, אינו מצליח לחזור לשגרה שהכיר וספקות הממלאים אותו גורמים לו לצאת למסעות ליליים ברחבי ירושלים, שדרך המצלמה של גולדמן נראית מכושפת ומלאת סודות. אך מה הוא מחפש?
בסרט מופיעות חיות רבות ובשר מהווה סמל במספר רבדים - לאחר חזרתו לחיים, אהרון מפסיק לאכול בשר. האם בגלל שזהו בשר של חיה שאביו הרג , בעוד חיים-אהרון הוא גם בעל חיים שאביו נתן לו חיים פעמיים? או האם הוא מקשר את בשר החיה המת לגוף האדם החי? הסרט מותיר לצופה את הפענוח. כך גם הביטוי "תאוות הבשרים" מקבל משמעות סימבולית בסרטו של סיון בכך שחיים-אהרון נוגע באותה דרך בבשר חייתי ואנושי (האם יש בכלל הבדל בין השניים?)."תיקון" הוא סרט שראוי לדבר עליו ולחשוב עליו, מה שכמובן הופך אותו בעיני לראוי מאוד לצפייה, אך הוא בהחלט דורש התמסרות. זהו סרט על מסתורין של עולם ועל שאלות שאולי לא תהיה לנו עליהן אף פעם תשובה אך תמיד יעסיקו אותנו. העיסוק של סיון בעולם החרדי הוא אינו ביקורתי ושיפוטי, כפי שסרטים רבים העוסקים בחברה החרדית בכלל ובמשבר אמונה בכלל יכולים להיות - ישנה המון חמלה בסרט כלפי המסע הפנימי שהדמויות עוברות ובמשפחה שבמרכז הסרט יש המון חום ורוך, למרות הקפדנות הדתית.סיון יוצר דימויים הנחקקים בזיכרון החושי, גם אם הסרט הוא לעיתים שכלתני מדי, אך הוא מצדיק את הכתרים שנקשרו לו. מוזר מאוד שהוא עולה לאקרנים כמעט שנתיים לאחר שהוצג בפסטיבל ירושלים בו זכה בפרס הסרט הטוב ביותר, אך עדיף מאוחר מאף פעם.
תיקון - ביקורת גולשים / תגובות
צפיתם בסרט? ספרו לנו מה חשבתם!   הוסף/י ביקורת!
שם: שולהגיל: 2907/02/2017 20:55:26
1/10אייקון ציון
סרט נוראי. אין לי שום מילה אחרת לתאר אותו. היה שם עירום מלא + קטע פורנוגרפי לכל דבר ועניין. זוועה. שחור לבן, מעט מאד דיבורים, בלי פואנטה. פשוט סבל של סרט. יכול להיות שהיתה כוונה שתהיה איזו פואנטה אבל מרוב הנוראיות שבה, לא ניתן היה לחשוב לעומק ולפתח חשיבה. אני ועוד כעשר צופות ושני צופים יצאנו מזועזעים ומאוכזבים.
שם: אמנון אלביגיל: 9922/01/2017 17:07:23
9/10אייקון ציון
תיקון. רט קשה מאד לצפייה: גם בשל ההשוואה בין בית מטבחיים לטבעת החנק החרדית-חסידית (תארו לכם מה מתרחש אצל המתנגדים), גם בשל הצילום השחור-לבן רובו מצלם הוויה של חושך וערפל, גם בשל היעדר מוחלט של המוסיקה. אם כך, לשם מה ללכת ? איני מכיר את ההוויה החרדית, תמיד נראתה לי מגמתית רק כדי להאדיר את פרנסיה. עגלה העמוסה בניצול, לכן מוטב היה לה להיות ריקה. אבל, קטונתי אני הדל באלפי פולין, מפני תורת ישראל הנשגבה. אלפיים שנה, בזכותם אנו פה, עם סגולה, העולם מלא בכבודו, התורה מקשה אחת היא, אין לערער עליה. מזלנו כי יש עוד אנשים אשר מאמינים כי הקידמה, התקומה אם תרצו תלויה גם בדברים אחרים, שוליים כמובן לעומת חוכמת הגמרא. והנה בא סרט זה אשר מתאר מציאות מחניקה, מלוכלכת, חסרת רחמים, חסרת רגישות, ללא חמלה. לא רק אין הבנת האחר - אסור אפילו לנסות להבין ולעזור. כך בישיבה אשר יש בה הכול פרט לאווירת לימוד, כך במנהיגי העדה הממלמלים שטויות, אבל אפילו בבית: האב אינו מעז ואשתו כעלה נידף, אינה נחשבת כלל. סרט זה נוצר בידי מי שהיה שם: המתאר את חייו כרצף של פתיחת חלונות לשאיפת אוויר, כמיהה לאור השמש ולרחצה אובססיבית ושו
שם: Arielaגיל: 6018/01/2017 18:04:22
2/10אייקון ציון
הסרט מתיימר להיות אומנותי, מתאים לסרט סטודנטים בשנות ה70, הבמאי חשב שהוא Peter Greenaway ולעיתים פליני, שולח רמזים פרוידיאניים עם closeups של זוחלים, ופרות משוטטות, אבל הדמויות לא מנומקות. השתיקות הארוכות וההתמקדות בברז זורם מעיקים ואינם עוזרים להבין את מה שמתחולל בנפש הגיבור. הסימבוליזם של הפרות והשחיטה לא משכנעים. המשחק יחסית טוב, אם כי ייצוג האוכלוסיה החרדית הוצג בקולנוע הרבה יותר טוב ומעניין בסרטי רמה בורשטיין או שטיסל. בקיצור תחסכו לעצמכם, קהל רב יצא באמצע, נשארנו עד הסוף בתקווה לקבל הסבר או להתפתחות מעניינת, אבל לא קרה!
קישורים
חץ תיקון (עמוד סרט)
ביקורות נוספות של סרטי ישראלי
בית Home 2023 חדש 2024
חיפוש ביקורות
לרשימת ביקורות אחרונות
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.5
Home 20232ביתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.7
White Bird A Wonder Story3ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
American Fiction4מעשייה אמריקאיתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 4.2
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט