יצורים ליליים ביקורת סרט

Nocturnal Animals Movie Review

תמונת כתביאיר הוכנר על "יצורים ליליים":
"משחק מעולה, בימוי מעורר השראה וסוף מבריק"
סרט ארכיון   שתף/י
פוסטר Nocturnal Animals
משחק איימי אדמס, ג'ייק ג'ילנהול, מייקל שאנון, איילה פישר, לורה ליני במאי/ת טום פורד  
מתח/פעולה
ביקורת סרט ליצורים ליליים מאת יאיר הוכנר | מבקר ראשי
ציון המבקר
"מותחן מצמרר"
דירוג הגולשים
ראית את הסרט? העבר/י את העכבר ודרג/י!
8.1/10
?
היכן תצפו?
בקולנוע
אלך לקולנוע61.4%
בבית
אחכה לדי.וי.די27.3%
לא אצפה
לא מתכוונ/ת לצפות11.4%
Seret Buzz
הוסף/י למועדפים   הוסף/י ל"רוצה לראות"       התחבר/י   הצטרף/י בחינם!
בשנת 2009 התגלה כישרון קולנועי חדש, כאשר סרטו הראשון של מעצב האופנה המהולל טום פורד, "סינגל מן", נחשף בפסטיבל ונציה ובעקבות ההצלחה הביקורתית אף היה מועמד לפרסי אוסקר, גלובוס הזהב וזכה בעוד שלל פרסים ומועמדויות. איש האופנה, המנהל אימפריה כלכלית עצומה, לקח על עצמו פסק זמן מפעילות קולנועית, אבל מסתבר שההמתנה הייתה שווה לגמרי. סרטו החדש "יצורים ליליים", המבוסס על הספר "טוני וסוזן" של הסופר האמריקאי אוסטין רייט, מחזיר אותנו לסרטי המתח האלימים והבלתי צפויים של שנות ה-70. נכון, זה לא בדיוק "התפוז המכני" או "כלבי הקש" אבל רוח התקופה המרחפת מעל "יצורים ליליים" מספקת לקהל חובב המתח את אחת החוויות הקולנועיות המרשימות ועוצרות הנשימה של השנה."יצורים ליליים" הוא פילם נואר עכשווי על נושא קדום: משחקי כוחות בין גברים לנשים, הכוחות הכלכליים והחברתיים הניצבים בין השניים ומשפיעים על אותה מערכת. אבל לפני הכל הוא סרט נקמה מפתה, הנשען על עולם קולנועי בוטה שכמעט ונכחד בהוליווד שכל כולה תקינות פוליטית מעייפת, ולכן רק איש המגיע מבחוץ, שלא באמת זקוק או תלוי לאישור מהאולפנים ההוליוודיים, יכול להרשות לעצמו ליצור סרט שכזה. זהו סרט שמציב דמות נשית מרשימה שמצליחה לעורר הזדהות וגם אנטגוניזם במקביל ודמות של גבר נעלם, שכוחות נשיים חזקים ממנו משפיעים עליו ועל דרך פעילותו.
איימי אדמס, אולי אחת השחקניות הטובות ביותר הפועלות כיום בהוליווד, מזוהה בעיקר עם תפקידים של נשים מעוררות הזדהות כגון המדענית בסרט "המפגש", הציירת מרגרט קין בסרט "עיניים גדולות" או הנסיכה בסרט "מכושפת" של אולפני דיסני. עיניה הגדולות והכחולות הן סימן היכר למי שכבר הייתה מועמד לחמישה פרסי אוסקר. הפעם היא מגלמת את סוזן מורו, בעלת גלריה לאמנות מודרנית המציגה שלל מיצגים מטרידים, איתם גם נפתח הסרט. סוזן מחכה שבעלה המצודד (ארמי האמר) יגיע לפתיחת התערוכה, אך הוא לא. היא חוזרת לביתם הגדול והמנוכר שם מחכה לה הפתעה: בעלה לשעבר (ג'ייק גי'לנהול), עמו לא הייתה בקשר כבר שנים רבות, שלח לה טיוטה של רומן חדש אותו הוא כתב ואף הקדיש אותו לה.הספר הוא הנקמה המתוקה שבעלה הנבגד מגיש לה, והיא צוללת לתוכו מה שמחייב אותה להתעמת עם עברה ועם החלטותיה שגרמו לפרידתם. סוזן, שוויתרה על אהבה לטובת קריירה וחיים כלכליים מבוססים, מתעוררת לתוך מציאות שהיא יצרה לעצמה: בעל מנוכר, חברה גבוהה עבודה שהיא איננה אוהבת ואמנות שלא אומרת לה דבר. האם היא וויתרה על אהבת אמת בשביל חיים של זיוף? התוכן האלים של הסיפור חושף סיפור נקמה נטול פשרות. מרגע זה שני הסיפורים - סיפורה של סוזן הקוראת והסיפור על בעל הנאבק לנקום במי שניפץ את חייו לרסיסים - משתלבים זה בזה ומכריחים את הגיבורה להתמודד עם השאלות שתלויות באוויר ודורשות מענה.
אדמס, שברגעים רבים בסרט איננה מדברת, אך אנו צופים בה קוראת או בתגובותיה למתרחש בספר, מהפנטת בשקט רב בעוצמה אותה היא משדרת. אין ספק שהיא מצליחה ליצור דמות מורכבת בעלת גוונים רבים. ג'ילנהול מעולה בתפקיד כפול: גם כבעל הנבגד אך גם כגיבור הספר, הבעל הנוקם. מייקל שאנון הוא בלש החוקר את הפרשה המופיעה בספר ומספק לה עומק רגשי וגם טוויסט עלילתי. קצת לא ברור לי מדוע אהרון טיילור ג'ונסון היה מועמד לגלובוס הזהב ואף זכה בו בתפקיד משנה בדרמה. הוא עושה תפקיד טוב אך למייקל שנון מגיעה מועמדות וזכייה אף יותר. איילה פישר מגלמת את אשתו של ג'ילנהול בספר, נפלאה אך גם מטרידה בשל הדמיון הרב בינה ובין איימי אדמס."יצורים ליליים", כמו "סינגל מן", נשען מבחינה ויזואלית על מראה מוקפד ונקי הנושק לעולם המלודרמות של שנות ה-50, כמו יצירותיו של דאגלס סירק. גם החלק המלודרמטי של העלילה על אשת המעמד הגבוה המתחרטת על פעולותיה בעבר מזכירות את עולם המלודרמות הקלאסיות. לעומת זאת עלילת הספר אותו סוזן קוראת, מזכירה את סרטיו של אלפרד היצ'קוק שבו גיבור יוצא למסע לפתור פרשיה עקובה מדם ומסתבך עם אנשים מאוד לא בריאים בנפשם. האווירה הסוראליסטית והאפלולית שלו לעיתים מזכירה את יצירתו הגדולה ביותר של דיויד לינץ' "מלהולנד דרייב", שלא נדבר על סגנון הפלישה לבתים והחטיפות האכזריות שהיו כל כך פופולריים בשנות ה-70, בעיקר בגלל משפחת מנסון והרצח האכזרי של שרון טייט. נראה שטום פורד שאב לסרטו את המיטב שהוא הצליח לשאול מהעולם הקולנועי הרחב שעליו הוא נשען."יצורים ליליים" הוא קודם כל סרט המיועד בעיקר לחובבי קולנוע בנפשם, כאלו שיהיו מוכנים להיסחף לתוך העושר התוכני, הוויזואלי והעלילתי. אין ספק שפורד הוא אוהב קולנוע אמיתי, והוא בהחלט יודע לשאול מכל הגאונים האפשריים את המיטב ולהרכיב יצירה קוהרנטית ומהפנטת. התוצאה היא מסע קולנועי אפל אל תוך החשכה שבה מחכים לנו יצורים ליליים שאנחנו לא שואפים לפגוש בחיי היום יום, אבל אם חשקה נפשכם במותחן מצמרר ועוכר שלווה, כדאי לצפות בדמויות הנ"ל על גבי המסך הגדול.
יצורים ליליים - ביקורת גולשים / תגובות
צפיתם בסרט? ספרו לנו מה חשבתם!   הוסף/י ביקורת!
שם: anipoגיל: 4630/12/2017 11:22:24
8/10אייקון ציון
מותחן אפל ומצויין בסיגנון של אלמודובר.סוזן היא אישה נשואה בפעם השניה לגבר שאינה אוהבת ושבוגד בה.יום אחד היא מקבלת מבעלה לשעבר ששמו אדוארד, ספר שמוקדש לה והוא מבקש שהיא תהיה הראשונה שתקרא אותו לפני שהוא מתפרסם.מרגע שהיא מתחילה בקריאה, העלילה לא מפסיקה להטריד את מנוחתה. מסופר על גבר שנוסע עם ריכבו במהלך לילה אחד עם אישתו וביתו בכביש חשוך ונידח. לאחר שניסו לעקוף רכב שחסם את דרכם הם מתחילים להבין שנתקלו בחבורה אלימה והתוצאות של זה הרסניות. תוך כדי קריאה ,סוזן מבינה שהספר נשלח אליה מסיבה מסויימת ושהעלילה מחברת בין אותו סיפור דימיוני לבין מערכת היחסים ביניהם שהשאירה את אדוארד פגוע. זה מחזיר אותה לעבר ולהחלטות שהיא קיבלה. הסרט נע בין שלושת הצירים: ההווה של סוזן, העבר שלה, ועלילת הספר שהיא קוראת. ניתן לפרש את סוף הסרט ביותר מדרך אחת.משחק מצויין וסיפור נהדר, זו הסיבה שאנחנו אוהבים סרטים.
שם: eliגיל: 2326/11/2017 09:34:50
9/10אייקון ציון
אני אישית מאוד אהבתי תסרט . סרט סוחף ומותח ומעניין אומנם הסוף קצת ביאס אבל סרט שונה ויפה! ממליץ בחום
שם: .MOR Rגיל: 1418/11/2017 03:18:47
7/10אייקון ציון
סרט מותח ואפל !!! השחקנים נפלאים, הצילום מעולה, הפס-קול מצויין, העריכה נהדרת והדיאלוגים עמוקים והדוקים אבל התסריט והעלילה לעיתים יומרניים ומעייפים ובעלי תחושה שיכלו להיות יותר טובים. בקיצור, אפשר מאוד לראות !!!
קישורים
ביקורות נוספות של סרטי מתח/פעולה
חיפוש ביקורות
לרשימת ביקורות אחרונות
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.5
Kong Fu Panda 42קונג פו פנדה 4ציון גולשים10 / 9.3ציון מבקרים5 / 3.3
White Bird A Wonder Story3ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
Home 20234ביתציון גולשים10 / 8.9ציון מבקרים5 / 3.7
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט