שתיקה ביקורת סרט

Silence Movie Review

תמונת כתביאיר הוכנר על "שתיקה":
"יצירה קולנועית מיושנת וארוכה מדי אך עדיין מרשימה"
סרט ארכיון   שתף/י
פוסטר Silence
משחק אדם דרייבר, אנדרו גארפילד, ליאם ניסן, שיניה צוקמוטו, קיריאן הינדס במאי/ת מרטין סקורסזה  
דרמה
ביקורת סרט לשתיקה מאת יאיר הוכנר | מבקר ראשי
ציון המבקר
"צילום מרהיב"
דירוג הגולשים
ראית את הסרט? העבר/י את העכבר ודרג/י!
6.2/10
?
היכן תצפו?
בקולנוע
אלך לקולנוע74.0%
בבית
אחכה לדי.וי.די14.0%
לא אצפה
לא מתכוונ/ת לצפות12.0%
Seret Buzz
הוסף/י למועדפים   הוסף/י ל"רוצה לראות"       התחבר/י   הצטרף/י בחינם!
כל סרט חדש של מרטין סקורסזה, גדול הבמאים האמריקאים מאז שנות ה-60 עד ימינו, הוא אירוע קולנועי מסקרן. סקורסזה ידוע כבמאי שעומד מאחורי יצירות קנוניות, כגון "רחובות זועמים", "נהג מונית", "השור הזועם", "החבר'ה הטובים", "פסגת הפחד", "עידן התמימות", "השתולים", "הוגו", "הזאב מוול סטריט" ועוד רבים וטובים. אבל ישנם גם הסרטים הפחות מוצלחים, הבינוניים שעדיין מעוררים עניין בזכות האיכויות הקולנועיות יוצאות הדופן שלהם אם זה המשחק של פול ניומן ב"צבע הכסף", הסקנדלים הבינלאומיים של "הפיתוי האחרון של ישו", סרט הגנגסטרים הזניח "קזינו" או "קונדון" הדרמה על ילדותו של הדלאי למה.גם סרטו החדש, "שתיקה", פרויקט חיים מבחינתו של סקורסזה, שעמל עליו כבר 20 שנה, מתגלה כיצירה שרחוקה משלמות. הסרט הוא סוג של הגשמה עצמית, יצירה אישית שנוצרה קודם כל כדי להשביע את רצונו של האמן ורק אח"כ לגעת בקהל הרחב. הצפייה בו היא משימה לא קלה אפילו למעריציו המושבעים שעתידים להיתקל בסרט עם קצב מאוד איטי שמרגיש ארוך מדי - שעתיים וארבעים דקות של שתיקות, נופים ו-Voice over מעצבן. כמו כן הסרט מעורר אי נוחות לגבי עיצוב הדמויות של היפנים וליהוק איום של אדם דרייבר, שפשוט לא מתאים לגלם דמות של נזיר פורטוגזי הנרדף ביפן.
סרטו החדש של מרטין סקורסזה משלב בין הנצרות לבודהיזם, כלומר שילוב בין "הפיתוי האחרון של ישו" ל"קונדון". העלילה עוקבת אחרי מסעם של שני מיסיונרים נוצריים מפורטוגל היוצאים לחפש אחר המנטור שלהם שנעלם ביפן בה השלטונות הוציאו את הנצרות מחוץ לחוק. האינקוויזיציה ביפן לא הייתה נגד היהודים כמו שהיה נהוג ברחבי אירופה, אלא נגד הנוצרים שהגיעו לאדמת יפן כדי להמיר את דתם של המקומיים. אנדרו גארפילד ואדם דרייבר הם המיסיונרים הצעירים ואילו ליאם ניסן המופיע בכרזות הסרט ואולי נמצא בו 15 דקות הוא המנטור. האלימות הפיזית והנפשית שהם יצטרכו להתמודד איתה היא איומה, אך הסרט המאופק הזה לא מאפשר לנו להתקרב אליהם וגם המשחק האיום של דרייבר לא תורם לכך. לעומת זאת דווקא גארפילד היהודי מצליח ליצור דמות מעוררת הזדהות, גם אם הכתיבה שלה לוקה בחסר.לאורך כל הצפייה הארוכה בסרט תהיתי למי בעצם מיועד הסרט הזה? קהל ליברלי חובב קולנוע לא יתעניין בסרט על נוצרים נרדפים, במיוחד כאשר הוא אינו מגובה בביקורות טובות או מועמדויות וזכיות בפרסים. נוצרים אדוקים לא יתקרבו אל הסרט הזה כי הוא שכלתני מדי וסרטי דת אמורים דבר ראשון לפנות אל הרגש ורצוי שהם יהיו מסחריים, משפחתיים ולא אמנותיים ומטרידים. בקיצור, שרפה של משפחות, עריפת ראשים והטבעת נשים בים זה לא כוס התה של הקהל הנוצרי העממי שצועד מהכנסייה אל בית הקולנוע הסמוך בימי ראשון וממלא את האולמות שלהם.
אמנם הוא רחוק מלהיות הסרט הטוב ביותר של השנה או יצירת מופת, אבל "שתיקה" בחוסר האיזון ההיסטרי שהוא מתנהל בו הוא עדיין קולנוע מרשים מבחינה ויזואלית. עדיין יש בו רגעים קולנועים מרגשים ומלאי חסד לצד רגעים אלימים וברוטאליים שרק קולנוען מבריק כמו סקרוסזה יכול ליצור. נראה שבחוסר האחידות הנע בין סצינות מרשימות לסצינות שהיה אפשר להשאיר על רצפת חדר העריכה אפשר להאשים את סקורסזה ושותפו לכתיבת התסריט, ג'יי קוקס שגם כתב את התסריטים ל"כנופיות ניו יורק" הבינוני ו"עידן התמימות" המופתי. לפחות הצילום של רודריגו פרייטו נשאר אחיד לאורך כל הסרט, כלומר הוא מרשים גם בסצנות החוץ עם הנופים המרהיבים וגם בסצנות האינטימיות יותר.הסרט הטוב ביותר של סקורסזה במאה ה-21 הוא עודנו יצירתו המשפחתית המרגשת "הוגו" משנת 2011 שזיכה אותו ב-11 מועמדויות לפרס האוסקר. ככה זה שסקורסזה איש שחי, נושם ואוכל קולנוע עושה סרט על אחד מאבות הקולנוע ז'ורז' מלייס. כנראה הוא צריך לנטוש את ז'אנר סרטי הדת הנוצריים וליצור סרטים על הדת השנייה האהובה עליו – הקולנוע.
שתיקה - ביקורת גולשים / תגובות
צפיתם בסרט? ספרו לנו מה חשבתם!   הוסף/י ביקורת!
שם: תדיגיל: 4931/12/2020 23:06:49
5/10אייקון ציון
לדעתי רק אם אתה נוצרי הדוק אתה יכול להתחבר לסרט הזה.ממש לא סרט לציבור הישראלי.מעבר לזה אורכו הבלתי נגמר של הסרט פשוט מתיש.
שם: IDOגיל: 1715/12/2018 13:52:37
10/10אייקון ציון
סקורסזה הוא אמן. ושתיקה זה הסרט הכי טוב שראיתי ממנו עד היום. הסוף שלו פשוט כלכך יצא נגד הנורמה בהוליווד ואני ממש אסיר תודה שעדיין יש לנו אנשים בהולייוד שלא יוצרים סרט בשביל ליצור איזה יקום קולנועי או כדי לעשות קופה, סקורסזה ועד הרבה אחרים מדהימים כמו ספילברג, פינצ''ר וטרנטינו יוצרים סרט לאנשים שבאמת מעריכים סרטים ולא לאנשים שסתם באו להעביר את הזמן, כך שהסרט הזה יכול להכעיס הרבה צופים, אבל אותם אנשים פשוט לא אוהבי קולנוע אמיתיים לדעתי. סרט הוא קודם כל אומנות ואחר כך עבודה או אמצעי בידור.
שם: motekooגיל: 5813/03/2017 09:15:01
2/10אייקון ציון
קמנו וברחנו מהאולם. למי יש סבלנות. אחרי חצי שעה הבנו כולם שלא ניראה את ליאם ניסן . סרט משעמם חוץ מנופים וצילומים יפים לא מעניין ולא מותח. עלילה סטנדרטית של קידוש השם. ישו. ועוד אלילים. תוותרו
קישורים
ביקורות נוספות של סרטי דרמה
ג'ויקה Joika חדש 2024
רדיקלי Radical חדש 2024
נפש אחת One Life חדש 2024
חיפוש ביקורות
לרשימת ביקורות אחרונות
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.5
Kong Fu Panda 42קונג פו פנדה 4ציון גולשים10 / 9.3ציון מבקרים5 / 3.3
White Bird A Wonder Story3ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
Home 20234ביתציון גולשים10 / 8.9ציון מבקרים5 / 3.7
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט