המייסד ביקורת סרט

The Founder Movie Review

תמונת כתבערן איצקוביץ על "המייסד":
"מייקל קיטון נפלא, המסר חשוב – אך חסר קצת טעם"
סרט ארכיון   שתף/י
פוסטר The Founder
משחק מייקל קיטון, לורה דרן, לינדה קרדילני, ג'ון קארול לינץ, פטריק וילסון במאי/ת ג'ון לי הנקוק  
דרמה
ביקורת סרט להמייסד מאת ערן איצקוביץ | מבקר קולנוע
ציון המבקר
"שווה טעימה"
דירוג הגולשים
ראית את הסרט? העבר/י את העכבר ודרג/י!
8.2/10
?
היכן תצפו?
בקולנוע
אלך לקולנוע41.9%
בבית
אחכה לדי.וי.די52.7%
לא אצפה
לא מתכוונ/ת לצפות5.4%
Seret Buzz
הוסף/י למועדפים   הוסף/י ל"רוצה לראות"       התחבר/י   הצטרף/י בחינם!
איך אמר פעם אייל גולן? "זה שאני אוכל בכל יום סטייק לא אומר שלא בא לי לפעמים פרוסת לחם על שוקולד". נכון, סטייק הוא אחד המאכלים המוצלחים ביותר שיש (לא לצמחונים שבינינו), אבל לפעמים בא לך משהו יותר צנוע, זול ומהיר – בדיוק בשביל כך הומצא ההמבורגר של "מקדונלד'ס". במקור הוא היה אמור להציע המבורגר איכותי, אבל בשנים האחרונות הודבק לו (די בצדק) המונח "טראש". כיף לאכול ב"מקדונלד'ס": ההזמנה מתבצעת מהר, האוכל לא רע ואתה יודע בדיוק מה תקבל, וכל זה בידיעה מלאה שבמגש מולך לא מוגשת מנת גורמה ממסעדה שזכתה בשלושה כוכבי מישלן.אבל איך קרה שהרשת הזו הפכה בתוך כמה עשורים לאחת מרשתות המזון המהיר הגדולות בעולם, ואולי למוכרת ביותר שבהן? מה היה כל כך מיוחד בה שהפך אותה מסתם עוד מזללה לדבר האמיתי? את הנושא הזה בדיוק מנסה לחקור הסרט "המייסד", שמספר על עלייתו ועלייתו של ריי קרוק, שלקח לידיו את השליטה על בית העסק הקטן והפך אותו למפלצת אימתנית ששווה סכומי עתק. בשונה מאותו המבורגר מפורסם, "המייסד" הוא לא טראש. גם אם הוא ממש לא מעדן עם טעמים נדיר, הוא בהחלט לא ג'אנק פוד.
למרות ששם הסרט מרמז כי קרוק הוא זה שייסד את רשת הענק, אין זו האמת: הקרדיט צריך ללכת לאחים ריצ'רד ומוריס מקדונלד שהקימו את העסק המשפחתי ב-1940, 14 שנים לפני שקרוק עצמו נכנס לתמונה כמי שיזם והניע בסופו של דבר את תהליך הפיכתה של המסעדה הקטנה לרשת שגדלה מרגע לרגע.

בתחילת הדרך החיבור בין השלושה עשה להם רק טוב, אך עם צמיחתה של הרשת הפך קרוק לשולט האמיתי במסעדות הרבות שלה – למורת רוחם של האחים מקדונלד ובניגוד לחוזה עליו הם חתמו מולו. נכון שהם נהנו מסכומי כסף יפים מאוד, אולם השליטה על העסק שבנו במו ידיהם נגזלה מהם.זה, בסופו של דבר, ליבו של הסרט: מה יעשה האדם הממוצע שמסתנוור מההצלחה הגדולה ומהירוקים הרבים שנכנסים לחשבון הבנק שלו. נכון, הדרך למעלה של הרשת מעניינת גם היא וכך גם חייו של קרוק לפני ההצלחה הגדולה. אם בתחילת הסרט מצאתם את עצמכם מעודדים את קרוק ומייחלים להצלחתו, לאט לאט תתחילו לסלוד ממנו. מאדם נחמד שבסך הכל רוצה להצליח ולהרוויח כסף (על חשבון החיות המסכנות) הוא יהפוך מול עיניכם לאדם לא נעים ובלתי נסבל לצופה מהצד.
כמובן שהתסריט רק מתבסס על הסיפור האמיתי של קרוק והרשת, אך יש בו הרבה ממה שקרה באמת – וגם אתם, כמו האחים מקדונלד, תיכבשו על ידי הכריזמה של קרוק, עד שהוא יעלה לכם על העצבים. כן, מייקל קיטון המתקמבק חוזר בהופעה מרשימה נוספת, הפעם כאיש שיעשה הכל כדי להשיג את מה שהוא רוצה, ולעזאזל העולם. לנגד עינינו, קיטון מצליח להפוך את קרוק מאדם סימפטי ושאפתן לאדם שלא הייתם רוצים לבלות איתו אפילו רגע אחד. אם הסרט היה מופץ בארה"ב כראוי לקראת האוסקר, היינו יכולים לראות את קיטון, מועמד בטקס הקרוב – ובצדק רב.אך בכל זאת, ממש כמו ההמבורגר המפורסם עצמו, חסר בסרט משהו שיהפוך אותו מעוד סרט על החלום האמריקני ועל הקפיטליזם הטהור למשהו מרתק באמת. אולי חייו הפרטיים של קרוק כפי שהם מוצגים בסרט הם המונעים מהצופה להתחבר לדמותו בצורה ראויה. גם הכתיבה המביכה של דמויות הנשים בחייו, לא תורמת לסרט. זהו סרטו השישי של הבמאי גו'ן לי הנקוק, שביים בקריירה שלו רק סרטים המבוססים על סיפורים אמיתיים (הבולטים שבהם הם "הזדמנות שנייה" ו"להציל את מר בנקס"), אך הפעם "המייסד" נותר בגדר שאיפה לסרט טוב.גם אם "המייסד" רחוק מאוד מהמבורגרים של "מקדונלד'ס", הוא בכל זאת לא סרט שייזכר כבעל ייחוד. הוא כן יגרום לצופה לחוש שהוא לא בזבז את זמנם ושהם אפילו הרוויחו ממנו ערך מוסף קטן, אך כאן זה יסתיים. עם כל הכבוד להופעה הנפלאה של קיטון, צריך יותר מתצוגת משחק מוצלחת של שחקן ראשי כדי להוסיף לסרט נקודות זכות. גם אם בסופו של דבר כל צוות השחקנים עושה עבודה טובה והבימוי והתסריט עובדים כראוי, "המייסד" נשאר עוד סרט קל לעיכול וחסר ערך תזונתי של ממש.
המייסד - ביקורת גולשים / תגובות
צפיתם בסרט? ספרו לנו מה חשבתם!   הוסף/י ביקורת!
שם: anipoגיל: 4702/03/2019 11:34:41
8/10אייקון ציון
דינמי, מעניין ומאיר עיניים. הסיפור מאחורי רשת מסעדות המזון המהיר מקדונלדס והלקח ממנו. ריי קרוק הוא גבר בן 52 שעובד כסוכן מכירות. הוא לא מצליח ודי מתוסכל. הכל משתנה כאשר הוא מבקר בדוכן לממכר המבורגרים שנקרא מקדונלדס, אותו מנהלים שני אחים. הוא מתחבר איתם ולומד מהם את סוד ההצלחה. ריי הוגה רעיון לפתוח עוד מסעדות כאלו ברחבי ארה"ב על ידי זכיינים. הוא חותם עם האחים על חוזה, לפיו ישתמש בשם המסעדה ויגייס את הזכיינים וידאג לכל הפעולות הנדרשות כדי שיתחילו להפעיל את העסק. האחים בתמורה, יקבלו אחוז מסויים מההכנסות. ריי קרוק האנרגטי סוחף אחריו אנשים ומצליח במשימתו, אך במהרה מגלה שעלויות התפעול גבוהות מידי ביחס לרווחים. עכשיו עליו לעשות התאמות, גם אם זה דורש עימות מול שני האחים והפרת החוזה איתם. תוך כדי הוא גם מתגלה כפלרטטן לא קטן למרות שהוא נשוי, ומחזר אחרי אישה נשואה. המסר הוא שבלי עקשנות אי אפשר להצליח. אתה יכול להיות מוכשר, חכם ומשכיל, אבל בלי אש בעיניים לא תגיע לאן שאתה מכוון.יש פה גם השראה לחברה היותר מבוגרים ,לפיה אפשר להיות לייט בלומר גם בשנות ה-50 לחיינו.משחק פנטסטי של מייקל קיטון.
שם: היבש מוטיגיל: 7407/01/2018 16:32:56
8/10אייקון ציון
סרט טוב מעוד משחק טוב בעיקרון סרט מעניין ומרתק איך הוקמה רשת מקדונלדס.
שם: ענתגיל: 3623/07/2017 08:22:57
10/10אייקון ציון
מומלץ ביותר! ניתן לראות שבעזרת נחישות והתמדה גם השמיים הם לא הגבול. נהנתי מאוד.
קישורים
ביקורות נוספות של סרטי דרמה
נפש אחת One Life חדש 2024
חיפוש ביקורות
לרשימת ביקורות אחרונות
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.5
Home 20232ביתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.7
White Bird A Wonder Story3ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
American Fiction4מעשייה אמריקאיתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 4.2
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט