אור ירח ביקורת סרט

Moonlight Movie Review

תמונת כתביאיר הוכנר על "אור ירח":
"סיפור התבגרות נוגע ללב עשוי בצורה מוקפדת ואנושית"
סרט ארכיון   שתף/י
פוסטר Moonlight
משחק מאהרשלה עלי, נעמי האריס, אלכס היברט, אשטון סנדרס במאי/ת ברי ג'נקינס  
דרמה
ביקורת סרט לאור ירח מאת יאיר הוכנר | מבקר ראשי
ציון המבקר
"מאופק ומרגש"
דירוג הגולשים
ראית את הסרט? העבר/י את העכבר ודרג/י!
7.2/10
?
היכן תצפו?
בקולנוע
אלך לקולנוע83.0%
בבית
אחכה לדי.וי.די14.8%
לא אצפה
לא מתכוונ/ת לצפות2.3%
Seret Buzz
הוסף/י למועדפים   הוסף/י ל"רוצה לראות"       התחבר/י   הצטרף/י בחינם!
בפסטיבל טורונטו האחרון, בתחילת ספטמבר 2016 התחולל אירוע קולנועי שרק הלך ותפס תאוצה עם הזמן. סרט קטן ללא שחקנים מפורסמים או במאי ידוע התחיל לעורר עניין בעולם התרבות הצפון אמריקאי. נראה שאפילו את אנשי הצוות העומדים מאחורי העיבוד הקולנועי לפרויקט בית ספר לתיאטרון בשם In Moonlight Black Boys Look Blue הופתעו מההתעניינות. כנראה זאת הפעם הראשונה אי פעם שהתקשורת האמריקאית המרכזית מוקירה סרט התבגרות דל תקציב בלי כוכבים, על ילד שגדל לנער והופך לגבר בשכונת עוני אפרו-לטינו אמריקאית קשוחה בפלורידה.אפילו היום בראיונות הבמאי בארי ג'נקינס נשמע ונראה מופתע מהביקורות המשובחות, הפרסים הרבים, ביניהם גלובוס הזהב וכמובן המועמדות לשמונה פרסי אוסקר. לפי הלך הרוח של הוליווד יש אפילו לסרט הזה סיכוי לזכות. אולי חובבי קולנוע אמריקאי עצמאי, בוגרי פסטיבלי סאנדנס, סלאמדנס ו-SXSW לא עתידים להיות מופתעים מהיצירה הנפלאה הזאת. "אור ירח" מצד אחד מזכיר את סרטיו המוקדמים של גרג אראקי משנות ה-90, אבל גם נראו סרטים להט"בים אפרו-אמריקאים טובים לא פחות כמו "Brother to Brother" המופתי של הבמאי רודני אוונס משנת 2004 בכיכובו של אנתוני מק'יי שהיום ניתן למצוא אותו משתתף בסרטי "הנוקמים" ו"קפטן אמריקה".
אז נראה שסוף כל סוף עיתונות הבידור האמריקאית ואולי גם העולם עצמו (בעיקר בזכות הזכייה בגלובוס הזהב והמועמדויות לאוסקר), מוכנים לקבל לזרועותיהם סרט אפרו-אמריקאי על גילוי עצמי. זהו סרט המתקיים בשלושה שלבים בחייו של צעיר אפרו-אמריקאי: ילד קטן בשם "ליטל" המוטרד על ידי ילדי השכונה בגלל גודלו, נער שדוף ושקט בתיכון שהנערים האלימים מטרידים אותו ובוגר בית כלא, ההופך ל"בלאק", סוחר סמים קשוח ומתבודד, שיעשה הכל כדי לשרוד את המציאות הלא פשוטה בה הוא חי ולתוכה הוא גדל. מעגל חיים צפוי למי שגדל בשכונת מצוקה במיאמי.הסרט מפגיש אותנו עם הדמויות המקיפות את הגיבור: אמו המכורה לסמים המגולמת על ידי השחקנית הבריטית נעמי האריס, שמועמדת לאוסקר משנה על תפקידה, אב מאמץ שהוא סוחר הסמים של האם, השחקן מאהרשלה עלי - גם הוא מועמד לאוסקר משנה וחברתו המקסימה בגילומה של הזמרת המעולה ג'אנל מונה. ואיך אפשר בלי אהבה: קווין, המלווה את גיבורנו גם הוא בשלושת השלבים השונים של חייו, מגלה כלפיו אדיבות, עדינות, מעניק לו חום, עוזר לו להתמודד עם גילוי המיניות שלו אבל גם בוגד בו בגלל לחץ חברתי. את קווין הבוגר מגלם השחקן הנפלא אנדרה הולנד.
את גיבור הסרט בשלושת השלבים השונים של חייו מגלמים שלושה שחקנים בראשית דרכם והם עושים עבודה נפלאה: אלכס היברט (הילד), אשטון סנדרס (הנער), טרוונטה רודס (בוגר). יחד הם מצליחים ליצור דמות עגולה ואחידה, ולספק חוויה קולנועית אינטימית עם דמות שגדלה ומשתנה לנגד עינינו. התוצאה בעלת עוצמה ומצליחה לגעת ללב באופן עמוק, מפתיע ובלתי צפוי. הסרט הקטן הזה מזכיר לנו שהסיבה האמיתית שאנחנו הולכים לקולנוע היא כדי לצפות בסיפור, בדמות שעוברת מסע. לא צריכים פעלולים במאות מיליוני דולרים כדי להתרגש, זקוקים רק לתסריט כתוב היטב, במאי מיומן, צלם מוכשר ושחקנים מוכשרים.בכל אלו "אור ירח" מצטיין. אני עדיין לא בטוח שהוא "יצירת המופת", כפי שחלק ממבקרי הקולנוע בארה"ב וברחבי העולם הכתירו אותו. כבר ראיתי סרטים רבים שהזכירו לי את הסגנון המוקפד של "אור ירח". רק לפני כמה חודשים הוצג בפסטיבל הקולנוע הגאה בסינמטק תל אביב יצירה אפרו-אמריקאית בשם "The Fits" של הבמאית אנה רוז הולמר, שמזכירה במידה רבה את "אור ירח", על אף שהוא אפילו יותר נועז וניסיוני בסגנונו הקולנועי. מי שיצפה בו יגלה שהבימוי של רוז הולמר אולי יותר סגפני אבל על "The Fits" אני יכול לכתוב בלב שקט שהוא לא דומה לשום דבר אחרי שראיתי בקולנוע ב-42 שנות חיי.גדולתו של "אור ירח" היא שהוא הצליח לפרוץ את מעגל פסטיבלי הקולנוע ובתי הקולנוע האיכותיים הקטנים בארה"ב ולהגיע לקומפלקסים ברחבי העולם. שם לראשונה הקהל הרחב ייחשף לנושא בו הוא עוסק, באיחור של 30 שנה, אבל מוטב מאוחר מאשר אף פעם. אז תלכו לראות "אור ירח", ולאחר מכן תחפשו את הסרט הנשכח המופלא לא פחות "Brother to Brother" ואולי גם תמצאו את "The Fits" וגם את סרטיה המוקדמים של שריל דניה. יש קולנוע אפרו-אמריקאי קווירי נפלא והגיע הזמן לגלות אותו.
אור ירח - ביקורת גולשים / תגובות
צפיתם בסרט? ספרו לנו מה חשבתם!   הוסף/י ביקורת!
שם: anipoגיל: 4731/05/2019 10:29:03
8/10אייקון ציון
עשוי היטב ומתפתח יפה. אווירה מלנכולית לכל אורך הסרט. סיפורו של שיירון במהלך 3 תקופות בחייו. כילד, שיירון העצור והעצוב גודל עם אמא נרקומנית ומאומץ על ידי סוחר שדואג לו ומשמש לו כאב. כנער בבית הספר,הוא סובל מהתנכלויות של חבריו לספסל הלימודים ומגלה את נטייתו המינית ההומוסקסואלית. כגבר צעיר, שיירון הוא סוחר סמים קשוח שמחדש את הקשר עם חברו לספסל הלימודים שבו התאהב.התובנה היא, שהצלקות שלנו מהילדות משפיעות ומעצבות את חיינו כבוגרים. לא קל לנתק את הקשר והטראומות שאנו סוחבים איתנו מגיל קטן.אפשר גם לפתח את הנושא לכוון של אמירה חברתית אבל זה כבר לדיון אחר. בסך הכל סרט מרשים ומעניין.
שם: IDOגיל: 1705/04/2019 13:11:39
7/10אייקון ציון
סרט טוב מאוד. קצת נמרח לפעמים והצילום בחלקים מסוימים היה אכן מדהים אבל גם בחלקים אחרים עשה לי כאב ראש. מומלץ
שם: ברגיל: 2312/08/2018 11:40:07
8/10אייקון ציון
שחקנים אדירים,פסקול יוצא דופן, צילום מעולה ובימוי משובח.הסרט- כפי שהוא, לא צריך שנרבה במילים כדי לתאר אותו. הוא שם. מציג את החיים,המוות,הבדידות,האהבה ומה שביניהם. סרט כנה ומרגש.
קישורים
חץ אור ירח (עמוד סרט)
ביקורות נוספות של סרטי דרמה
ג'ויקה Joika חדש 2024
רדיקלי Radical חדש 2024
נפש אחת One Life חדש 2024
חיפוש ביקורות
לרשימת ביקורות אחרונות
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.5
Kong Fu Panda 42קונג פו פנדה 4ציון גולשים10 / 9.3ציון מבקרים5 / 3.3
White Bird A Wonder Story3ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
Home 20234ביתציון גולשים10 / 8.9ציון מבקרים5 / 3.7
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט