שחור על לבן ביקורת סרט

BlacKkKlansman Movie Review

תמונת כתברון פוגל על "שחור על לבן":
"ספייק לי חוזר בסרט חדש והוא רלוונטי מתמיד"
סרט ארכיון   שתף/י
פוסטר BlacKkKlansman
משחק אדם דרייבר, טופר גרייס, ג'ון דיוויד וושינגטון, אלק בולדווין במאי/ת ספייק לי  
מתח/פעולה
ביקורת סרט לשחור על לבן מאת רון פוגל | מבקר קולנוע בכיר
ציון המבקר
"חשוב ומהפנט"
דירוג הגולשים
ראית את הסרט? העבר/י את העכבר ודרג/י!
7.9/10
?
היכן תצפו?
בקולנוע
אלך לקולנוע72.0%
בבית
אחכה לדי.וי.די18.0%
לא אצפה
לא מתכוונ/ת לצפות10.0%
Seret Buzz
הוסף/י למועדפים   הוסף/י ל"רוצה לראות"       התחבר/י   הצטרף/י בחינם!
בפתיחת סרטו החדש, "דה בלאק קלאנסמן", בארץ הסרט תורגם ל "שחור על לבן", מציג ספייק לי סצנה מתוך הקלאסיקה "חלף עם הרוח" משנת 1939 ולאחר מכן תוך כדי נאומו של גזען לבן מוצגים קטעים מתוך "הולדתה של אומה" של וויליאם גריפית', שובר הקופות פורץ הדרך משנת 1915. פתיחה זו אינה מקרית כלל ועיקר. לי, שמתחילת דרכו עסק בגזענות ובאפליה כנגד הקהילה האפרו-אמריקאית, כבר השתמש בשתי היצירות הקנוניות בסרטיו בעבר. שתי יצירות מהחשובות בתולדות הקולנוע החוטאות בגזענות.לי, שדי נעלם בשנים האחרונות, חוזר זועם מתמיד, ככל הנראה בעיקר בשל עלייתו של טראמפ לשלטון. הוא מודיע קבל עם ועדה כי אנחנו חיים בתקופה כאוטית מסוכנת ואם לא נתעשת יחזרו בהינף יד הימים הקודרים שבהם לאפרו-אמריקאים לא היו זכויות והם קישטו את העצים בדרום העמוק של אמריקה בכך שנתלו עליהם בתקופה שהלינץ' היה פופולרי.
ביקורת מצולמת  |  טריילר/קדימון
ג'ון דיוויד וושינגטון, כוכב בהתהוות (ובנו של דנזל וושינגטון שכיכב בכמה וכמה סרטים של לי בעצמו), הוא רון סטולוורת, שוטר אפרו-אמריקאי, שבקולורדו של שנות השבעים מוצא עצמו מנהל שיחות טלפון על בסיס קבוע עם מנהיגי קוּ קְלוּקְס קְלָאן, כולל מנהיגם דיוויד דיוק (טופר גרייס בהופעה קומית-טראגית). כשהקלאן משתכנעים ברצינות כוונותיו נשלח הפרטנר שלו, השוטר היהודי פיליפ צימרמן (אדם דרייבר המשכנע מתמיד) להסתנן לשירות הארגון. העלילה האבסורדית רק הולכת ומסתבכת וכוללת גם בחורה המנהיגה את תא הסטודנטים האפרו-אמריקאים בעיר שנמשכת לפנתרים השחורים ועוד.החיבור שבין המיעוטים המדוכאים- היהודים והאפרו-אמריקאים - שנשלל בידי קיצונים כמלקולם אקס וקם לתחייה בשותפות בין שני שוטרים - מעניין ומרתק ולי כאילו קורא לאיחוד של אלו, שהפכו שוב אחרי שנים לשנואים על אמריקה הלבנה והנוצרית.
לי מצליח כדרכו ליצור מניפסט אנטי גזעני שהוא גם נוקב וגם קל לעיכול (ואפילו מגניב), הנרטיב נא בין קומי לטרגי וטרגי מאוד, כשלקראת סיום הסרט מספר השחקן הארי בלפונטה לשומעיו את סיפורו של צעיר אפרו אמריקאי שבוצע בו לינץ' אכזרי על לא עוול בכפו ולאחר מכן שותל לי קטעי דוקו של אירוע הדריסה בשרלוטסוויל מלפני שנה.אם בסיום סרטו הטוב ביותר לטעמי, "עשה את הדבר הנכון", סיים לי סצנה שמשאירה בפני הצופה את הבחירה לעשות את הדבר הנכון ולבחור בין הפסיביות של מרטין לותר קינג לבין האגרסיביות של מלקולם אקס, הרי "שחור על לבן" מוצא את לי בנקודה שבה הוא אחוז פלצות ממצב החברה האמריקאית כיום בעיקר בשל הנשיא הגזען דונלד טראמפ, והוא מפציר בצופיו לעשות מעשה.מעריצי לי ישמחו לאפקט הדולי הכפול המזוהה כל כך עימו ולמוזיקה הפאנקית של טרנס בלאנשרד. "שחור על לבן" מחזיר את לי לצמרת יוצרי הקולנוע באמריקה וגם בעולם. אחרי שזכה השנה בפסטיבל קאן, העשייה המחודשת משיבה לו את ימי תהילתו. ספייק חזר והוא רוצה שתקשיבו לו - וכדאי מאוד לעשות זאת.
שחור על לבן - ביקורת גולשים / תגובות
צפיתם בסרט? ספרו לנו מה חשבתם!   הוסף/י ביקורת!
שם: תומר רפאליגיל: 1606/11/2019 18:20:32
8/10אייקון ציון
סרט ממש ממש טוב שמראה את הגזענות בארצות הברית בלי לטשטש, בנוסף יש המון ביקורת על השלטון ועל החברה האמריקאית כמו שרק ספייק לי יודע לעשות
שם: anipoגיל: 4727/07/2019 10:48:47
8/10אייקון ציון
מרשים אבל ארוך מידי. נושא חשוב שמוצג בצורה חדה ונוקבת. סיפור אמיתי שמתרחש בתחילת שנות ה-70 בקולורדו הגזענית. רון סטלוורת'' הוא בחור צעיר ושחור שמתגייס למשטרה ונהיה סוכן סמוי. הוא בעצמו חווה גזענות מצד השוטרים ומחליט להיאבק בזה.בזמן שהוא מתאהב בבחורה שחורה שהיא מנהיגת תא סטודנטים שנאבק נגד האפליה של שחורים, רון יוזם רעיון מבריק. בסיוע שוטר יהודי בשם פליפ צימרמן, הם מצליחים לחדור לארגון הקו קלוקס קלאן. החלוקה ביניהם היא כזו, רון מנהל את שיחות הטלפון עם מנהיגי הארגון ומקדם עניינים ופליפ נפגש איתם ומציג עצמו כרון. ההתמודדות של פליפ היא לא פחות קשה מזו של רון ,בשעה שנחשף לאנטישמיות של חברי ה KKK שהיא לא פחותה משינאתם לשחורים ומעצם היותו יהודי מעמיד עצמו בסכנה.לא אהבתי את המסר הפוליטי בסוף ,שבא לעקוץ את דולנלד טראמפ.לטעמי זה מיותר ופוגע בטוהר המסר ,מבלי להכנס לויכוח אם טראמפ מעודד גזענות או לא.לסיכום: סרט טוב עם אווירה אותנטית של התקופה, נושא שהוא תמיד רלוונטי, מצולם יפה ומשוחק היטב.
שם: הקוצר ברינהגיל: 6009/03/2019 00:13:18
6/10אייקון ציון
סרט חשוב נגד גזענות. בצד האומנותי הוא מתחת לכל ביקורת.בגלל חשיבותו מקבל אצלי 6 שזה ציון גבוה בהחלט לסרט רק בגלל חשיבות הנושא.
קישורים
ביקורות נוספות של סרטי מתח/פעולה
חיפוש ביקורות
לרשימת ביקורות אחרונות
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.5
Kong Fu Panda 42קונג פו פנדה 4ציון גולשים10 / 9.3ציון מבקרים5 / 3.3
White Bird A Wonder Story3ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
Home 20234ביתציון גולשים10 / 8.9ציון מבקרים5 / 3.7
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט