15 שנה ביקורת סרט

15 Years Movie Review

תמונת כתבבן קבסה על "15 שנה":
"להיות (הורה) או לא להיות?"
סרט ארכיון   שתף/י
פוסטר 15 Years
משחק עודד לאופולד, אודי פרסי, רותי אסרסאי במאי/ת יובל הדדי  
ישראלי
ביקורת סרט ל15 שנה מאת בן קבסה
ציון המבקר
"מסתורי ואמיץ"
דירוג הגולשים
ראית את הסרט? העבר/י את העכבר ודרג/י!
7.8/10
?
היכן תצפו?
בקולנוע
אלך לקולנוע53.1%
בבית
אחכה לדי.וי.די37.5%
לא אצפה
לא מתכוונ/ת לצפות9.4%
Seret Buzz
הוסף/י למועדפים   הוסף/י ל"רוצה לראות"       התחבר/י   הצטרף/י בחינם!
עוד לפני שמייחסים לסרט "15 שנה" כותרות שקשורות לקהילה הלהט"בית, צריך לציין שזה לא עיקר הסרט. "15 שנה" מתייחס לשאלה קשה ומורכבת, בת ימינו, שקשורה לכל גווני הקשת – להיות הורה או לא להיות? כבר מזמן לא מדובר בשאלה שקשורה לקבוצות מסוימות או למין מסוים – מדובר בשאלה שקשורה במצב סוציאלי, רגשי, חברתי, סוציו-אקונומי, עקרוני, תפיסתי וכדומה."15 שנה", פרי בימויו ותסריטו של יובל הדדי המוכשר, מספר את סיפורו של יואב (עודד לאופולד) – גבר בולט, אסוף ומתוקתק שחוגג מערכת יחסים בת 15 שנה עם בן זוגו, העו"ד הצעיר – דן (אודי פרסי). יואב נקלע למשבר זהות ואגו כשחברתו הקרובה מימי בית הספר – עלמה (רותי אסרסאי) נכנסת להריון במפתיע, אז כל עולמו של יואב נופל עליו והוא מאבד שליטה. הקַאסְט בסרט מדויק – כולם ללא יוצא מן הכלל מחזיקים את הדמויות באמינות ובקלילות המתבקשת, ולא סתם עודד ואודי כבר זכו לפרסים ושבחים על תפקידם ב-TLVFest (הפסטיבל הגאה).
לסרט אין תחושת זמן ואין לו ממש התחלה אמצע או סוף. התחושה היא של קטע מהחיים, משהו שמתחיל ונגמר בלי הגדרות, תקופה – ספק תהייה ספק חוויה מתמשכת, קטע שנתלש משיחות היומיום של כולנו. הוא מרגש במקומות שצריך אבל לא עד כדי דמעות, מעורר כעס ורגשות אשם במקומות אחרים ונותן אווירה בורגנית, אותנטית ואמיתית של התחושה וסיפורי העם ברחובות תל-אביב, שאגב – מצטלמת מדהים.מה שעוד יותר חזקה בסרט היא תחושת ההתעלמות, הספק מכוונת ספק לא, לעצם הצפייה בסרט שמציג זוגיות בין שני גברים. ההתמקדות היא כולה בשאלת הבאת ילדים לעולם והקשיים האישיים (בעיקר של יואב) והמורכבות שבכניסה מודעת לתהליך שכזה. לטעמי, זו האמירה הגדולה של הסרט בהיבט הלהט"בי, שמציג כמובן מאליו את מודל המשפחה שבמרכז העלילה כעובדה בשטח, בלי יותר מדי דרמות, בלי להתנצל ובלי להתעסק בזה מעבר לנדרש.
זו הגישה הנכונה והיא מהווה התפתחות משמעותית לקולנוע הישראלי הגאה בהתייחסות למי היא הדמות ולא רק מה היא, תוך התעסקות בסוגיה שהיא יותר "משפחתית", ארצית ורגישה שפחות קשורה לעצם הזהות אלא יותר למהמורות החיים שהן נחלת הכלל.אם בעבר לשאלת הבאת ילדים לעולם הייתה תשובה ברורה, בלב "15 שנה", באומץ רב, מוצגות אפשרויות, תשובות ותפיסות אחרות. זו סוגיה חדשה שנוגעת בכולם ושעדיין מלטפים אותה בעדינות וברחמים, וחלילה לא בחוצפה והתעוזה שעושה יואב בדמותו השנויה במחלוקת. הסרט מצליח לסחוף ולעניין במסתוריותו, ובאניגמטיות שואב את הצופה כשהוא יוצר רצון לנסות ולהשלים פרטים ומידע שאיתם ניתן להפליג הרחק בדמיון.
15 שנה - ביקורת גולשים / תגובות
צפיתם בסרט? ספרו לנו מה חשבתם!   הוסף/י ביקורת!
שם: anipoגיל: 5025/02/2022 09:58:09
6/10אייקון ציון
מפוספס ולא ממצה. הרעיון ליצור סרט קודר עם מימד פילוסופי הוא נחמד,אבל הבעיה היא שזה "ליד" ו"כמעט". סיפור על סוג של משולש רומנטי שבמרכזו יואב. יש לו בן זוג במשך 15 שנה והצלע השלישית היא חברתו מימי בית הספר, שמודיעה לו שנכנסה להיריון. הבשורה הזו עושה לו רע, חושפת את נפשו המיוסרת ומערערת את מערכת היחסית עם בן זוגו על רקע אי רצונו בילדים. לקראת הסוף אני מקבלים מבט פנימה אל תוך יואב, אבל זה מעט מידי ומאוחר מידי. יש גם צורך לציין את הסצינות הלהט"ביות שחלקן נועזות.יכול להיות שקצת ירתיע סטרייטים. ציון 6.5.
שם: זיוגיל: 3411/03/2020 07:45:41
7/10אייקון ציון
בריאיון שם השחקנית - היא הסבירה שלדמות שלה היה איזה הסכם עם הדמות הראשית שיום אחד הם יעשו ילד ביחד, אבל זה לא מוזכר בסרט וזה הופך את ההתחרפנות שלו מהעניין עוד יותר לא ברורה. אח"כ יש עוד כל מיני חורים בעלילה ודברים לא ברורים, שאנחנו כנראה צריכים לנחש מה קרה שם. לא הוסיף לסרט לדעתי.
שם: ליאורהגיל: 6309/03/2020 00:13:14
9/10אייקון ציון
סרט ישראלי להטב"י מעולה!זוג גאה חי יחד כבר 15 שנה ואז הקשר מתחיל להשבר כי מוזכרת המילה ....תינוק...ממש מהחיים...אהבתי
קישורים
חץ 15 שנה (עמוד סרט)
ביקורות נוספות של סרטי ישראלי
בית Home 2023 חדש 2024
חיפוש ביקורות
לרשימת ביקורות אחרונות
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.5
Home 20232ביתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.7
White Bird A Wonder Story3ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
American Fiction4מעשייה אמריקאיתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 4.2
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט