קרן ידעיה היא אחת הבמאיות המרתקות והבולטות שפועלות בקולנוע הישראלי. הקולנוע הריאליסטי והבלתי מתפשר שלה עוסק ברובו בנשים ובהתמודדותן עם מצוקות חייהן. בין אם מדובר על זונה שמנסה לצאת מהמעגל שהיא חיה בו בסרטה זוכה פרס מצלמת הזהב מפסטיבל קאן "אור" או בבחורה הנאנסת בקביעות על ידי אביה ב"הרחק מהיעדרו" המצוין.
מעט הופתעתי כששמעתי שידעיה החליטה לביים עיבוד קולנועי לאופרת הרוק "מאמי" שבחלקים ממנו יוצאת לחלוטין מנרטיב ריאליסטי וגולשת למחוזות הסוראליזם. אולם אם חושבים על "מאמי", אותה עובדת בתחנת דלק בדרום הארץ שעוברת מסע בעיר הגדולה והופכת למנהיגה, אפשר לראות גם בסרטה החדש של ידעיה בחינה מדוקדקת של נשיות ישראלית ושל הקושי והסבל שבו נתונות נשים באשר הן.
פרסומת
ב-1986 כשאופרת הרוק "מאמי" שאותה כתב הלל מיטלפונקט כבשה את לבבות הצעירים ואת הבמות ברחבי הארץ, היא נחשבה לנועזת ביותר בנוף המקומי. הטקסטים החברתיים והפוליטיים שבה עסקו בכיבוש ובאפליה החברתית והכו בתדהמה את הצופים. בימינו לאחר 34 שנים, כבר נכתבו טקסטים לא
פחות בוטים ולידעיה היה אתגר גדול להעביר את הזעם והאנרגיה של אותה אופרת רוק למסך הגדול.
ידעיה החליטה שכל המוסיקה תבוצע על הסט בחי ומעבר לכך שכל השחקנים יהיו זמרים (נטע אלקיים הנהדרת בתפקיד מאמי, יובל בנאי, ערן צור, ריקי גל ועוד). העיבודים של דודו טסה לוקחים את המוזיקה לכיוון היותר מזרחי עממי ופחות לכיוון הרוק שאפיין את היצירה המקורית.
תחילת הסרט מזכירה בריאליזם הנוקב שלה את יצירתה של ידעיה אולם ככל שהסרט מתקדם, במיוחד בקטעי המדען המטורף והקטעים המתארים את מאמי כמנהיגת העם, הוא הופך ליותר ויותר ניסיוני וסוראליסטי. ידעיה מפתיעה בנכונותה לבלבל את הצופה ולהרחיק אותו מחוף המבטחים הריאליסטי המאפיין אותה בפרט ואת הקולנוע הישראלי בכלל.
הסגנון הקולנועי משתנה לטובת עיצוב לוקיישן, צילום ועריכה צבעוניים יותר שהולכים ומשתלטים על הסרט ככל שהוא מתקדם, דוגמת סצנת החמ"ל ההזויה. השירים בעלי התוכן הפוליטי מאזנים במעט את ההשתוללות חסרת הרסן בה אנו חוזים על המסך.
"מאמי" הוא עוד ציון דרך מרתק בקריירה הענפה של ידעיה. לא פשוט לבמאי לצאת מנקודת הנוחות שלו ולשוטט בעולמות חדשים. דווקא כשהיה נדמה שידעיה הגיעה לשיאה ב"הרחק מהיעדרו" המטלטל, מגיע "מאמי" ומביאה את הבמאית המוכשרת הזו לעוד שיא. בשל מגפת הקורונה, הסרט הוקרן בבתי הקולנוע שלושה ימים בסך הכל, עד שבתי הקולנוע נסגרו לחלוטין. בשל כך הוא יעלה ב-31 במרץ ב-VOD של yes, hot, סלקום tv ופרטנר tv.
היו לי הרבה צפיות לגבי הסרט הזה,ולצערי הציפיות פשוט התפוגגו לאחר צפייה קלה בסרט.
הסרט הזה מאוד מוזר מהרבה בחינות,והוא לא קל לצפייה.
הכוונה בלא קל היא בסגנון,ובעלילה הקופצת וההזויה מדי של הסרט.היה צריך הרבה אומץ בשביל להוציא סרט מהסגנון הזה בישראל,ולדעתי הקהל הישראלי מאוד לא יאהב אותו.
מדובר בסרט שהוא סוג של מחזמר עם עלילה די הזויה ולא מציאותית.
הסרט מדבר על זוג צעיר מעייריה בפריפריה שמתחתן וישר אחרי הבעל נפצע במלחמה,ומהנקודה הזאת מתחיל הבלאגן בסרט.
אחרי שתראו את הסרט תבינו שזה לא בדיוק ספויילר אבל יש נקודה בסרט שאין לה כלום ותוך דקה היא נהיית ראש ממשלה מבלי שמשהו קרה.
אחרי שאתה מסיים לראות את הסרט אתה נשאר בהרגשה של מה זה הדבר שראיתי עכשיו?.
כל הקטע של המחזמר בסרט והעלילה שלא בדיוק יכולה לקרות במציאות היא לא משהו שמתחבר לסרט טוב.
הצילום טוב,המשחק טוב,המוזיקה טובה,הלוקיישנים טובים.ולמרות כל הדברים החיוביים הסרט הזה פשוט לא עובד.
שם:מבקר בוגרגיל:4713/04/2020 17:33:25
8/10
סרט מיוחד, עשוי טוב, משחק טוב, בעיקר לחובבי אופרת הרוק המקורית מאמי, לא בהכרח מתאים לכולם