מטריקס: התחייה ביקורת סרט

The Matrix Resurrections Movie Review

תמונת כתביאיר הוכנר על "מטריקס: התחייה":
"סרט פעולה צבעוני עם הומור ומודעות עצמית "
סרט ארכיון   שתף/י
פוסטר The Matrix Resurrections
משחק קיאנו ריבס, קארי‑אן מוס, פריאנקה צ'ופרה במאי/ת לאנה ווצ'ובסקי  
מתח/פעולה
ביקורת סרט למטריקס: התחייה מאת יאיר הוכנר | מבקר ראשי
ציון המבקר
"נוסטלגיה למעריצים"
דירוג הגולשים
ראית את הסרט? העבר/י את העכבר ודרג/י!
5.1/10
?
היכן תצפו?
בקולנוע
אלך לקולנוע73.7%
בבית
אחכה לדי.וי.די18.4%
לא אצפה
לא מתכוונ/ת לצפות7.9%
Seret Buzz
הוסף/י למועדפים   הוסף/י ל"רוצה לראות"       התחבר/י   הצטרף/י בחינם!
לאנה וואשובסקי היא אחת מצמד האחיות המוכשרות שהביאו לעולמנו סרטים קלאסיים כמו "קשורות", טרילוגיית ה"מטריקס", "ענן אטלס" המופתי וסרט הפעולה הבדיוני המטורלל "עלייתה של ג'יופיטר". לאנה גם יצרה את סדרת הפולחן של נטפליקס "Sens8", בעוד אחותה לילי החליטה לוותר על יצירת סדרת פעולה עתירת תקציב, והסתפקה ביצירת הסדרה הקומית "Work in Progress". כמו בסדרה המצליחה של לאנה בנטפליקס, "מטריקס: התחייה" הוא חגיגה צבעונית, סוחפת עמוסת טוויסטים, אבל גם מאוד נונשלנטית ולא מחייבת. מצד אחד מהנה לצפות בסרט שלא לוקח את עצמו ברצינות, אבל כאשר הבדיחות מתחילות לחזור על עצמן, והמונולוגים והדיאלוגים מתארכים, נוצרים גם חללים מתים, שהיו יכולים להתקצר ולהפוך את הסרט לקצת יותר מהודק.עברו 18 שנים מאז שהוואשובסקיות סיימו את טרילוגיית הסרטים שוברת הקופות, "מטריקס". בסרט השלישי ניאו ניצח את המערכת במחיר חייו. נקודת הפתיחה של הסרט החדש בעצם מטילה ספק בהצלחה של ניאו. קיאנו ריבס חוזר אל הדמות המיתולוגית. הפעם הוא מגלם אשף משחקי וידאו בשם תומאס אנדרסון שיצר לפני 20 שנה משחק מחשב מצליח. המשחק בשם "מטריקס" חולל מהפכה בתעשיית הגיימינג ואפילו נוצרו לו שני משחקי המשך, מה שהפך אותו לכוכב על. בזמן שהוא עובד על פרויקט חדש בשם "בינארי" המעסיקים שלו Warner Bros (כמו האולפנים) מודיעים לו שהמשחק המקורי החדש לא מעניין אותם והם רוצים משחק רביעי בסדרת המטריקס.
ג'ונתן גרוף המגלם את הבוס של תומאס הוא בעצם הסוכן סמית'. הוא נציג החברה שמעוניינת במשחק המשך, אבל גם הוא מפתיע עם טוויסט שלא מצפים לו. ניל פטריק האריס הוא הפסיכולוג. התפקיד שלו הוא להמשיך לגרום לתומאס לא לזכור מי הוא היה באמת. השאלה היא כמובן מה אמיתי ומה לא? האם הכל חלק מהמציאות הפנטסטית גם כאשר תומאס מצליח להשתחרר וניאו מתעורר לתחייה? כמו שניתן להבין, זה לא באמת משנה. אם בסרט הראשון לכאורה הייתה אמירה כלשהי, כאן אפילו הסרט עצמו טוען שהמוצר הוא רק צורך קפיטליסטי לייצר תזרים הכנסות נוסף לקופת האולפנים ולנסות להחיות סדרת סרטים שהקהל הרחב רוחש לה רגשות נוסטלגיה."מטריקס: התחייה" היא יצירה החותרת נגד קיומה. אם מניחים בצד את השאיפות האינטלקטואליות של יוצרת הסרט ושלל המסרים הכלכליים, חברתיים, קוויריים ותרבותיים, הסרט מספק שלל סצנות פעולה אפקטיביות, אך כאלו שלא ממש ישאירו חותם על ההיסטוריה של הקולנוע כמו הסרט הראשון בטרילוגיה. עדיין מדובר בהפקה גדולה עם צילום מרשים, פעלולים מרהיבים, ביגוד ועיצוב פאנקי. הניסיון ליצור משהו אפי וגדול מהחיים הולך לאיבוד מעט בעודף היומרנות הטקסטואלית המלאה חשיבות והומור עצמי.
בסופו של דבר "מטריקס: התחייה" על שלל סצנות הפעולה עמוסות האפקטים, הפילוסופיה בגרוש וההומור העצמי הוא בעצם סרט על געגועים ואהבה. תומאס/ניאו מאוהב עד כלות בטריניטי שבמציאות המדומה שבה היא חיה ניתן לה שם חדש - טיפאני, בעל וילדים. סיפור האהבה בין השניים הוא בעצם הלב של הסרט, ויש משהו נוגע ללב בניסיון של ניאו להעיר את טריניטי ולאפשר לה את זכות הבחירה.הכימיה בין ריבס לקארי-אן מוס עובדת והשניים מצליחים במשימתם ליצור יותר עומק ועוצמה בקשר ביניהם. אז זה בכלל לא סרט פעולה בדיוני, וגם לא איזו יצירה פילוסופית יומרנית וגם לא באמת יצירה חתרנית במאות מיליוני דולרים שצועקת אל תבואו לראות אותי - זה בעצם סיפור אהבה."מטריקס - התחייה" הוא סרט מוזר, סרט שהוא כולו משבר קיומי אחד גדול. מצד אחד קולנוע שהוא מחווה נוסטלגית לטרילוגיה המקורית, מצד שני סרט ביוגרפי של הקולנוענית על עצמה ועל כך שהיא נאלצה ליצור את הסרט. מצד שלישי מדובר בסרט פעולה נוצץ ומצד רביעי סיפור אהבה וכמובן המון קשקושים פילוסופים ותזכורות ל'אליס בארץ הפלאות' כדי שלא יהיה ברור מה אמיתי ומה לא. גם אם התוצאה רחוקה מלהיות אחידה, בתוך סבך הבעיות הרבות יש מאחוריה קולנוענית שמורגש שהיא השקיעה בה את כל ליבה.
מטריקס: התחייה - ביקורת גולשים / תגובות
צפיתם בסרט? ספרו לנו מה חשבתם!   הוסף/י ביקורת!
שם: גיא קרניגיל: 5431/01/2022 02:07:26
2/10אייקון ציון
בזבוז זמן סרט משעמם מיותר , מנסה למתוח את הזאנר עד אין כץ לא מוסיף או מחדש דבר עדיף היה לא יעשה
שם: ירון ג. רעות.גיל: 6707/01/2022 14:45:25
3/10אייקון ציון
כמה חבל. חיכיתי שייגמר כבר הסרט. השלושה הראשונים היו מצויינים. ב"תחייה" עלילה מטומטמת. הרבה הרבה קשקשת, וכאשר לא מדברים - צילום תזזיתי כמו משחק מחשב. לא שווה את הסבל.
שם: לוקגיל: 5506/01/2022 07:28:42
1/10אייקון ציון
לשם שינוי, הפעם המבקרים צדקו. אתחיל בשורה התחתונה: צפיתי אתמול בקולנוע, יצאתי באמצע הסרט. למען האמת הגעתי עם ציפיות מונמכות, והצפייה נתפסה אצלי כחובה לחובב הז''אנר בכלל, וסדרת המטריקס הנהדרת בלבד. רעיון "התחיה" מטופש ולא משכנע. המשחק של קיאנו ריבס בתפקיד המוזר שהקצו לו גרוע ביותר, ונראה שיוצרי הסרט עושים מאמץ נואש לשוות לו עומק פסיכולוגי שמעלה גיחוך, ולא חשיבה ותובנות.
קישורים
ביקורות נוספות של סרטי מתח/פעולה
חיפוש ביקורות
לרשימת ביקורות אחרונות
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.5
Home 20232ביתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.7
White Bird A Wonder Story3ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
American Fiction4מעשייה אמריקאיתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 4.2
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט