שנות אור ביקורת סרט

Lightyear Movie Review

תמונת כתבמיכל ליבר רונן על "שנות אור":
"רעיון נחמד עם ביצוע שלא עומד בציפיות הגבוהות"
סרט ארכיון   שתף/י
פוסטר Lightyear
דיבוב כריס אוונס, אוזו אדובה, קיקי פאלמר, טאיקה וואיטיטי, ג'יימס ברולין במאי/ת אנגוס מקליין  
אנימציה
ביקורת סרט לשנות אור מאת מיכל ליבר רונן | כתבת קולנוע
ציון המבקר
"מהנה וחביב"
דירוג הגולשים
ראית את הסרט? העבר/י את העכבר ודרג/י!
7.9/10
?
היכן תצפו?
בקולנוע
אלך לקולנוע52.9%
בבית
אחכה לדי.וי.די29.4%
לא אצפה
לא מתכוונ/ת לצפות17.6%
Seret Buzz
הוסף/י למועדפים   הוסף/י ל"רוצה לראות"       התחבר/י   הצטרף/י בחינם!
סדרת סרטים מצליחה ושוברת קופות ממקסמת את רווחיותה ומולידה סרטי ספין אוף לדמויות אהובות מהסרטים. ראינו זאת בסדרת סרטי וורנר ו DC. ראינו זאת בסדרת סרטי מארוול, "הנוקמים" שהביאה את "הפנתר השחור" ולפני כשנתיים את הסרט "אלמנה שחורה". ובשנים האחרונות העלתה סדרות מקור של הגיבורים כמו "וונדה-ויז'ן", "לוקי", "הפלקון וחייל החורף". כעת הגיעה תורה של סדרת הסרטים המיתולוגית ואהובה של דיסני-פיקסאר, "צעצוע של סיפור". אחרי ארבעה סרטים בהם התוודע הקהל למעלליהם של וודי הבוקר, באז איש החלל, רקס הדינוזאור, ראשי תפוד ושאר הצעצועים, הגיע הזמן לתת לדמות האהובה, באז שנות אור את אור הזרקורים, רק בצורה אחרת שכלל אינה קשורה לעלילת סרטי המקור.הסרט "שנות אור" מביא את הסרט מאחורי הצעצוע באז שבזכותו התאהב בה הילד אנדי מסדרת סרטי "צעצוע של סיפור" והחליט לקנות את הצעצוע ולשחק איתו. הסרט לוקח את הצופים לחלל בתקופה עתידנית כשבאז וצוותו תרים אחר כוכב חדש למגורים. כאשר הם מגלים שהכוכב מסוכן למגורי קבע, באז מבצע טעות גורלית (שדומה באופן מפתיע לסצנת הפתיחה מ"אהבה בשחקים: מאווריק") שתוקעת את החללית והצוות שלה בכוכב החדש.
בעוד שחברי הצוות מסתגלים לחיים על הכוכב החדש, באז רווי אשמה עצמית ואינו מסוגל לסלוח לעצמו. הוא עושה ניסיונות שונים לתקן את הטעות שנעשתה אך כל אחד מהם גוזל ממנו דבר יקר – זמן (מהלך שמזכיר במעט את סרטו של נולן, "בין כוכבים") בו כל טיסת ניסיון שהוא מבצע במהירות האור משמעה איבוד זמן של ארבע שנים על הכוכב. באז מבצע טיסות רבות ובעוד המפקדת שלו וידידתו הקרובה, אלישיה מוצאת בת זוג, מקימה עמה משפחה ומזדקנת (במהלך שגרר תרעומת במציאות במדינות שמרניות), באז נותר צעיר ובודד וחוזר לדירתו לאכול מנת קרב קפואה.עד שיום אחד הוא מצליח לפתור את הבעיה בעזרתו של חתול-רובוט בשם סוקס אותו קיבל במתנה מאלישיה. אבל המפקד החדש מבקש ממנו לוותר על המשימה ולהתמקד במיגון הכוכב עליו הם גרים, בעקבות פלישה של רובוטים מאיימים. באז רגיל להיות לבד ולבצע בכוחות עצמו את המשימות המוטלות עליו. מאידך הוא מתחיל להבין כי הוא זקוק לעזרה משום שהמשימה מורכבת מדי לאדם אחד. הוא מחליט להכשיר את איזי, נכדתה של אלישיה ושני חבריה ליחידה: מו מוריסון המסורבל ודארבי סטיל האסירה המשוחררת והארבעה יוצאים למשימה יחד עם החתול סוקס במהלכה יצטרך באז לבצע כמה בחירות והחלטות קשות וגורליות.
הרעיון של התסריטאים אנגוס מקלין (שגם מביים) ופיטר מגלי לעשות סרט מקור על אחת הדמויות האהובות מ"צעצוע של סיפור" משמח במיוחד. מאידך, התחושה היא שאין מספיק מידע שיהפוך את דמותו של באז למורכבת. לא ברור מה גרם לו להיות איש חלל, מהיכן מגיעה התעוזה שלו והיכן משפחתו. דמותו נשארת לוטה בערפל. לעומת זאת גונב את הפוקוס החתול סוקס בעזרת שנינותו, תחכומו והכריזמה שיוצאת ממנו. לא אתפלא אם גם הוא יקבל סרט משלו בעתיד. וגם אלישיה חברתו של באז שאמנם נמצאת על המסך פרק זמן קצר יחסית מותירה חותם בעקבות מערכת היחסים שהיא מקיימת עם אישה. זהו רעיון נועז שדיסני-פיקסאר מעלים והוא מהווה עוד נקודת ציון בשינויים שהם עורכים בעשור האחרון. מדמויות מלאות, ממושקפות ואמיצות ועד קשר להט"בי. אך מכיוון שהסרט מתבסס על סרט שיצא בשנת 1995, שבה דיסני ושום אולפן הוליוודי לא היה מאשר דמות גאה בסרט פעולה, הקשר הזה נשמע לא אמין.מחפים על הבעיות בתוכן הומור רב (בעיקר על ידי דארבי, מו והחתול סוקס) ובימוי קצבי של מקלין שגורם למתח ושעשוע עד סיומו. זוהי עבודת בימוי ראשונה לבדו של מקלין, שביים לפני כן יחד עם אנדרו סטנטון את הסרט "מוצאים את דורי" וניכר כי הוא יודע את עבודתו. סצנות הפעולה עשויות טוב ודיסני-פיקסאר מספקים כהרגלם אנימציה מרהיבה. את באז שנות אור מדבב בגרסה העברית גלעד קלטר בקול עמוק ודומיננטי שמתכתב עם דמותו הקשוחה של באז ועושה עבודה יפה ובגרסה האנגלית כריס אוונס, הלא הוא קפטן אמריקה. גם גלעד שמואלי שמגלם את דמותו של סוקס החתול הוא ליהוק מדויק ומפיח רוח חיים שובבה בחתול הרובוטי המתוחכם. לירון ברנס כמפקד ברנסייד משעשע בתור המפקד חמום המוח."שנות אור" הוא סרט חביב, רוויי הומור ואקשן, אך יחד עם זאת זה לא מספיק. נכון שהוא מעביר מסרים חשובים אודות דבקות במשימה, רוח צוות ונאמנות, אבל אין לשכוח כי למרות שהוא סרט בפני עצמו הוא עדין חלק מסדרת סרטים איכותית עם סטנדרטים גבוהים במיוחד, והוא פשוט אינו עומד בציפיות.
שנות אור - ביקורת גולשים / תגובות
צפיתם בסרט? ספרו לנו מה חשבתם!   הוסף/י ביקורת!
שם: נועה קביליוגיל: 2317/02/2023 10:41:31
8/10אייקון ציון
זה סרט טוב שווה ליצפות בו! זה לא סרט שמפיל ומשאיר אותך עם טעם של עוד, אבל זה כן סרט מאוד מעניין ושמצליח להשאיר אותך מרותק למסך. למי שאוהב את סאגת מלחמת הכוכבים יתחבר גם לזה, כי זה ממש בסיגנון מלחמת הכוכבים!
שם: איציק גורגיל: 4922/07/2022 07:10:43
8/10אייקון ציון
זהו הסרט עליו מבוסס הצעצוע באז שנות אור מצעצוע של סיפור. מצחיק ומרגש, אנימציה מעולה והרבה אקשן, אבל הסיפור של מסע בזמן קצת מסובך לילדים. החתול פה בהחלט גונב את ההצגה.
קישורים
ביקורות נוספות של סרטי אנימציה
חיפוש ביקורות
לרשימת ביקורות אחרונות
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.5
Home 20232ביתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.7
White Bird A Wonder Story3ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
American Fiction4מעשייה אמריקאיתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 4.2
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט