הפלא מפריז ביקורת סרט

Fahim Movie Review

תמונת כתברון פוגל על "הפלא מפריז":
"סרט על הגירה וספורט שמצליח לחמוק מקלישאות"
סרט ארכיון   שתף/י
פוסטר Fahim
משחק ז'ראר דפרדייה, אסד אחמד, איזבל נאנטי במאי/ת פייר פרנסואה מרטן לוואל  
דרמה
ביקורת סרט להפלא מפריז מאת רון פוגל | מבקר קולנוע בכיר
ציון המבקר
"מרגש והומני"
דירוג הגולשים
ראית את הסרט? העבר/י את העכבר ודרג/י!
8/10
?
היכן תצפו?
בקולנוע
אלך לקולנוע83.3%
בבית
אחכה לדי.וי.די5.6%
לא אצפה
לא מתכוונ/ת לצפות11.1%
Seret Buzz
הוסף/י למועדפים   הוסף/י ל"רוצה לראות"       התחבר/י   הצטרף/י בחינם!
נושא היחס והטיפול הממסדי כלפי מהגרים ומבקשי מקלט מעסיק רבות את הקולנוע האירופאי בכלל ואת הקולנוע הצרפתי בפרט. מיליוני האוקראינים שברחו ממולדתם בגלל המלחמה עם רוסיה רק המחישו את העובדה שהגירה הוא נושא שלא ייעלם במהרה וימשיך להיות חומר נפץ חברתי ופוליטי. נושא שבו כולם צודקים וקשה לדבר על טובים ורעים.הסרט "הפלא מפריז" (במקור "פאהים") עוסק בסיפורו האמיתי של עילוי שחמט מבנגלדש, שבורח עם אביו ממולדתו בתקווה לעתיד טוב יותר בצרפת. אחרי חציית גבול מסוכנת מבנגלדש להודו, מגיעים האב והבן לפריז (לא ברור לי בדיוק איך הם מצליחים לעבור את רשויות ההגירה שם, אבל הדבר אינו פוגם בסיפור). אחרי שכספם המועט אוזל, הם מוצאים עצמם ברחוב ובדרך לא דרך מגיעים למקלט למהגרים ומבקשי מקלט.
כמו בסיפור אגדה (במאי הסרט, פייר פרנסואה מרטן לוואל, ציין כי סיפורו של פאהים נדמה לו מלכתחילה כאגדה מודרנית) גאולתו של פאהים תגיע מכך שאביו ירשום אותו למועדון השח המקומי ושם לאט אבל בטוח תירקם בינו לבין המדריך (ז'ראר דפרדייה בתפקיד פנטסטי), מערכת יחסים שתוביל אותו לאליפות צרפת בשחמט לנוער.הסרט יכול היה בקלות לפול למלכודות הקיטש והרומנטיקה שמזמין סיפורו המדהים של הגיבור הצעיר, אבל הבמאי מצליח להתחמק באלגנטיות מכל מהמורה אפשרית (למעט תת עלילה מיותרת אחת שקשורה במשיכתו של מדריך השח למנהלת מועדון השח). "הפלא מפריז" מציג בצורה ריאליסטית וכואבת את גורלם המר של מבקשי מקלט המגיעים למערב ונאלצים להילחם על חייהם, כשהשפה המקומית והמנהגים המקומיים אינם מוכרים להם. באחת הסצנות בסרט מופל האב לקרקע על ידי אנשי רשות ההגירה וזעקתו הכנה הדהדה באוזניי הרבה אחרי שהסרט הסתיים.
משחק השחמט, שזכה לעדנה מחודשת מאז "גמביט המלכה", הינו משחק שממש מזמין את המדיום הקולנועי לחבק אותו. זהו דו קרב אולטימטיבי בצהרי היום ובעזרת צילום נכון ומוזיקת רקע מתאימה הצופה לא יכול שלא להתרגש מהקרב בין השחורים ללבנים על לוח המשחק. הבמאי מעביר לצופה ביעילות את הקסם שבמשחק וקטעי התחרות מותחים ומעניינים.למרות שגאולתו של פאהים מגיעה בעקבות הצלחותיו על לוח השחמט "הפלא מפריז" אינו סרט ספורט כלל ועיקר וזוהי מעלתו העיקרית. התסריט מזכיר לצופה שוב ושוב את המציאות המרה שבה חיים אותם מבקשי מקלט ואפילו מועדון השחמט אינו מצליח לתפקד כבועה מנחמת בתוך המציאות הקודרת. "הפלא מפריז" הינו בראש ובראשונה סרט על גרים בארץ נוכרייה ועל הקושי להצליח בסביבה חדשה ואף עוינת.אי אפשר לכתוב ביקורת על הסרט מבלי לציין את ז'ראר דפרדייה, מגדולי שחקני צרפת שבגיל 73 סוף סוף אחרי שנים רבות נדמה ומשחק לא על אוטומט ונועץ שיניו בתאווה גדולה בתסריט. דפרדייה, בהופעה מינימליסטית משהו, מצליח לרגש ולספק את הדובדבן בעוגת הסרט.
הפלא מפריז - ביקורת גולשים / תגובות
צפיתם בסרט? ספרו לנו מה חשבתם!   הוסף/י ביקורת!
שם: anipoגיל: 5217/02/2024 09:27:20
7/10אייקון ציון
נראה מוכר. במבט על, לא מחדש כלום. סוג של סיפור סינדרלה שאליו משתלב נושא המהגרים באירופה ומורה לשחמט מתוסכל. מרכיבים בנאליים ,אבל כאלו שתמיד יכולים להיות בסיס לסרט מעניין. ראוי לציין, שהמקרה הספציפי הזה לא מייצג את בעיית המהגרים הלא חוקיים באירופה ,שתורמים לעלייה בפשיעה ובקיצוניות דתית מוסלמית.מבלי להיכנס לזה יותר מידי, ייתכן שיש כאן גניבת דעת של יוצרי הסרט. בסופו של דבר, מדובר בפרשנות אישית של הצופה.
שם: עומרגיל: 4105/08/2023 19:24:49
7/10אייקון ציון
לא התחברתי למסר החברתי של הסרט, גם לא ריגש אותי במיוחד. התחרות והילד הכשרוני כן מעניינים.
שם: אליגיל: 5008/07/2022 22:19:58
10/10אייקון ציון
סרט ריאליסטי ומרגש בעל מסרים חשובים . צפיתי עם בני בן ה 15 ויצאנו מהסרט עם תחושת סיפוק גדולה
קישורים
ביקורות נוספות של סרטי דרמה
נפש אחת One Life חדש 2024
חיפוש ביקורות
לרשימת ביקורות אחרונות
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.5
Home 20232ביתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.7
White Bird A Wonder Story3ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
American Fiction4מעשייה אמריקאיתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 4.2
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט