התרמית ביקורת סרט

The Hoax Movie Review

תמונת כתביאיר הוכנר על "התרמית":
"גיר מעולה"
סרט ארכיון   שתף/י
פוסטר The Hoax
משחק ריצ'ארד גיר, אלפרד מולינה, מרשה גיי הרדן, הופ דיוויס, ג'ולי דלפי, אלי וולך, סטנלי טוצ'י במאי/ת לאסה הלסטרום  
דרמה
ביקורת סרט להתרמית מאת יאיר הוכנר | מבקר ראשי
ציון המבקר
"גיר מעולה"
דירוג הגולשים
ראית את הסרט? העבר/י את העכבר ודרג/י!
5.8/10
?
היכן תצפו?
בקולנוע
אלך לקולנוע40.0%
בבית
אחכה לדי.וי.די40.0%
לא אצפה
לא מתכוונ/ת לצפות20.0%
Seret Buzz
הוסף/י למועדפים   הוסף/י ל"רוצה לראות"       התחבר/י   הצטרף/י בחינם!
לצערי התופעה המדאיגה והמדכאת שהורסת את החוויה הקולנועית הופכת לשגרה. בזמן שאולמות הקולנוע הולכים ומשתפרים, הצופים הופכים יותר ויותר בעייתים. מדובר באנשים שבלי שום בושה מדברים בקול רם לתוך טלפונים שצלצלו שנייה לפני כן. במקרה של הסרט "התרמית", בסינמה סיטי ביום ראשון בעשר בערב, מדובר בסרט איטי ומתוחכם שכנראה שיעמם חלק ניכר מהקהל, שלא הפסיק להפריע במהלכו. הניחוש שלי הוא שמספר לא מבוטל של חובבי סרטי פעולה שלא השיגו כרטיס ל"מת לחיות 4" או "רובוטריקים" מצאו את עצמם בסופו של דבר בדרמה פסיכולוגית תקופתית בעלת השם המטעה.מאחר והתופעה מתרחשת גם בקולנוע לב (ראו ביקורת "אחרי החתונה") ב"יס פלאנט" (ראו ביקורת "חסין מוות") ואף בסינמטק תל אביב בהקרנה של "מרגל השמפניה", אני חושב שהגיע הזמן לנקוט צעד משמעותי נגד האנשים הנ"ל. לעצור את הסרט ולהוציא אותם מאולם הקולנוע. אני חושב שלפני כול הקרנה צריך להכנס סדרן ובעזרת מיקרופון פשוט יבקש מהקהל לכבות טלפונים ולא לדבר במהלך הסרט. מישהו צריך להזכיר להם שהם לא נמצאים בסלון הבית ואם הם חושבים שקניית כרטיס לקולנוע מאפשרת להם להפריע לאחרים, אז הם טועים. לפי דעתי לא רחוק היום שמישהו יבקש שקט ומישהו אחר ישלוף סכין. אם זה קורה בכביש למה שזה לא יקרה ב"סינמה סיטי" או ב"יס פלאנט"?
ועכשיו לענייננו. "התרמית" הוא סרטו הטוב ביותר של הבמאי לאסה הלסטרום (תקנות בית השיכר, קזנובה) וכנראה גם התפקיד הבוגר והאיכותי ביותר של ריצ'ארד גיר. בכלל, תמוה שצולם סרט מסוג זה המזכיר בקצבו את הדרמות של תחילת שנות השבעים (בדיוק כמו "זודיאק"). עלילת הסרט מתרחשת, איך לא, בתחילת שנות השבעים ועוקבת אחרי מקרה אמיתי שהתרחש בשנת 1971.קליפורד אירווינג היה סופר כושל שניסה להחיות את הקריירה המתרסקת שלו. הוא מספר למו"ל שלו שהוא מקיים סדרה של ראיונות בלעדיים עם הביליונר המתבודד והאקסצנטרי האוורד יוז ("הטייס" של סקורסזה בוסס על חייו של יוז), ושהספר מצליח לחשוף את סודותיו הכמוסים ביותר של אחד האישים המרכזיים ביותר של התקופה. אבל האמת היא שקליפורד אירווינג פשוט שיקר. הוא בעצם יצר את אחת התרמיות הגדולות ביותר שאי פעם התרחשו בתקשורת האמריקאית. הסופר הכושל הצליח לסחוף אחריו את המשפיעים שבאנשי העיתונות הכתובה באמריקה, ולהתקרב במרחק נגיעה קטנה ממיליוני דולרים ותהילה בינלאומית.
מה שמעניין בסיפורו של אירווינג הוא שהתרמית המתוחכמת הפכה לסוג של מציאות. הפיקציה האומנותית היתה זקוקה לאישור פסיכולוגי ואירווינג התחיל להאמין שהשקר שהוא ודיק סוסקינד, שותפו יצרו הוא אמת לאמיתה. הוא היה כול כך טוב בלשקר לסובבים אותו שהוא בעצמו התחיל להאמין לכך. המעשים של אירווינג משקפים גם את המציאות האפרפרה בארה"ב באותם השנים, כאשר העולם שהיה לפני כן צבוע בשני צבעים השתנה כאשר מנהיגים נחשפו כשקרנים ותככנים, המלחמה בוויאטנם הפכה לסוג של גיהנום, והציבור האמריקאי התמים הבין סוף כול סוף שהמציאות עמוסה בשחיתות. כך גם אנשים שנראים אמינים יכולים לזייף ביוגרפיות ולשקר בתקשורת במצח נחושה.ריצ'רד גיר מצליח להפתיע ולהציג גוון חדש ואפל לדמותו הקולנועית הכריזמטית והשרמנטית. הדמות הקולנועית שכול כך מאפיינת אותו וביססה את מעמדו כגבר המזדקן הרומנטי המבוקש ביותר בקולנוע בשנים האחרונות מתגלה בסרט זה כשקר אחד גדול. גיר משתמש בנתונים הטבעיים שלו כדי לחשוף את פרצופו האמיתי של אירווינג כאשר הוא מקלף מעצמו לאט לאט את הדמות הקולנועית הידועה ונשאר עם האמת המביכה והמרה. צוות שחקני משנה מעולה תומך בגיר והופך את הסרט המוקפד והמדויק הזה לחוויה קולנועית שווה במיוחד: אלפרד מולינה, מרשה גיי הרדן, הופ דיוויס, ג'ולי דלפי, אלי וולך, וסטנלי טוצ'י.לאסה הלסטרום שסרטיו היו תמיד סוג של התלהמות מלודרמטית מביכה ותמיד עמוסים בקיטש דביק וסנטימנטאלי מצליח לראשונה בקריירה הארוכה שלו ליצור דרמה פסיכולוגית עם הומור דק ויבש בעל קצב איטי ומחושב שלא נופל לשום פח מהסוג שהיה חביב עליו עד כה. זהו סרטו המאופק והמתוחכם ביותר עד כה. נראה שהתסריט של וויליאם ווילר וצוות השחקנים המעולה בהחלט עזרו לו לעמוד במשימה. נראה גם שהרצון לשחזר את הסגנון הקולנועי של שנות השבעים תרם רבות. והסרט באמת נראה ומרגיש כאילו נוצר באותם השנים שבהם מתרחשת עלילתו. "התרמית" הוא לא סרט פעולה, הוא גם לא קומדיה קלילה, והוא לא "שם המשחק" או "אושן 11, 12, 13". "התרמית" זו דרמה פסיכולוגית, תקופתית, מורכבת ומפתיעה שראויה לצפייה. רק צריכים קצת סבלנות.
התרמית - ביקורת גולשים / תגובות
צפיתם בסרט? ספרו לנו מה חשבתם!   הוסף/י ביקורת!
שם: יואב גגיל: 3620/12/2007 10:30:29
7/10אייקון ציון
האמת היא שלא ציפיתי הרבה מ"התרמית", כי סרטים המבוססים על מקרים אמיתיים הם לרוב משעממים למדי. אבל הסרט הזה הוא בהחלט מעל הממוצא של הזאנר, בעיקר בגלל המשחק המצויין של גיר, שנכנס היטב לדמות הנוכל האולטמטיבי - שאינו מסוגל להוציא מילה אמת מפיו. לכו לראות.
שם: רוני בנימיןגיל: 6001/09/2007 23:47:49
3/10אייקון ציון
אירוע של תרמית שאכן היתה, הופך כאן למדיה קולנועית עלובה, חיוורת ומשעממת. נפלתי, מה לעשות.
שם: מורפיאוס מורפיאוסגיל: 3220/07/2007 08:21:53
8/10אייקון ציון
עשוי היטב בליווי קטעים אמיתיים מהתקופה המדוברת רגעי המתח בסרט מצחיקים.מבוסס על אירועים אמיתיים משחק טוב של גיר. 8 בסולם מורפיאוס
קישורים
חץ התרמית (עמוד סרט)
ביקורות נוספות של סרטי דרמה
ג'ויקה Joika חדש 2024
רדיקלי Radical חדש 2024
נפש אחת One Life חדש 2024
חיפוש ביקורות
לרשימת ביקורות אחרונות
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.5
Kong Fu Panda 42קונג פו פנדה 4ציון גולשים10 / 9.3ציון מבקרים5 / 3.3
White Bird A Wonder Story3ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
Home 20234ביתציון גולשים10 / 8.9ציון מבקרים5 / 3.7
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט