4 חודשים, 3 שבועות ויומיים ביקורת סרט

4 Months, 3 Weeks and 2 Days Movie Review

תמונת כתביאיר הוכנר על "4 חודשים, 3 שבועות ויומיים":
"מותח ומצמרר"
סרט ארכיון   שתף/י
פוסטר 4 Months, 3 Weeks and 2 Days
משחק אנה מריה מרינקה, לורה וסיליו, ולאד איוואנוב במאי/ת כריסטיאן מונגיו  
זר
ביקורת סרט ל4 חודשים, 3 שבועות ויומיים מאת יאיר הוכנר | מבקר ראשי
ציון המבקר
"מותח ומצמרר"
דירוג הגולשים
ראית את הסרט? העבר/י את העכבר ודרג/י!
7/10
?
היכן תצפו?
בקולנוע
אלך לקולנוע33.3%
בבית
אחכה לדי.וי.די33.3%
לא אצפה
לא מתכוונ/ת לצפות33.3%
Seret Buzz
הוסף/י למועדפים   הוסף/י ל"רוצה לראות"       התחבר/י   הצטרף/י בחינם!
הבמאי כרסטיאן מונג'יו ביים לכאורה סרט קטן ודל תקציב המתאר סיטואציה אישית יום יומית בתקופה שבה הקומוניזם שלט ברומניה. על אף שהסרט מושפע מהזרם הריאליסטי על שלל מאפייניו, קשה להתעלם מהעובדה שמדובר במותחן מבריק. העלילה של הסרט מתארת את קורותיה של דמות בודדה הנקלעת לסיטואציה שעלולה לסכן את חייה והיא צריכה לבצע מעשה לא חוקי ולהיזהר שלא להיתפס. אין ספק שמדובר בז'אנר קולנועי שמבקרי הקולנוע וחובבי האיכות ישמחו להתעלם ממנו כי הוא נחשב ללא איכותי, אבל "4 חודשים, 3 שבועות ויומיים" הוא יותר מותחן מצמרר, בלתי צפוי ומוקפד מאשר סרט ריאליסטי.קל מאוד לזלזל בעשייתו של מונג'יו. הוא לא בדיוק ממציא את הגלגל. הוא מושפע מכול מי שיצר אי פעם קולנוע ריאליסטי דל תקציב, אבל אין ספק אפילו לרגע אחד שהוא הרבה יותר מבמאי צעיר שבוער לו לתאר אירועים מהעבר. הוא יודע לספר סיפור ולעשות זאת על הצד הטוב ביותר. לא רק זאת, הוא מצליח ליצור מתח עלילתי ופנימי ולא פלא שאפילו האמריקאים שבד"כ סולדים מקולנוע ריאליסטי, מתלהבים מהיצירה הקולנועית החכמה הזו. בדיוק ההפך מהקולנוע הקומוניסטי שדגל בתיאור ההמון כגיבור קולנועי, תסריט דידקטי ובאירועים מקוננים כמרכז עלילתי. מונג'יו מתמקד בסיפור פשוט דרך גיבורה שבעזרתה הוא מעביר מסר על שחרור האשה אז והיום.
הסרט מתחיל באירועים בנאליים ויום יומיים המתארים שגרה בבניין מגורים של סטודנטיות צעירות. גביטה הדקיקה והחיוורת אורזת מזוודה. היא מתלבטת מה לקחת, מסדרת את השולחן והמיטה. היא משדרת סערת רגשות ופעולותיה חפוזות אך מחושבות. חברתה לחדר אוטיליה נודדת בין החדרים במעונות הסטודנטים, עוסקת במשא ומתן, מסחר בסיגריות ועוד מוצרים שונים. היא חוזרת אל החדר, ואח"כ יוצאת לפגוש את בן זוגה, שוכרת חדר במלון זול ויוצאת לפגוש גבר מסתורי בשם מר בבה.כאשר הם מגיעים לבית המלון מחכה להן גביטה ואז מתגלה שהיא בהריון ומר בבה הוא רופא המבצע הפלות בלתי חוקיות. אין הוא עושה זאת מטוב ליבו ויש מחיר שכול אחת מהן תצטרך לשלם. זו רק ההתחלה לערב מצמרר שאוטיליה תעבור כדי לעזור לחברתה לחדר. לגביטה אין שום ברירה ואילו אוטיליה יודעת שהיא היחידה שיכולה לעזור לחברתה לחדר. היא גם יודעת שגביטה תעשה אותו הדבר עבורה כי אין להן אף אחד אחר שהן יכולות לסמוך עליו.
אוטיליה המנהלת מערכת יחסים מינית עם בן זוגה יודעת שהיא היתה יכולה להיות בנעליה של גביטה. כאשר אוטיליה מדברת עם בן זוגה על הצורך של חברתה בהפלה והאם הוא בכלל מסוגל להבין את הצורך הזה, היא מדברת לא רק מתוך המקום שבו דמותה נמצאת על פני הגרף ההיסטורי. נראה שהיצירה הקולנועית המבריקה הזו עוסקת בהישרדות הנשים גם בימינו. כאשר במשטרים רבים אפילו באירופה, הפלה עדיין אסורה ובארה"ב (וגם בישראל) יש מיליטנטים המנסים להפוך את האקט הרפואי החשוב הזה ללא חוקי. זהו סרט על נשים והמאבק שלהן על השליטה בגופן. אם אותם אנשי דת ופוליטיקאים מוצאים בהפלה מוות, בסרט זה הוא משמש לסמל של שחרור. העובר המת מסמל את כישלונו של השלטון שתחתיו חותרת האישה.הופעתה של אנה-מריה מארינקה בתפקיד אוטיליה היא לא פחות מגאונית. השחקנית בעלת הפנים הקשוחות והמבע העז משדרת בו בזמן שבריריות וחוסר אונים טוטאלי. היא לא מתייאשת אבל בתוך תוכה ליבה עומד להישבר לרסיסים. לאורה ואסיליו מגלמת את גביטה, בחורה צעירה נטולת בטחון עצמי וקצת ילדותית שנכנסה להריון ולא ממש מצליחה לפעול בהגיון. השלישי הוא ולאד איבאנוב, מר בבה. הרופא שלא אחשוף יותר מדי פרטים אבל תתכוננו לבלתי צפוי. השחקן הזה פשוט מעולה והצמרמורת שהוא יעביר בכם שווה יותר מכול פעלול שתראו בסרט זוועות הוליוודי."4 חודשים, 3 שבועות ויומיים" זכה בפרס דקל הזהב בפסטיבל קאן 2007 בתואר הסרט הטוב ביותר והבמאי הטוב ביותר בטקס פרסי הקולנוע האירופאי, בפרס הסרט הטוב ביותר בפסטיבל הקולנוע בהוליווד, וכמובן למועמדות לגלובוס הזהב. הוא מייצג את רומניה בקטגוריית הסרט הזר באוסקר. מדובר באחד הסרטים הטובים ביותר שנראו על מסך הקולנוע בשנת 2007.
4 חודשים, 3 שבועות ויומיים - ביקורת גולשים / תגובות
צפיתם בסרט? ספרו לנו מה חשבתם!   הוסף/י ביקורת!
שם: אלי דןגיל: 4424/09/2008 11:36:08
1/10אייקון ציון
סרט איטי מדי ומשעמם. 40 דקות ראשונות של שיעמום שמתמקד כולו בבית אחד,גרם לי לצאת לפני שהם ייצאו מהבית ויקרה משהו. למרות שהמבקרים נותנים לו מקום ראשון,אפשר ורצוי לוותר,אלא אם כן אתם מחפשים פינה ממוזגת לשינה קלה של שעתיים"כבדות"...
שם: יואב גגיל: 3604/04/2008 16:57:07
5/10אייקון ציון
הסרט משעמם למדי - ועל סרט משעמם אני אוטומטית מוריד 5 נקודות, סורי! אבל יש באמת סצנות מרשימות ואחת (זו של התינוק) מצמררת. נושא ההפלות מובא כאן במלוא עוזו (בעד וגם נגד), וגם האווירה האפרורית של רומניה הקומוניסטית מועברת בצורה לא רעה. אני לא בטוח שתהיו מרוצים לזרוק על הסרט הזה ערב רומנטי עם החברה, אבל מהרבה בחינות הסרט בהחלט מומלץ.
שם: דוביגיל: 5526/01/2008 21:00:07
8/10אייקון ציון
הסרט מעביר מסר כבד על מערכת מוסרית לכאורה ומושחתת בפועל.מוסר מושחת כזה מביא לניצול של הטובות והתמימות בידי החזקים והמושחתים. הסרט מעביר את המסר היטב,עם נופך של אוירה כבדה של חורף ועוני ו"האח הגדול" שנוכחותו אינה נראית אך משאירה חותםבכל מקום. חסרונו של הסרט הוא בקצב האיטי בטייקים הארוכים מדי והמיגעים לפעמים. כדאי וחשוב לראות.
קישורים
ביקורות נוספות של סרטי זר
חיפוש ביקורות
לרשימת ביקורות אחרונות
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.5
Kong Fu Panda 42קונג פו פנדה 4ציון גולשים10 / 9.3ציון מבקרים5 / 3.3
White Bird A Wonder Story3ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
Home 20234ביתציון גולשים10 / 8.9ציון מבקרים5 / 3.7
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט