אולפני פיקסאר עשו זאת שוב! בפעם המי יודע כמה הם הצליחו ליצור סרט קולנוע חכם, מרגש, מצחיק ובעיקר מהסוג שככל הנראה יהפוך עם השנים לקלאסיקה קולנועית בלתי נשכחת. לפני שהסרט יצא בבתי הקולנוע בארה"ב היו כאלה שניבאו לו כשלון. גורמים בתעשיית הקולנוע ההוליוודית תהו האם אולפני פיקסאר התחרפנו כאשר הם החליטו ליצור סרט אנימציה על קשיש נרגן שמעיף את הבית שלו עם בלונים. התוצאה? ביקורות מעולות ואחד הסרטים המצליחים ביותר בהיסטוריה של אולפן האנימציה החכם והמוכשר ביותר בהוליווד. האוסקר בדרך.האמת היא ש"פיקסאר" לא לקחו שום סיכון. הם פשוט עושים את מה שמרבית האולפנים האחרים לא יודעים לעשות: ליצור קולנוע חכם, מרגש ומצחיק, ליצור דמויות אנושיות ומרגשות שיפנו לכול טווח הגילאים, והכי חשוב - לספר סיפור מורכב תמאטית בצורה הכי פשוטה מבחינה עלילתית ובצורה הכי קולנועית והכי מרשימה שיכולה להיות מבחינה טכנית. "למעלה" הוא יצירה קולנועית מושלמת מכול הבחינות, מה שלא ניתן לכתוב על שום סרט אנימציה או סרט ילדים אחר שיצא מהוליווד השנה. גם בסרט זה כמו בכול הסרטים הקודמים של "פיקסאר" הם מצליחים לפנות לכול הגילאים, להצחיק ולרגש מבוגרים וצעירים בו זמנית ואף פעם אינך מרגיש שמזלזלים באינטליגנציה שלך.
פרסומת
העלילה עוקבת אחרי קשיש נרגן בשם קרל, שבעבר עבד בפארק שעשועים כמוכר בלונים. היום כשהוא בן 78, הוא מחליט לצאת להרפתקה גדולה בדרום אמריקה בעקבות חוקר שאותו העריץ בילדותו ומאז אבדו עקבותיו. הפתיחה של "למעלה" היא לא אופיינית לסרט משפחתי. היא מלנכולית, לא ידידותית לצופה שרוצה לצפות בסרט הרפתקאות קומי וקייצי. במקום זאת הסרט מספק לנו מונטאז' נוגע ללב של הזדקנות ומוות. הצופה הרגיל לא מצפה להזיל דמעה בתחילת סרט. הוא גם לא מצפה שדמות בסרט מצויר תיפצע וירד לה דם או תבצע אקטים אלימים. אבל פיקסר החליטו ללכת הפעם עם האומנות עד הסוף לבנות דמות עגולה, אנושית ובודדת בעולם השייך לצעירים, יפים ועשירים וקרל בהחלט לא ניחן באף אחת מהתכונות הללו.נכון שפתיחה מסוג זה עלולה להרחיק את הקהל המשפחתי אבל ללא הפתיחה המשקל הרגשי העצום של אותה הרפתקה סוחפת לא היה קיים. קרל מבין שאין לו ברירה ומחליט לקחת את גורלו בידיו ומחליט להגשים את החלום של אשתו ושלו ולהתעופף לעבר הנופים הפראיים של דרום אמריקה. הוא מנצל את הידע העצום שלו בבלונים, והופך את הבית הפרטי שבו הוא מתגורר לכדור פורח. נכון, "למעלה" הוא סוג של מחווה צבעונית רוויית אפקטים לסרט הילדים הצרפתי הקלאסי, "הבלון האדום" של אלבר למוריס, לכן לא פלא ש"למעלה" היה סרט האנימציה הראשון שפתח את פסטיבל קאן. בחירה פופוליסטית אבל לשם שינוי גם בחירה ראויה.
בנוסף, יש בסרט הזה שלל מחוות קולנועיות, אחת מהן היא בדמותו של הרפתקן צ'ארלס מונץ שבעקבותיו קרל יוצא למסע. מונץ הוא בעצם בן דמותו של האוורד יוז המיליונר המבריק חובב כלי הטיס וסצנת הקרב בסוף הסרט היא מחווה לסרטו הקלאסי מ 1930 Hell's Angels. יש גם התייחסות לסרטי ההרפתקאות של אינדיאנה ג'ונס כאשר השניים סוף כול סוף מגיעים לדרום אמריקה ופתיחת הסרט היא סוג של מחווה לסרטיו המלודרמטיים של פרנק קאפרה על אדם פשוט ונטול אמצעים המתמודד נגד גוף כלכלי עשיר ודורסני.כדי שהילדים יוכלו להזדהות עם דמות הקשיש הנרגן מצרפים לו "נוסע סמוי" בשם ראסל, חניך צופים שיש לו משימה אחת אחרונה כדי להפוך לחניך מצטיין - לעזור לקשיש. ראסל הוא ההפך המוחלט מקרל, אבל הוא גם דומה לו בדברים רבים. הוא ילד אסיאתי שמנמן ונמוך קומה שהוריו עסוקים מדי מכדי לעביר איתו את הזמן, ולמרות האנרגיות הרבות של הילד המודרני הוא די בודד בעולם מתנכר. הזוג המוזר והבלתי קונבנציונאלי הזה מתעופף לדרום אמריקה ובדרך חווים שלל הרפתקאות, פוגשים עוף צבעוני במיוחד וכלב עם קולר שגורם לו לדבר. שני היצורים הנ"ל יספקו שפע סיטואציות קומיות מופלאות.מאחר ומדובר בסרט של "פיקסאר" שנעשה עבור אולפני דיסני גם כאן יש מסר שיש להשתחרר מהכבלים של המציאות כדי להגשים את ייעודך. כמובן שאפשר להרכיב משקפיים ולצפות בסרט בשלושה מימדים והחוויה היא עשירה, צבעונית ומרשימה אך גם צפייה רגילה בסרט לא תמנע את ההנאה ממנו. קיץ 2009 הביא למסך הגדול סרטי אנימציה נפלאים כמו "קורליין ודלת הקסמים" או "פוניו", אך גם כאלה שלא היו צריכים להגיע לבתי הקולנוע בארץ. "למעלה" מתעלה מעל כולם בכמה רמות ומספק חוויה קולנועית משפחתית מסעירה ומרגשת שאסור לכם להחמיץ.