האזרח ק': ביקורת סדרה דוקומנטרית

Citizen K Series Review

תמונת כתבמעיין הררי על "האזרח ק': ביקורת סדרה דוקומנטרית":
"מטריד ומעלה סימני שאלה"
פוסטר Citizen K
משחק משה קסטל  
תיעודי
ביקורת סדרה להאזרח ק': ביקורת סדרה דוקומנטרית מאת מעיין הררי | כתב קולנוע
ציון המבקר
"קצבי ומסקרן"
דירוג הגולשים
ראית את הסדרה? העבר/י את העכבר ודרג/י!
7.8/10
?
מדד פופולריות
3.8/10
?
Seret Buzz
הוסף/י למועדפים   הוסף/י ל"רוצה לראות"       התחבר/י   הצטרף/י בחינם!
"האזרח ק'" היא סדרה דוקומנטרית שנעשתה ע"י היוצרים אלון מרום ואירית דולב וסוקרת את פרשת הרצח הכפול המסתורית אשר ארעה בספטמבר 97' בה נרצחו מטווח קצר: יגאל דניאל- חלפן כספים, ואילן דבש - גנן ועובר אורח שנקלע למקום. האירוע התרחש כאשר מונית שהסיעה את יגאל סטתה ממסלולה אל עבר כביש עפר באזור נטף שליד ירושלים ולאחר שירד נורה מטווח קצר, רגעים ספורים לאחר מכן נורה גם אילן שעבר באזור במקרה וגם הוא נהרג במקום. עקב כך, הוסק שנהג המונית הירושלמי משה קסטל, חבר ילדות של יגאל ומהמר כבד אשר לפי רישומי איכון הפלאפון הסלולרי שלו נהג באזור האירוע באותו היום, הוא האשם ברצח. כבר משמה בעל הדמיון הרב לסרטו הקלאסי של אורסון וולס "האזרח קיין", ניתן להבין כי כמו בסרט גם בסדרה ינסה לפצח הצופה יחד עם הבמאי את אישיותה של הדמות (במקרה של הסדרה הרוצח) ולחקור את חייו. הדמיון הוא גם לאזרח ק' מספרו של פרנץ קפקא "המשפט" אשר מואשם יום בהיר בפשע, אך לא מצליח לברר במה הוא חטא. הפרק הראשון מתוך שלושת פרקי הסדרה סוקר את פרטי האירוע ומביא בחינה מחודשת של הראיות בכדי לנסות ולקבוע באופן חד משמעי האם קסטל אכן אשם ברצח. הוא סוקר את אחורי הקלעים של מערכת המשפט בישראל, מציג בפני הצופה את הקלות בה ניתן להרשיע אדם על סמך ראיות נסיבתיות בלבד ומעלה שאלות רבות לגבי אמינותה של המערכת ודרכי הפעולה שלה כשלאורך כל הפרק מרחפת השאלה המטרידה - האם משה קסטל יושב בכלא מעל 20 שנה על לא עוול בכפו?
הפרק מתחיל בהסבר על פרטי האירוע ובחינה מחודשת של כתב האישום וממשיך ל-2012 , שנה בה מגישה עו"ד אפרת פינק בקשה לפתיחה מחודשת של התיק. נראה כי למרות שעיקר הסדרה מתמקדת בקסטל (הנאשם), פינק היא הגיבורה האמיתית של העלילה. היא מאמינה לכל אורך הדרך בחפותו ונאבקת במלחמתה רצופת המכשולים מול מערכת המשפט למען הצדק. הסדרה עשויה באופן דוקומנטרי קלאסי ומשתמשת בקטעי חדשות מתקופת האירוע, ראיונות מצולמים עם מומחים, פרשנים והמעורבים בפרשה ועם קסטל עצמו אשר לכל אורך השנים ממשיך לטעון לחפותו ומסרב להודות באשמה לביצוע הרצח. למרות שמדובר בסדרה דוקומנטרית עולה מהפרק תחושה של צפייה בסדרת מתח משטרתית מבוימת עם תסריט מהודק וברור, וככל שהפרק מתקדם מצליח הבמאי להביא זוויות חדשות על המקרה שמעלות סימני שאלה מדאיגים בדבר אשמתו של קסטל.
עם זאת הסדרה לא נוקטת עמדה לטובתו או לרעתו של קסטל ובוחנת מחדש את הראיות כנגדו שמעלות שאלות קשות גם בפני הבמאי, שמתקשה לקבוע אם קסטל אכן ביצע את הרצח. לכל אורך הצפייה בפרק עולה תחושת אי הוודאות והיוצרים שומרים על עמדה אובייקטיבית וניטרלית ומשאירים את ההחלטה בידי הצופים. זה פרק מותח, קצבי, מסקרן ומבלבל אשר הצליח לערער אותי כל פעם מחדש והותיר סקרנות לקראת הפרק הבא. מומלץ לחובבי דרמות משפטיות וסדרות משטרה.
האזרח ק' - ביקורת גולשים / תגובות
צפיתם בסדרה? ספרו לנו מה חשבתם!   הוסף/י ביקורת!
רוצים להיות הראשונים לפרסם כאן ביקורת גולשים? לחצו על הכפתור והעלו ביקורת סדרה
קישורים
חץ האזרח ק' (עמוד סדרה)
ביקורות נוספות של סדרות תיעודי
לרשימת ביקורות אחרונות
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.5
Home 20232ביתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.7
White Bird A Wonder Story3ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
American Fiction4מעשייה אמריקאיתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 4.2
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט