דברים מוזרים: ביקורת עונה רביעית

Stranger Things Series Review

תמונת כתביעל מאורר אליאב על "דברים מוזרים: ביקורת עונה רביעית":
"שילוב מתוחכם של קומדיית תיכון עם אימה בתוספת נוסטלגיית אייטיז"
פוסטר Stranger Things
משחק וינונה ריידר  מת'יו מודין  דיוויד הרבור  
מסתורין
ביקורת סדרה לדברים מוזרים: ביקורת עונה רביעית מאת יעל מאורר אליאב | כתבת סדרות
ציון המבקר
"מענגת ומצמררת"
דירוג הגולשים
ראית את הסדרה? העבר/י את העכבר ודרג/י!
9.4/10
?
Seret Buzz
הוסף/י למועדפים   הוסף/י ל"רוצה לראות"       התחבר/י   הצטרף/י בחינם!
בסדרת הלהיט של נטפליקס "דברים מוזרים", "העולם ההפוך" - הממד האחר ממנו מגיעות המפלצות, הוא מטאפורה משכנעת לאימה שמגיעה מהתת-מודע והופכת לרצחנית בעולם האמיתי. בעונה הנוכחית, הקשר בין מה שקורה בתוך הראש לאימה ש"בחוץ" ברור יותר מתמיד. נערים ונערות הם גיבורי הסיפור, ומאבקם במפלצות הוא המוקד העלילתי והרגשי. הם היחידים היכולים להתלכד מול הרשע המוחלט, הלא אנושי והלא מובן, ולנצח אותו בכוח החברות שלהם.סצנת טבח מטרידה גרמה לנטפליקס לשחרר הערת אזהרת תוכן מטריד לצופים בעקבות הטבח בתיכון בטקסס וזו אינה נקודת המפגש היחידה בין הבדיון של הסדרה למציאות חיינו. נוכחותה של המפלצת המאיימת על "דרך החיים שלנו כפי שאנו מכירים אותה", כפי שאומרת אחת הדמויות בסדרה, והשוואתה ל"נגיף", מזכירה את תקופת הקורונה. כך מתכתבת "דברים מוזרים" עם אירועים עכשוויים דרך סיפור על העבר. הנוסטלגיה לשנות ה-80 ה"תמימות" גם היא מככבת כאן בכמה קריצות מודעות להתקדמות הטכנולוגית שעברנו מאז. "מה זה אינטרנט"? שואלת אחת הדמויות ונענית: "זה משהו שישנה את העולם". גם "מוח הכוורת" מקבל כאן טוויסט מבעית במיוחד.
סדרת רציחות של בני נוער בעיירה המקוללת הוקינס היא במוקד העונה. הופעת אורח של רוברט אנגלונד, שנודע בתפקיד האייקוני שלו כפרדי קרוגר, הרוצח הסדרתי החודר לחלומותיהם של נערים ונערות בסדרת הסרטים "סיוט ברחוב אלם", מהווה עוד מחווה לאייקונים של שנות ה-80 ולדרך בה הם מוטמעים בתת המודע הקולקטיבי של הצופים. אחת הדמויות אף מדברת על פרדי קרוגר במפורש. הסדרה רצופה מחוות לסרטים שכיכבו אז על המסכים, והדמויות עצמן הן גרסה של אייקוני שנות ה-80.שעון אורלוגין מאיים מככב בסצנות הרצח המטרידות בסדרה ומדגיש את עיסוקה בנושא הזמן. האם העבר יכול לחדור לתוך ההווה ולהשפיע עליו? האם אנחנו שבויים של טראומות העבר שלנו? "כולנו סוג של נוסעים בזמן" היא אמירה שאנו שומעים בפרק הראשון ומהדהדת לאורך שאר הפרקים. אמירה זאת מתארת גם את הצופים העכשוויים ש"נוסעים בזמן" לשנות ה-80 וחווים אותן מחדש, על האופנה, הסרטים והמוזיקה שלהן. שיר אחד של קייט בוש מקבל כאן מקום מרכזי מאוד ואף חזר לככב ב"איי-טיונס" בעקבות הסדרה.
אבל "דברים מוזרים" אינה רק סדרה אפלה. ההומור בסדרה נובע מהיחסים בין הדמויות שהכרנו היטב במהלך העונות והדרכים בהן הן מתמודדות עם מצוקות גיל הנעורים. הסדרה משחקת על התפר הזה בין עיסוק משועשע בטראומות גיל ההתבגרות, בהיררכיה בתיכון, בניסיון הנואש להשתלב, לבין הידיעה שחווית התיכון עבור רבים אינה אלא גיהינום. אדי (ג'וזף קווין, "משחקי הכס"), מנהיג מועדון "מבוכים ודרקונים" וחובב מוזיקת מטאל, שמתוודע לממד האחר, מתאר אותו כך: "המקום הזה הוא כמו הוקינס, רק עם מפלצות ודברים מרושעים". המפלצתיות, כמובן, אינה מוגבלת ל"עולם ההפוך". יש סוגים שונים של "מפלצות", שחלקן, כמו בסרטי נעורים רבים, הן דווקא "מלכות התיכון" וה"ג'וקס", הספורטאים הפופולריים.לא כל עלילות המשנה מוצלחות באותה מידה. כך למשל, הסיפור על ההסתבכות עם הרוסים שבסופה נעלם אביה המאמץ של אילבן, ג'ים הופר (דיוויד הארבור, "הלבוי"), וניסיונה של ג'ויס (וינונה ריידר) למצוא אותו, אמנם מספק כמה רגעים יפים, אבל לא מתעלה לרמת סיפורי התיכון שהם הלב העלילתי והרגשי של הסדרה. הכותבים מתייחסים בהומור גם לאי הבהירות בשפע העלילות המסובכות שלה, שלבסוף נקשרות זו לזו בדרך שגם היא מורכבת ודי מבלבלת. כאשר דאסטין (גאטן מטארצו), מנסה להסביר את התיאוריות שלו לגבי מפלצות ושערים לעולם אחר, אומרת דמות אחרת: "לא הבנתי. בבקשה תריץ אחורה", בשיקוף קומי של מבוכת הצופים.נוכחותה של המפלצת העוברת מעולם אחד לעולם אחר, היא דימוי יפה גם למעבר בין ז'אנרים של "דברים מוזרים", הנעה בין סרט נעורים, מותחן מדע בדיוני, ואימה גרפית במיוחד. לחובבי הז'אנרים האלה, ולשילוב הקופצני ביניהם, מובטחת חוויית צפייה מענגת ומצמררת כאחת.
דברים מוזרים 3 - ביקורת גולשים / תגובות
צפיתם בסדרה? ספרו לנו מה חשבתם!   הוסף/י ביקורת!
שם: תומר רפאליגיל: 1708/10/2020 19:42:07
10/10אייקון ציון
העונה הכי טובה עד עכשיו, יותר צינית וכיפית ואי אפשר להפסיק לצפות
שם: מבקר בוגרגיל: 4522/08/2019 10:36:11
10/10אייקון ציון
דברים מוזרים עונה 3 ממשיכה להיות כייפית, מסקרנת ומקורית. עשויה טוב עמו שתי העונות הראשונות. החברים ממשיכים להתבגר, לחוות הרפתקאות יוצאות דופן ולעמוד מול אתגרים לא פשוטים, תוך כדי שילוב של רגעים קסומים ומבדרים משנות ה 80. הייתי אומר שקצת יותר מפחידה ואפלה מהעונות הקודמות. שווה צפייה. אם ימשיכו לעונה רביעית יצטרכו להיות מאד מקוריים ולחשוב על כיוונים נוספים בשביל להמשיך לסקרן ולעניין
שם: ELIגיל: 4031/07/2019 23:23:59
7/10אייקון ציון
סדרה מאוד יפה קצת מוזר. יש את כל הפרקים באינטרנט . הילדים משחקים מאוד יפה .
קישורים
ביקורות נוספות של סדרות מסתורין
לרשימת ביקורות אחרונות
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.5
Home 20232ביתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.7
White Bird A Wonder Story3ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
American Fiction4מעשייה אמריקאיתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 4.2
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט