חדשות קולנוע וסרטים

הדור החדש – דרור שוסטק: במאי "המרכיב הסודי"

מדור הדור החדש
תמונת כתב מאת
שלח לחבר הוסף תגובה Seret.co.il :: שתף | הוסףשתף
במסגרת מדור הדור החדש, בו אנו מכירים לכם את היוצרים הצעירים שעתידים להוביל את הקולנוע הישראלי, אנו עורכים לכם היכרות עם דרור שוסטק, במאי הסרט הדוקומנטרי ה"מרכיב הסודי", שמוביל את הצופים למסע לא שגרתי בהודו במטרה למצוא את המרכיב הסודי של המקומיים לחיים.

הרומן של דרור שוסטק עם עולם הקולנוע התחיל כבר בלימודי תקשורת בתיכון, אז יצר סרט דוקומנטרי על אהוד בנאי, בהשתתפותו. לאורך הדרך עסק שוסטק בבימוי ועריכה של פרסומות ותכניות שונות בחברת “קשת”, בערוץ הספורט ובמקומות נוספים. אך בגיל 27 החליט לעצור את הכל וניסה להגשים את החלום האמיתי שלו באותם ימים, מוסיקה. הוא הקים פרוייקט מוזיקלי שנקרא "האנשים" שהוציא לאורך השנים שלושה אלבומים. בגיל 34, ערך את הסרט הדוקומנטרי הראשון שלו ומאז נשאר בתחום הדוקו כשהעיסוק במוסיקה ממשיך לצד היצירה הקולנועית.

את "המרכיב הסודי", צילם וביים לפני שלוש שנים, באותה נסיעה מיוחדת במינה להודו, שם נולד הסרט."הכל התחיל כשזוג חברים, אורי ונטע, פנו אליי ושאלו אותי אם אני פנוי לבוא לצלם אותם בוידאו בהודו” מספר שוסטק, "חשבנו מה יהיה הנושא של הסרט והגענו לרעיון שבכל משהו מצליח בחיים, יש מרכיב סודי שגורם לשלם להיות גדול מסך חלקיו. אז יצאנו לחפש את המרכיב הסודי בהודו".

[*]

חודש אחרי אותה פגישה הם כבר היו בהודו, אורי מזרחי ונטע ארצי, בעלי המסעדה ההודית הישראלית “24 רופי”, לילך קושמרו, צלמת סטילס שהתלוותה אליהם, ודרור, שהצטרף בתור צלם וידאו. באותו הזמן אף אחד מהם לא ממש ידע למה הוא נכנס. הם נסעו להודו כדי לחפש את המרכיב הסודי באוכל ההודי, זה שהופך תבשיל טוב למדהים וגם כדי למצוא את המרכיב הסודי בחיים עצמם. כדי לענות על שאלת המרכיב הסודי נסעו הארבעה בכל רחבי המדינה, פגשו את גדולי המורים הרוחניים, ביניהם את "אמה המחבקת" שסוחפת אחריה מיליוני תלמידים ברחבי העולם ואת "שרי שרי רווי שנקר" שהיה מועמד לפרס נובל לשלום. מנגד יצאו אל הרחוב ההודי ושאלו נשים בשוק התבלינים, זקנים ומטיילים צעירים, מהו הסוד של חייהם? התשובות המגוונות הפתיעו וריגשו אותם ורק גרמו להם להמשיך לחפש ולשאול.

המסע הזה הפך לרכבת הרים רגשית שלקחה כל אחד מהנוסעים בה למקומות הכי אינטימיים בתוכם. העלילה סובבת סביב שלושה צירים מרכזיים, דרכם חוזרים הגיבורים לרגעים המשמעותיים ביותר בחייהם ונעים בין בכי לצחוק, ילדות, התבגרות, אובדן והשלמה. ככל שהתקדמו הצילומים דרור התחיל להבין שיש לו משהו מאוד מיוחד ביד וביקש מאורי ונטע לתת לו לערוך את החומר המצולם. “הם אמרו לי שהם לא יודעים מה לעשות עם זה ולא היו בטוחים אם כדאי להתעסק בזה ולהתחיל לערוך, אבל אני כבר הרגשתי שיש לנו שם משהו טוב”, הוא מספר.

באילו קשיים נתקלת במהלך העריכה של הסרט?

"היה לי חומר גלם של 120 שעות, והאתגר היה להבין לאן הסרט הזה לוקח ומה הכיוון שלו. רציתי להגיע למקום שבו האנושיות פוגשת את הרוחניות. שלושת הסיפורים של הגיבורים הם די ברורים, האתגר היה להרכיב הכל ביחד, ובאמת בניתי את זה כמו שתי וערב כשהודו היתה ברקע כתפאורה”.



באוקטובר 2013, לאחר שהושלמה עבודת העריכה, החליטו אורי נטע ודרור להציע את הסרט לפסטיבל קולנוע רוחני "ספיריט" בסינמטק תל אביב ובאותו החודש התקיימה הבכורה. בהקרנה האחרונה של הסרט הגיע אלון גרבוז, מנהל הסינמטק, לצפות בו בעקבות המלצות ששמע והחליט לעזור ליוצרים לקדם אותו. מאז המשיך הסרט להיות מוקרן בסינמטק ואף חצה גבולות והגיע לפסטיבלים רבים ברחבי העולם ביניהם פסטיבלים בינלאומיים ברחבי ארה"ב, לונדון, ברלין, בנגלדש ודרמסלה.

מה למדת מהחוויה הזו, של הנסיעה, הצילום וההפצה של הסרט?

"למדתי שאם מציעים לך הצעה מעניינת אז תגיד כן. כי זה הביא לנו שנה מאוד מעניינת של פסטיבלים ונסיעות לחו"ל. לפעמים אנחנו אומרים לא לכל מיני דברים בלי לדעת מה יוולד מהם. הדבר השני שלמדתי זה לעשות דברים באהבה. כשערכתי את הסרט לא הרגשתי שאני עובד, הרגשתי שאני עושה משהו שאני אוהב".

האם דמיינת שהסרט יגיע כל כך רחוק, ויגע באנשים מסביב לעולם?

"כשערכתי את הסרט והקרנתי לכל מיני אנשים גרסאות שלו בהתחלה, בכל פעם כמעט הייתי בוכה, ומשהו בפנים הרגיש לי שהרבה אנשים יבכו איתי. אז הבנתי שיש סיכוי שהסרט הזה יצליח ויפרוץ, ושיהיה משהו גדול. כשהזמנתי חברים שלי, וניסיתי עליהם את הסרט, ראיתי איפה הם בוכים וצוחקים. בשלב הזה היה ברור לי שהבנאדם שמולי מתרגש ממה שהוא רואה ולא מפני שהוא חבר שלי. כמובן שכל פסטיבל שהתקבלנו אליו, גרם לנו להתרגשות גדולה וכל מה שקרה עם הסרט מרגיש כמו נס”.

[*]

(בתמונה: דרור שוסטק, במאי הסרט)
מה היתה התגובה המיוחדת ביותר שקיבלת על הסרט?

"תמיד יש את התגובות הרגילות של אנשים שנגענו בהם רגשית, ופתחנו להם את הלב, אבל התגובה הכי חמודה זו מישהי שאמרה כי גרמנו לה להתגעגע להודו למרות שהיא לא הייתה שם”.

מה אתה מתכנן בהמשך?

"מתחשק לי לעשות עוד סרטים, נפשיים-רוחניים . יש משהו שאני עובד עליו בתחום הנפשי-רוחני אבל זה משהו שאני לא יכול לפרט עליו בשלב הזה”.

** "המרכיב הסודי" מוקרן במהלך חודש פברואר בסינמטק תל אביב (14.2 ב 17:00 ו- 21.2 ב 17:00) ובקרוב יוקרן גם בפסטיבלי סרטים ישראלים בפריז ובמישיגן. בנוסף ישתתף הסרט בפסטיבל דוקו בעמק בקיבוץ מזרע ב- 17.2 ויהיה הסרט הפותח בפסטיבל קולנוע רוחני צפון בחודש מאי.
- לעמוד הפרופיל | ביקורות / כתבות נוספות
תגובותהוסף תגובה
אין תגובות לכתבה.
 
לחצו כאן להיות הראשונים לפרסם תגובה לכתבה זו !

 
אין מאמרים מחודש פברואר
 
חיפוש בארכיון 2015
הצג את כל הידיעות / כתבות מחודש ושנה מסויימים (יש לסמן שנה וללחוץ על החודש הרצוי)
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
או בצע/י חיפוש טקסטואלי בארכיון
בחר/י תאריך: מ עד
חפש בכל הארכיון
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.5
Home 20232ביתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.7
White Bird A Wonder Story3ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
American Fiction4מעשייה אמריקאיתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 4.2
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט