חדשות קולנוע וסרטים

עמק אפל - ראיון עם במאית הסרט "עמק", סופי ארטוס

מדור הדור החדש
שלח לחבר הוסף תגובה Seret.co.il :: שתף | הוסףשתף
נדמה שבשנים האחרונות ככל שהמצב החברתי והבטחוני נהיה קשה ואלים יותר, כך גם הייצוג של האלימות בחברה הישראלית ובקרב בני הנוער בפרט מקבל ביטוי הולך וגובר. מסרטי מחאה חברתית אלימה כ"השוטר", דרך סרטים שעוסקים באלימות שהיא חלק מהסכסוך כמו "עג'מי" ו"בית לחם" ועד סרטים שנוגעים באופן בו האלימות הזו מחלחלת לבני הנוער כמו "שש פעמים" ו"הנוער", המצב של ישראל כפי שהוא משתקף מהמסך הגדול נראה עגום מאי פעם. "עמק" מצטרף לגל זה של סרטים ומציב תמונת מראה של הפריפריה החברתית שאנו מעדיפים פעמים רבות להדחיק.

זהו סרטה הראשון של הבמאית סופי ארטוס, שעלתה לישראל מצרפת והחלה ללמד ביולוגיה בבית ספר באזור ירושלים. האלימות שבה נתקלה ארטוס בקרב התלמידים גרמה לה להחליט לשנות מסלול ולהתחיל ללמוד קולנוע באוניברסיטת תל אביב. לקח לה מספר שנים לעבד את החוויות שעברה כמורה לסרט הבכורה שלה. "אהבתי להיות מורה אבל זה היה גם סבל כי נתקלתי באלימות פיסית ומילולית בין התלמידים וגם כלפי המורים. השנה הזו גרמה לי להבין שאם המשכורת נמוכה ואני סובלת לפעמים עדיף לעשות את מה שאני אוהבת", מסבירה ארטוס.

העובדה שהגעת מצרפת לישראל גרמה לך לראות בצורה שונה את המציאות האלימה הזו?

"כן, לפעמים אני מרגישה שבזכות העובדה שאני מגיעה מבחוץ אני יכולה להראות את המציאות בצורה טובה יותר. בצרפת עשו הרבה סרטים על אלימות בקרב בני נוער כמו "השנאה" ו"בין הקירות", ופה לא ראיתי מספיק סרטים שעוסקים באופן ישיר בכך ואני מרגישה שהמבט שלי נותן לי יתרון לזהות את המציאות הזו ולהראות אותה לקהל".

[*]

(בתמונה: סופי ארטוס. צילום: רפי דלויה)

עלילת הסרט מתארת את סיפורם של שלושה בני נוער שנאלצים להתמודד עם אלימות: לינוי (ג'וי ריגר) וג'וש,(נווה צור) הם חברי ילדות, שגרים באותם שיכונים במגדל העמק. ג'וש הוא ילד בריון, כבד משקל ובודד, שמאוהב בסתר בלינוי. לינוי חולמת להיות שחקנית מפורסמת אבל אף אחד לא מאמין בה. דוד הוא ילד חדש בעיר, שמקיף את עצמו בספרים ובמוזיקה ומצטרף לחבורה שנאלצת להתעמת עם אחיו הגדול והאלים של ג'וש, אבי (מאור שוויצר).

למה החלטת למקם את הסרט דווקא במגדל העמק?

"זה לא סרט שיכול לקרות רק במקום ספציפי הזה, אבל מאוד רציתי להשתמש ביופי של העיר הזו. לא רציתי ליצור עולם שכולו הוא חושך, אלא לערבב בין היופי והצד האפל, להשתמש ביערות במגדל העמק שזה השטח שבו הם יכולים לעשות את מה שהם רוצים. גם מבחינה גאוגרפית רואים שזה מקום מנותק. היה לי חשוב שזה מקום שישקף את הניתוק הרגשי של הדמויות. מה שהם מרגישים אנחנו רואים באופן פיסי". איך היו התגובות של תושבי העיר לאופן בו הצגת את המקום?

"קיבלתי תגובות מרגשות מהתלמידים בעיר כי אני נתתי להם קול ובמה. פתאום מצלמים סרט אצלם. הם מרגישים שלא מסתכלים עליהם. למרות שזה מתאר סיטואציה לא פשוטה הם שמחו שהפוקוס הוא עליהם. זה אמנם פיקציה אבל האלימות בחברה שלנו היא כבר לא פיקציה ואסור להתעלם מכך".

הסרט לא חוסך בסצנות אלימות ומתאר חברה אלימה עם מרכיבים עברייניים, בה אין לצעירים אופק ותקווה לצאת מהמעגל בו הם נמצאים והנוכחות ההורית היא כמעט ובלתי מורגשת. באחת מהסצנות הראשונות בסרט, לאחר שהמורה מסרבת לבקשתו לצאת לשירותים, נעמד ג'וש באמצע הכיתה ומטיל את מימיו לתוך הפח. חוויה זו, מספרת ארטוס, מתבססת גם היא על ניסיונה כמורה. "בהתחלה אתה נבהל ולא מבין מאיפה זה בא אבל לאט לאט הבנתי שהם גם קורבנות בעצמם, יש אלימות בבית, יש מקורות ושורשים לאלימות הזו. זה לא בא משום מקום".



כמה מתוך האלימות קשורה לעובדה שמדובר בבני נוער במקום כלכלי מנותק וכמה זה מתוך האלימות שבחברה הישראלית המתוחה?

"זה שילוב של שניהם. זו מדינה מאוד מורכבת. יש הרבה סבל וכאב וכעס. אני מראה את זה בסרט , זה לא מנותק ממה שקורה בארץ. אחיו של ג'וש רוצה להתקבל לקרבי כי מבחינתו זו דלת יציאה להתקדם בחיים וכשהוא לא מתקבל זה הופך את כל העניינים ליותר אלימים ומדרדר גם את שאר הדמויות. זה מראה שלצעירים האלו אין הרבה אופציות להביע את עצמם מלבד האלימות".

הסרט יוצא אחרי גל של סרטי נוער במצוקה בארץ כמו "הנוער" ו"שש פעמים". את רואה אותו כחלק מגל זה?

"אני רואה את הסרטים האלו כמשלימים אחד את השני. הם מראים את החשיבות של המקום של בני נוער בחברה הישראלית, חיוני לדבר עליהם ולנסות לתת להם ולבעיות שלהם במה. הסרט הזה הוקרן לאנשי חינוך וחשוב לי שהוא גם יוקרן בבתי ספר. שמעתי מאנשי חינוך רבים חוויות דומות. המבוגרים לא יודעים מה קורה עם הילדים, מה הם באמת עושים".

מה הציפיות שלך מהסרט?

"חשוב לי שבני נוער יראו את הסרט אבל גם הורים. כבר ראיתי שיש לסרט השפעה כי זה סרט חזק שמעורר מחשבות. העניין החברתי מאוד מעסיק ומעניין אותי. אני מרגישה שהקושי הוא יותר לקבל את המציאות ולראות אותה כפי שהיא, ואני מקווה שהסרט יסייע לאנשים לראות את המציאות באופן ישיר ואולי גם לנסות לשנות אותה".
אלעד שלו - לעמוד הפרופיל | ביקורות / כתבות נוספות
תגובותהוסף תגובה
אין תגובות לכתבה.
 
לחצו כאן להיות הראשונים לפרסם תגובה לכתבה זו !

 
רלוונטי
חץ עמק (עמוד סרט)
אין מאמרים מחודש אפריל
 
חיפוש בארכיון 2016
הצג את כל הידיעות / כתבות מחודש ושנה מסויימים (יש לסמן שנה וללחוץ על החודש הרצוי)
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
או בצע/י חיפוש טקסטואלי בארכיון
בחר/י תאריך: מ עד
חפש בכל הארכיון
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.5
Home 20232ביתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.7
White Bird A Wonder Story3ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
American Fiction4מעשייה אמריקאיתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 4.2
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט