חדשות קולנוע וסרטים

רדיו חזק: חמשת סרטי הרדיו הטובים ביותר

שלח לחבר הוסף תגובה Seret.co.il :: שתף | הוסףשתף
בעידן בו לא היו טלפונים חכמים, טיק טוק וזום, אי שם בראשית המאה העשרים, נעשה שידור הרדיו הראשון. מאז הומצאו הטלוויזיה, המחשב והאינטרנט והוא הפך פחות דומיננטי אך עדיין למדיום משמעותי ומצליח. לכבוד יום הרדיו הבינלאומי שחל ביום שבת קבלו את חמשת סרטי הרדיו הטובים ביותר, שיתנו לכם הצצה לתקופה אחרת, בה זה היה כלי התקשורת הדומיננטי בחיינו
ימי הרדיו (1986)

סרט דרמה-קומית של וודי אלן שחוזר ל"תור הזהב" של הרדיו. הסרט לוקח את הצופים למסע נוסטלגי בעיר ניו יורק של סוף שנות השלושים עד אמצע שנות הארבעים. הסיפור מסופר דרך עיניו של ג'ו (סת' גרין) כילד יהודי מתבגר שמתגורר עם הוריו בקווינס שבניו יורק. בתקופה זו הרדיו היה מוקד ההתרחשות וחברי המשפחה מצאו עצמם מבלים שעות רבות בהאזנה לתכניות השונות. דרך הרדיו הצופים מגלים את השינויים שחלים בתקופות השונות, התחלת מלחמת העולם השנייה ואף הצצה ליום כיפור יהודי בחיק המשפחה. במקביל ישנה הצצה לכוכבי הרדיו מבעד לעולמו הדמיוני של ג'ו, באמצעות סיפורה של כוכבת רדיו בשם סאלי וייט (מיה פארו).

זהו סרטו ה-15 של אלן, שמהווה הוקרה לילדותו ומכיל שירים רבים מתקופה זו ואף ביסס חלקים רבים מהעלילה על אירועים אמיתים שהתרחשו כגון שידור התסכית "מלחמת העולמות" על ידי אורסון וולס וניסיון החילוץ של הילדה בת הארבע שנפלה לבאר ומתה. אלן, שכתב את התסריט וגם ביים, מצליח בדרכו המיוחדת לגעת בצופים עם סיפור מעניין שמשלב את זהותו היהודית יחד עם קורטוב הומור. אלן ליהק לתפקיד הילד ג'ו את סת' גרין ("אוז") שמאז עבר כברת דרך משמעותית כשחקן, ובנוסף את מיה פארו הנפלאה (שהייתה בת זוגו של הבמאי) ושחקנים מעולים נוספים כמו מייקל טאקר שגילם את האב, ג'ולי קאוונר המרגשת בתפקיד האם ועוד. התוצאה מרגשת, נוסטלגית ומשעשעת כיאה לסרטיו אלן.



בוקר טוב וייטנאם (1987)

סרט מז'אנר דרמה-קומית בבימויו של בארי לוינסון ("איש הגשם"), אשר לוקח את הצופים אחורה בזמן, לשנות השישים בהן התחוללה מלחמת וייטנאם. השנה היא 1965 ושדרן רדיו כריזמטי ומשעשע בשם אדריאן קרונאוור (רובין וויליאמס) מועבר לסייגון להגיש תכנית. תכנית הבוקר שהוא מגיש בשעה שש זוכה לכינוי "בוקר טוב וייטנאם" בעקבות צעקת הפתיחה המיוחדת שלו. מטרת התכנית היא לבדר ולשעשע מבלי לתת מידע על המצב האמיתי המתחולל בשטח, על מנת שלא להוריד את מורל החיילים. קרונאוור מציית לכך ו"מחולל את קסמו" על המאזינים. די מהר תכניתו הופכת פופולרית מאוד בקרב המאזינים המשועשעים ממנו בעקבות כישרונו כחקיין וקומיקאי. קרונאוור משתלב במקום ואף מתאהב בצעירה וייטנאמית. אך ידיעה ששמע אודות פיצוץ בבר בסייגון בו בילו חיילים אמריקאים מערערת את עולמו וגורמת לו להפר פקודה ולשדר את התכנית ללא אישור, דבר שגורם להשעייתו. סרט זה זיכה את וויליאמס המנוח בפרס גלובוס הזהב ובמועמדות לפרס האוסקר על תפקיד משעשע, מרגש ואמין, ובעיקר זכור כסרט שדרך את כוכבו בשמי הוליווד. בארי לוינסון ביים ברגישות סרט על תקופה שאמריקה מנסה לשכוח ועל הטעויות הרבות שעשה הממסד. הוא חידד את הערכים ההומניסטיים של הליכה אחר האמת ואידיאלים חזקים ולכל זה הוסיף מנה גדושה של הומור והמון מוזיקה מצוינת. הסרט כולל פסקול נהדר של שירים משנות השישים, שמלווים אותנו גם עשורים לאחר מכן.



פרטים אינטימיים (1987)

אי אפשר לדבר על סרטי רדיו מבלי לכלול סרט על אחד משדרני הרדיו הפרובוקטיביים ביותר בעולם: הווארד סטרן. סטרן היה עולה לשידור ברדיו ומקלל, מגדף ומדבר בשפה מלוכלכת. אולי היום זה יותר לגיטימי, אבל בעבר זה חולל שערורייה. הסרט דרמה-קומי "פרטים אינטימיים" בכיכובו של האוורד סטרן (שגם כתב את התסריט) בתפקיד עצמו הוא אוטוביוגרפיה של סטרן. מילדותו כילד ממושקף, חנון ומוזר שחלם לשדר למרות שהיה חסר לו קול רדיופוני ועד להפיכתו לדמות מפורסמת ופרועה.

העלילה כוללת הצצה למתרחש באולפן לפני, במהלך ואחרי השידור. הבמאית בטי תומאס ("28 ימים") לוקחת אותנו למסע קצבי ומטלטל בנבכי ילדותו של סטרן, דרך חיי הקולג' הרומנטיים, נישואיו לאשתו אליסון (מארי מקורמק), שידוריו בתחנות רדיו לא ידועות, השעמום שגורם לו לדבר על חייו האישיים ברדיו, על האובססיה שלו לסקס והומור בית השימוש והם אלה שפותחים לו את הדלת לתחנות הגדולות ולשידוריו הפרובוקטיביים והמשעשעים.



שיחות לילה (1988)

סרט שמבוסס על מחזה בעל אותו שם אשר הועלה בארץ בתאטרון "גשר" לפני כ-14 שנה. הסרט "שיחות לילה" בוים על ידי אוליבר סטון ("פלאטון") והתסריט נכתב על ידי סטון ואריק בוגוסיאן ("יהלום לא מלוטש"), השחקן הראשי של הסרט. הסרט מצולם באולפן השידור בלבד ללא צילומי שטח, אך הבימוי הקצבי של סטון מרתק ומותח את הצופים לכיסא. הסרט חושף את הצופים לליל השידורים האחרון של השדרן הפרוע בארי צ'מפליין, סוג של גרסה הוליוודית לנתן זהבי שלנו. צ'מפליין משוחח עם המאזינים השונים (בחור מסומם, גזען מאיים, קטינה שנכנסה להריון, מאזין אובססיבי). הוא מגדף, צוחק, ומשתיק אותם. הוא חושף את עצמו, אומר את דעותיו ואמונותיו, גם אם הן נוגדות לחלוטין את המוסכמות.
תשעים הדקות של הסרט, שחולפות ביעף נשענות על כתפיו הצנומות של בוגוסיאן, שמגלם את השדרן בצורה כריזמטית וכובשת שזכורה בעיקר מהמונולוג המרטיט שנתן לקראת סוף הסרט. משחקו של בוגוסיאן נשען על התנהגותו של שדרן הרדיו היהודי הוולגארי אלן ברג, שנהרג במציאות על ידי מאזין נאו נאצי. בסרט ישנן שלל שחקני משנה מצוינים כמו אלק בולדווין, מייקל ווינקוט, אלן גרין, ג'ון סי מקינגל ולזלי הופ. זהו סרט מוצלח שמראה את כוחו של הרדיו שנותן תחושה של אינטימיות המונית. מצד אחד כמכשיר שמפיג בדידות ועונה על לבטים ותהיות ומצד שני כבידור להמונים.



רדיו חזק (1990)

סרט מז'אנר דרמה-קומית בבימויו של אלן מויל ("רקורד חזק"). הסרט לא הצליח בקופות אך בצפיות הביתיות הפך סרט קאלט והשחקן הראשי כריסטיאן סלייטר הפך לכוכב של ממש לאחריו. הסרט מתרחש בבית ספר תיכון באריזונה ומתמקד במארק (סלייטר), תלמיד חדש שעבר מהחוף המערבי. מארק קיבל מהוריו מתנה משדר רדיו כדי שיוכל לשמור קשר עם חבריו הישנים והוא מחליט לשדר באופן פיראטי.

הוא מכנה עצמו בשם "הארד הארי" ואומר את דעותיו הביקורתיות על התנהלות בית הספר וכמו שניסח זאת מארק: "אני אוהב את הרעיון שקול יכול לעבור לכל מקום ללא הזמנה עם המחשבות המלוכלכות לכל מוח נקי". השידור יוצא מכלל שליטה, משלהב את התלמידים, ואף גורם לאחד התלמידים להתאבד. כאשר המשטרה בעקבותיו, מארק מבין שהגזים ומנסה לסיים את מה שהתחיל. האם יצליח לעשות זאת מבלי לגרום עוד נזק? כדאי לכם לצפות ולגלות ועל הדרך ליהנות מהפסקול המצוין עם שיריהם של ליאונרד כהן והפיקסיז שעוזר להעצים את החוויה.



הזדמנות אחרונה ולהצביע – מה מבין סרטי השנה של אתר סרט הוא סרט השנה שלכם?

מה סרט השנה שלכם לשנת 2020? 1917 נשים קטנות ג'וג'ו ראביט ג'ודי מעבר לקשת יהלום לא מלוטש הג'נטלמנים אף פעם לעיתים רחוקות לפעמים תמיד
שלח/י
מיכל ליבר רונן - לעמוד הפרופיל | ביקורות / כתבות נוספות
תגובותהוסף תגובה
אין תגובות לכתבה.
 
לחצו כאן להיות הראשונים לפרסם תגובה לכתבה זו !

 
רלוונטי
 
חיפוש בארכיון 2024
הצג את כל הידיעות / כתבות מחודש ושנה מסויימים (יש לסמן שנה וללחוץ על החודש הרצוי)
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
או בצע/י חיפוש טקסטואלי בארכיון
בחר/י תאריך: מ עד
חפש בכל הארכיון
White Bird A Wonder Story1ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.3ציון מבקרים5 / 3.0
Home 20232ביתציון גולשים10 / 9.1ציון מבקרים5 / 3.7
Dogman 20233דוג מןציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.3
American Fiction4מעשייה אמריקאיתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 4.2
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט