חדשות קולנוע וסרטים

פסטיבל דוקאביב גליל: סקירות והמלצות סרטים

מאת:
שלח לחבר הוסף תגובה Seret.co.il :: שתף | הוסףשתף
לקראת פסטיבל דוקאביב גליל ה-13 שיתקיים בין ה-3-6 בנובמבר במעלות תרשיחא ובמתכונת אונליין, כתבי האתר מסקרים מבחר מהסרטים הדוקומנטריים המסקרנים בפסטיבל: הסרטים הישראליים "המלכה שושנה" על שושנה דמארי ו"יורש הקעקועים", סרט האנימציה הדני המצליח "לברוח" והסרט "יער הארגמן" שיוקרן בבכורה בפסטיבל
יורש הקעקועים

מבקר: מתי לנג

העיר העתיקה בירושלים היא כר בלתי נדלה לסיפורים אנושיים. החל מהכניסה בשער יפו ועד לדוכני הפיתות ברובע המוסלמי, נדמה שכל טיול בעיר העתיקה חושף סיפור או דמות חדשה ומרתקת. הסרט התיעודי החדש של אורית אופיר רונאל, "יורש הקעקועים", מעניק לנו עוד אחד מהסיפורים המדהימים הללו. הסרט עוסק בשושלת משפחתית ארוכת שנים של מקעקעים נוצרים שעובדים בעיר העתיקה. בחנות קטנה ברובע הנוצרי, משפחת צלבנים נוצרים מגיעה בכדי לחרוט על עורם גלופות מרהיבות בעלות אופי דתי. ואסים רזוק, היורש של שושלת זו, מגלה כי אין בידיו את כל הגלופות שמופיעות בספר הגלופות שקיבל מידי אביו. רזוק יוצא למסע בכדי לגלות מי מחזיק את הגלופות האבודות.

הצלחתו של הסרט נובעת מהמבנה הראשומוני שהוא מאמץ לעצמו. "ראשומון", סרט הסמוראים הקלאסי של אקירה קורסאווה, בנוי במבנה של ספירלה, כאשר הסיפור שעומד במרכז הסרט מתגלה מחדש ומתעבה עם כל דמות חדשה שמוסיפה את עדותה. ממש כך פועל סרטה של רונאל: אנו מתחילים עם נקודת מבטו של ואסים באופן בלעדי, אך עם ההתקדמות הסרט דמויות שונות ומגוונות מהמשפחה מספרות את גרסתן, משתפות את הקהל על דעתן בנוגע לתעלומה. כך אט אט הולכת עלילת הסרט ומעמיקה, מתעבה באופן מאוזן ועדין.

יחד עם זאת, הסרט אינו יוצר טלטלה של ממש בגלל שסופו אינו מספק. התעלומה שעומדת במרכז הסרט אינה מגיעה לכדי סיום או פתרון מלא. זו בדיוק הסכנה בבניית סרט תיעודי על בסיס נרטיב: בניגוד לסרט העלילתי, ליוצרי הסרט התיעודי אין שליטה על המציאות, ולעיתים המציאות לא מגיעה לכדי סיום מספק. אבל סרט דוקומנטרי גם נוטה להכיל בתוכו דמויות שאפילו התסריטאי המבריק ביותר לא היה יכול ליצור. סרטה של רונאל עמוס בשלל דמויות ומצבים מדהימים שנדמה שבשבילם נברא הקולנוע התיעודי.

הקרנה: יום ו' 05.11 | 19:00 | אולם היכל התרבות.



לברוח

מבקרת: מיכל ליבר רונן

"מהו בית? מקום בטוח, לא מקום שהוא זמני", אומרת דמותו של אמין בתחילת הסרט וזהו המוטיב העיקרי של הסרט הדני "לברוח". בריחה אל עבר מקום אחר, בית בטוח ומוגן. הבמאי יונאס פוהר רסמוסן לוקח את סיפור חייו ומסעו הקשה של אמין נוואבי ומתעד אותו ברגישות באמצעות אנימציה מרהיבה וקטעים תיעודיים. סיפור מסעו של נוואבי מתגלה לרסמוסן 20 שנים לאחר הגעתו לדנמרק, כשהוא עומד לקנות בית יחד עם בן זוגו, קספר. נוואבי הוא פליט מאפגניסטן שבגיל צעיר מצליח יחד עם משפחתו לברוח משם לאחר עליית הטליבאן לשלטון. מסעו מתחיל באפגניסטן, עובר דרך רוסיה ובסופו של דבר מגיע עד דנמרק, כשהוא שומר על סודיות בנוגע למשפחתו. בנוסף לסוד אודות משפחתו הוא גם מסתיר את העדפותיו המיניות ולוקח לו זמן עד שהוא מקבל זאת. זוהי סוגיה לא פשוטה במיוחד בשל מוצאו האפגני, אך עם השנים הוא משלים עמה.

הסרט מכיל תיעוד מאויר של מסעו של נוואבי על מנת להגן על זהותו ועל זהות משפחתו ומזכיר קצת את סרטו של ארי פולמן "ואלס עם באשיר" שאף הוא מתאר אירועים קשים באמצעות אנימציה מרהיבה. "לברוח" בנוי בצורה קולחת, קצבית ומהירה. למרות הנושאים הכבדים שהוא מעלה, הסרט מבוים בצורה דינאמית כאשר הפסקול הקצבי תורם לקצב המהיר של הסרט. אחת הסצנות המרהיבות שנחרטות בתודעה היא סצנת נשירת פתיתי השלג המאוירת שנראית כאילו צולמה. בנוסף לאנימציה המרהיבה משולבים קטעי ארכיון היסטוריים מאירועים שהתרחשו ותורמים לאותנטיות. זהו סרט על הישרדות, על חיים ללא בטחון ועל הצלחה למרות הכול. הדבר היחיד שחסר בסרט זו הצצה לחייו של נוואבי בבגרותו בדנמרק ועד היום.

הקרנה: שבת 06.11 | 16:00 | אולם היכל התרבות.



המלכה שושנה

מבקר: אלעד שלו

"המלכה שושנה" בבימויים של קובי פרג' ("פוטו פרג'") ומוריס בן מיור, מספר את סיפורה של הדיווה הישראלית הראשונה, שושנה דמארי, שהביאה למדינה הצעירה גינונים, סטייל ואיכויות של חו"ל. ניכר בסרט כי הבמאים באים מאהבה גדולה לזמרת המיתולוגית. הם יוצרים באמצעות קטעי ארכיון, ראיונות עדכניים ומונטאז'ים קולנועיים המשלבים את שיריה – מכתב אהבה לזמרת גדולה מהחיים ולישראל של פעם שהייתה ואיננה עוד.
כמסמך שכזה הסרט מצליח להיות מרגש, מעניין וגורם לקהל לרצות לצלול בחזרה לשיריה של הזמרת עם הקול יוצא הדופן. הבעיה היא שכסרט דוקומנטרי חסר בו העומק הנדרש כדי לגרום לנו להכיר באמת את האדם שמאחורי המיתוס. היוצרים כן מתארים את הנתק שהיה בין דמארי לבעלה ולבתה בעקבות בחירתה ללכת בעקבות הקריירה, אך מתעלמים מאספקטים רבים נוספים כמו היריבות עם יפה ירקוני, הפיכתה של זמרת תימניה לזמרת העם בתקופה בה שלט רוב אשכנזי והשפעתה של דמארי על המוזיקה הישראלית שבאה אחריה. כך אנחנו נותרים עם סרט שיספק את מעריציה של הזמרת ויכיר אותה לדור הצעיר, אך שאינו מעמיק דיו כדי להפוך למסמך משמעותי אודותיה.

הקרנה: יום ה' 04.11 | 20:00 | אולם היכל התרבות.



יער הארגמן

מבקר: מתי לנג

קולנוען חכם אמר פעם את המשפט הבא: בסרטים עלילתיים הבמאי הוא אלוהים, ואילו בסרטים תיעודיים אלוהים הוא הבמאי. המשפט הזה מבטא את האקראיות והמזל שמונחים לעיתים קרובות בבסיס העשייה התיעודית: הבמאי לעיתים נאלץ לאסוף חומרים בסבלנות במשך חודשים ארוכים כדי לעצב מתוך המציאות היומיומית עלילה מעניינת. לעיתים הסבלנות הזו מתגמלת, ולעיתים היא מעלה חרס.

"יער הארגמן", סרט התיעודי של הבמאי הסיני ג'ין הוואקין, עוסק בחייהן של נזירות טיבטיות שיוצאות אל ההרים המושלגים ומנסות לעסוק באמונתן על אף תנאי הטבע הבלתי אפשריים. הסרט עוקב באופן כרונולוגי אחרי שנה בחיי הנזירות, ותופס מבפנים שלל אירועים מרתקים מחייהן: החל משיחות יומיומיות עם המנטורים הרוחניים, ועד לטקסי ריקוד מרהיבים. הסרט מרתק מבחינה אנתרופולוגית הודות להצצה הייחודית שהוא מעניק לנו אל תוך תרבות חדשה וזרה. הוא גם מפעים מבחינה אסתטית: צילומי הטבע המרהיבים משתלבים בקלוז-אפים עדינים של פני הנזירות, ועל הכל עטוי צבע ארגמני יפהפה שמגיע מגלימותיהן.

חולשתו של הסרט היא בכך שהוא אינו מצליח, ואולי בכלל לא מנסה, ליצור נרטיב. אנחנו לא עוקבים אחר אף נזירה ספציפית, ושום קונפליקט לא מוביל את העלילה מתחילתה ועד סופה. אמנם מדי פעם מבליחים רגעי משבר מעניינים, אבל הם לא מחזיקים את הסרט. מחסור זה מוביל לכך ש"יער הארגמן" מרהיב לצפייה אך אינו מצליח דיו ליצור חווית צפייה מתגמלת.

הקרנות: יום ו' 05.11 | 17:00 | אולם היכל התרבות. צפייה אונליין - הסרט זמין לצפייה בתאריכים 1-6/11.

לאתר פסטיבל דוקאביב גליל ולרכישת כרטיסים >> לחצו כאן

[*]
תגובותהוסף תגובה
אין תגובות לכתבה.
 
לחצו כאן להיות הראשונים לפרסם תגובה לכתבה זו !

   
חיפוש בארכיון 2024
הצג את כל הידיעות / כתבות מחודש ושנה מסויימים (יש לסמן שנה וללחוץ על החודש הרצוי)
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
או בצע/י חיפוש טקסטואלי בארכיון
בחר/י תאריך: מ עד
חפש בכל הארכיון
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.9ציון מבקרים5 / 3.5
White Bird A Wonder Story2ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.1ציון מבקרים5 / 3.0
Home 20233ביתציון גולשים10 / 9.1ציון מבקרים5 / 3.7
Dogman 20234דוג מןציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.3
American Fiction5מעשייה אמריקאיתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 4.2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט