חדשות קולנוע וסרטים

הדור החדש: יוצרת סרט האנימציה "במילים אחרות"

מדור הדור החדש
שלח לחבר הוסף תגובה Seret.co.il :: שתף | הוסףשתף
מדור "הדור החדש" עם טל קנטור, יוצרת סרט האנימציה הקצר "במילים אחרות", שזכה בפרס הביקורת בפסטיבל סרטי הסטודנטים ומתאר את פגישתם של אב ובתו שלא מצליחים לתקשר האחד עם השני. "יש מידה מסוימת של טירוף - לצייר פריים אחרי פריים, אבל יש המון קסם כשהסרט קם לחיים"
בתור חובבת אנימציה מושבעת תמיד משמח אותי לגלות יוצרים חדשים בתחום - על אחת כמה וכמה כשהם תוצרת הארץ. את האנימטורית והבמאית טל קנטור אני תופסת לשיחה לאחר שנה בה נסעה עם סרט הגמר הקצר שלה "במילים אחרות" ברחבי העולם.

הסרט מביא סיפור של אב מנותק, בדיבובו של יהויכין פרידלנדר, המנסה לחדש את הקשר עם בתו הבוגרת במהלך ביקור מולדת. על אף כוונתו הטובה, הדקות המעטות בהן הם יושבים לכוס קפה אינן מפצות על כאב הנטישה והבת, אותה משחקת דנה ידלין, דוחה את ניסיונותיו. נראה כי היחסים ביניהם אבודים. הסרט גרף שבחים רבים, ובצדק, כשזכייתו בפרס הביקורת בפסטיבל סרטי הסטודנטים 2016 מהווה סימן דרך בקריירה המתפתחת של היוצרת הצעירה.

איך ומתי נדבקת בחיידק האנימציה?

"זה התחיל בלימודים שלי ב'בצלאל', החלטתי לרכוש את הכלי של מדיום האנימציה כי רציתי לאפשר לעצמי לספר סיפור על פני ציר זמן. באתי מאמנות קלאסית במקור ורציתי שהציורים שלי יוכלו לזוז ולהתקרב יותר לעולם הקולנוע. במהלך הלימודים ב'בצלאל' רכשתי את הכלים של עולם האנימציה, למדתי להתאהב במדיום הזה ומצאתי לי ערוץ משלי לשלב מספר מדיומים שאני אוהבת, שפה שנוח לי לדבר בה."

כמאמר הפילוסוף לודוויג ויטגנשטיין "מגבלות השפה שלי הן מגבלות העולם שלי", אך שפה איננה רק המילה המדוברת. באמצעות שילוב של המילה הכתובה, המדוברת, שחקנים בשר ודם וציור מצליחה קנטור ליצור צורת תקשורת ייחודית. כך בסרטה הנוכחי וגם בפרויקטים קודמים כדוגמת הסרט הקצר "מתחת לשמש הקטן", אותו יצרה בשיתוף שחר דיוויס, המשלב בובות קרטון וצדף בתור גיבוריו. במקרה של "במילים אחרות", דמויותיהן של השחקנים נמחקות חלקית כמו זיכרון ישן שאבד עליו הכלח ומושלמות ע"י רישום בקווים מינימליסטיים. מכלול הכלים הללו נארגים לתוך הסיפור והתוצאה המתקבלת הינה עולם ומלואו, גם בתוך 5 דקות קצרות.

[*]

כשאת מתחילה לעבוד על סרט או פרויקט מה בא לך קודם הרעיון, הקונספט שאת רוצה לחקור או טכניקה שמעניין אותך להשתמש בה?

"אני חושבת שזה שילוב של הדברים. ב'במילים אחרות' התסריט נכתב בנפרד מהוויז'ואל. הוויז'ואל התפתח כמשהו שרציתי לנסות בלי קשר, וככל שהתסריט התפתח הבנתי שאני מדברת על עולם שמתרחש בתוך זיכרון של החמצה וחוסר תקשורת בין אנשים. הדימויים של הדמויות שהתחלתי לפתח שם שמשלבים לייב-אקשן עם האנימציה מאוד נקשרו לי עם הנושא. זה משהו שאני תמיד מנסה לעבוד עליו - להתאים את הצורה לתוכן." מאיפה הגיע הרעיון של "במילים אחרות"?

"אני חושבת שכמו כל יוצר, הרבה דברים לקוחים מתוך החיים האישיים שלנו באופן כזה או אחר הרבה דימויים שהתבשלו לי בראש במשך הרבה זמן, הנושא של שפה והיכולת שלה לגשר בין אנשים או האי יכולת שלה לגשר זה משהו שאני עוסקת בו הרבה זמן וגם העולם של זיכרון והחמצה זה דבר שהיה מקור השראה לסרט. זה באמת תהליך מאוד ארוך ומעניין שעברתי. הוא התחיל מהרבה מאוד דימויים שהלכו והתגבשו כשהבנתי שזה עוסק בנושא הזה והחוליה החסרה שגיבשה את הכל יחד הייתה הסיפור שאני הבאתי מהקישקע שלי. זה מבוסס על משהו מאוד אישי, כמובן שזה לא אוטוביוגרפי לחלוטין. אני מאמינה שכשבאים מתוך משהו שאפשר להעביר אותו אל אנשים."

כמה זמן עבדת על הסרט?

"כמעט שנה. שנה אחרונה ב'בצלאל' מוקדשת לעשיית פרויקט הגמר. כמה חודשים ראשונים מוקדשים לפיתוח ולפרה-פרודקשן של התהליך ואחר כך מפיקים את הסרט."



בשביל להיות אנימטור צריך מאוד מאוד לאהוב את התחום וגם להיות טיפה מזוכיסט כי את עובדת זמן כה רב בשביל דקה של סרט

"זה נכון, יש בזה משהו שאני עדיין לא מצליחה להבין איך אני אוהבת את זה. יש בזה איזו מידה מסוימת של טירוף - לצייר פריים אחרי פריים. יש קטע בסרט של כמעט 20 שניות שהוא קם מהשולחן ומבקש ממנה להתחבק והיא לא עונה לו. זה לקח כל כך הרבה זמן לעשות. זה דורש הרבה מאוד סבלנות, אבל יש בכך המון קסם כשהסרט קם לחיים."

ומה לגבי אנימטורים שנתנו לך השראה?

"אפשר לומר שלפני בצלאל נחשפתי לקסם של אנימציה של יוצרים כמו ריאן לרקין ו-וויליאם קנטרידג' ורציתי גם ללמוד את סוד הקסם הזה. להזיז את הרעיונות של על ציר זמן. בשנים שלאחר מכן, יוצרים מופלאים כמו דיוויד או'ריילי, קיילב ווד, ג'וליה פוט, קוג'י יקמורה, כריס לנדרת', פתחו בפניי עולם של השראה לסוגי אנימציה שיכולה לשלב בתוכה גם פילוסופיה, פסיכולוגיה וגישות מיוחדות לספר סיפור באופן שבו רק אנימציה מאפשרת. בשנה האחרונה נסעתי עם הסרט ברחבי העולם וראיתי כל כך הרבה יצירות מופלאות וגישות שונות ליצירה שפשוט קשה בכלל להתחיל לפרט. באמת שקורים המון דברים מרהיבים בעולם האנימציה כיום."
אצלנו בארץ כל התעשייה הזו של האנימציה עדיין נמצאת די בחיתולים, אין לנו את ההיסטוריה העשירה שיש למדינות אחרות כמו ארצות הברית או יפן

"זה נכון שאנחנו עוד לא עומדים בלבלים שלהם, אבל בארץ יש בשנים האחרונות תחייה מאוד מאוד מדהימה של אנימציה, גם בהפקות בינלאומיות וגם בפרויקטים קטנים. יש הרבה יוצרי אנימציה שעובדים בשיתוף פעולה עם חו"ל. הרבה יצירה מאוד מעניינת מתחילה לקרות."

אנחנו נזכה לראות ממך סרט באורך מלא?

"תראי", היא עונה עם צחקוק קל, "אני כרגע עובדת על עוד פיתוח של עוד סרט קצר. להגיע לאורך של סרט מלא זה באמת משהו שבארץ לא קל לעשות, אפילו בתחום הלייב-אקשן, ובאנימציה בפרט זה משהו שהוא מאוד מאתגר. אני בהחלט לא אוותר ואנסה ללכת בכיוון הזה כי זה משהו שאני מאוד רוצה להמשיך בו."
הלמינה גרופר - לעמוד הפרופיל | ביקורות / כתבות נוספות
תגובותהוסף תגובה
1טל היא כשרון יוצא דופן והיה לי התענוג לעבוד איתה רק הצלחה גיל (36) | 28/03/2017 14:38:15
 
חיפוש בארכיון 2024
הצג את כל הידיעות / כתבות מחודש ושנה מסויימים (יש לסמן שנה וללחוץ על החודש הרצוי)
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
או בצע/י חיפוש טקסטואלי בארכיון
בחר/י תאריך: מ עד
חפש בכל הארכיון
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.5
Home 20232ביתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.7
White Bird A Wonder Story3ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
American Fiction4מעשייה אמריקאיתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 4.2
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט