חדשות קולנוע וסרטים

Seret מהעבר - 20 שנה ל"צעצוע של סיפור"

מדור Seret מהעבר
שלח לחבר הוסף תגובה Seret.co.il :: שתף | הוסףשתף
אנימציה היא אחת מאהבות חיי. לא סתם אהבה, יותר בכיוון של אובססיה. ולמה? כי סרטי אנימציה אלו סרטים שמחזירים לנו את התמימות, סרטים בעלי מסר חשוב, אולי המסר החשוב ביותר בחיים – תעריך את מה שיש לך, אל תיקח שום דבר כמובן מאליו וזכור כי האהבה מסביבך היא דבר ששווה להוקיר. "צעצוע של סיפור" הוא פריצת הדרך שהתחילה את ההצלחה הבלתי נגמרת של אולפן האנימציה החשוב והמוביל בעולם ב-20 השנים האחרונות – "פיקסאר", אותו הקים ב-1986 אדם שאולי שמעתם עליו: סטיב ג'ובס. זהו הסרט הראשון של האולפנים, שיצא לאקרנים השבוע לפני 20 שנה, ב-19 לנובמבר 1995. מאז ועד היום הוציאו "פיקסאר" לאקרנים את סרטי האנימציה המצליחים והטובים ביותר בעולם כ"מוצאים את נמו", "למעלה", "רטטוי", "מפלצות בע"מ" "וול-E" ועוד רבים וטובים.

"פיקסאר" מצליחים להמציא את עצמם כל פעם מחדש ולהעביר את המסר המובן מאליו כביכול בדרך יצירתית ומיוחדת. סרטם הראשון ,"צעצוע של סיפור", מספר את סיפורו של ילד רגיל בשם אנדי, שכמו כל ילד, אוהב לשחק בצעצועים מגניבים. אבל מה שאנדי לא יודע זה שהצעצועים שלו מתעוררים לחיים בלילה. בניגוד לסרטי אימה כ"משחק ילדים" עם הבובה צ'אקי, פה לא מדובר בצעצועים מפחידים, אלא בדיוק ההפך - הם אוהבים מאוד את אנדי והם בעלי אישיות ייחודית משל עצמם. יחס הצעצועים לאנדי דומה ליחס של כלב לבעליו - נאמן, אוהב, ללא אינטרס וכנגד כל הסיכויים.

בסרט הראשון העלילה עוסקת בילד בריון בשם סיד פיליפס (האם קראו לו על שם סיד וישס, הבסיסט הפרוע והידוע לשמצה של הסקס פיסטולס? לא בטוח, אבל תיאוריה מעניינת) שאוהב להתעלל בצעצועים ולעשות מהם "מוטציות". מה שהוא לא יודע זה שהצעצועים חיים וזה לא מוצא חן בעיניהם כל כך, והנקמה עושה את שלה. הסרט קיבל שלוש מועמדויות לפרסי האקדמיה, כולל מועמדות לתסריט הטוב ביותר, הפסקול והשיר המקורי הטוב ביותר על 'You've got a friend in me', שהיה מועמד גם לפרס גלובוס הזהב. הסרט גם זכה בפרס האקדמיה להישג הטוב ביותר לבמאי הסרט ג'ון לסטר, מנכ"ל פיקסאר, ומהמפיקים, כותבים והיוצרים הבולטים בתולדות האנימציה. פרט טריוויה קטן: אחד מהתסריטאים של הסרט הראשון הוא ג'וס ווידון הגאון, שמוכר לכולנו כיוצר של "באפי", "אנג'ל", וכמובן סרטי "הנוקמים".



בסרט השני וודי נמצא בתוך מזימת חטיפה שלו ושל חבריו לסדרת הקאובוי (שכוללת בתוכה כורה מכרות זקן, קאוגירל והסוס הנאמן שלו - בולזאי) בה איש בשם אל מקויגן מתכנן למכור את וודי למוזיאון בחו"ל, בו לעולם לא ישחקו איתו והוא יהיה דמות נצחית מאחורי זכוכית. בסוף כמובן הכל מסתדר. בסרט השלישי והמוצלח מכולם אנדי כבר לא ילד קטן, הוא עומד ללכת לקולג', כבר מזמן לא משחק בצעצועים אבל מתכנן לשמור אותם כסמל לחיבתו הנצחית אליהם מאז ילדותו. גם בסרט הזה הדברים מסתבכים עקב אי הבנה והצעצועים נשלחים למעון ילדים מסוכן בהנהגתו של דובי ורדרד זקן וממורמר. בעיניי כל הסרטים טובים אבל החלק השלישי הוא המוצלח מכולם - צעצועים חדשים ועלילה מעניינת, בוגרת, רגישה ומורכבת יותר. לא סתם הוא זכה באוסקר לסרט האנימציה הטוב ביותר ולפסקול הטוב ביותר לשנת 2010 ומדורג במקום ה-78 ברשימת הסרטים האהובים בכל הזמנים של אתר IMDB.

הסיפור מאחורי הסרטים מצליח תמיד לרגש, מאחר והוא מתמקד בילד קטן ובאהבתו העזה לצעצועים שלו. למרות שכל פעם מתווספים אליהם צעצועים חדשים ואין לו מושג איך זה קורה, הוא מקבל גם אותם גם באהבה. כשאנדי גדל הוא מבין שהוא פשוט לא מסוגל לזרוק את הצעצועים, שהם חלק בלתי נפרד מהחיים שלו, והם לנצח יישארו חלק ממנו, לא רק במובן של משחק. כשאנדי מחליט לבסוף למסור אותם אחת ולתמיד, הוא מבין שהגיע הזמן שמישהו אחר ייהנה מהם אם הוא לא יכול, ולכן מוסר אותם לילדה המקסימה בסרט השלישי; הם ללא ספק לא יכלו למצוא בית יותר טוב מזה.

[*]

לא משנה אם אנחנו ילדים, נערים או מבוגרים , כל אחד יכול להתרגש מ"צעצוע של סיפור". עם עלילות מלאות הרפתקאות, קאסט מדובבים מעולה (טום הנקס, טים אלן, ג'ואן קיוזאק וכו'), שלל בדיחות המכוונות גם לקהל הצעיר וגם למבוגר יותר, פסקול מצוין של רנדי ניומן שהיה מועמד גם לגראמי, אין ספק ש"צעצוע של סיפור" הוא חלק בלתי נפרד מחיינו, ולא סתם שלושת חלקיו היו ללהיטים ענקיים והניבו הכנסות של קרוב ל-2 מיליארד דולר ברחבי העולם. הילד הקטן בתוכנו מתחבר לאנדי, שמצא חברים אמיתיים בצעצועים, גם אם הוא לא יודע שהם חיים באמת. ככל שהתבגרנו איתו ביחד, הבנו שלמרות שאנחנו כבר לא ילדים קטנים, תמיד תישאר לנו פינה חמה בלב לילדות שלנו.

בנוסף, יש כמה סרטים קצרים שממשיכים את עלילותיהם של הצעצועים, כגון "Toy story of terror!" ו- "Toy story that time forgot". למרבה השמחה מתוכנן סרט רביעי שייצא ב-2018, ו יתמקד במערכת היחסים של וודי הקאובוי עם בו ביפ, רועת הכבשים החמודה מהסרט הראשון והשני (שבלטה בחסרונה בשלישי).
קארין דובינסקי - לעמוד הפרופיל | ביקורות / כתבות נוספות
תגובותהוסף תגובה
1ג'ובס ממש לא הקים את פיקסאר מישהו (21) | 21/11/2015 18:10:09
רלוונטי
אין מאמרים מחודש נובמבר
 
חיפוש בארכיון 2015
הצג את כל הידיעות / כתבות מחודש ושנה מסויימים (יש לסמן שנה וללחוץ על החודש הרצוי)
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
או בצע/י חיפוש טקסטואלי בארכיון
בחר/י תאריך: מ עד
חפש בכל הארכיון
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.9ציון מבקרים5 / 3.5
White Bird A Wonder Story2ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.1ציון מבקרים5 / 3.0
Home 20233ביתציון גולשים10 / 9.1ציון מבקרים5 / 3.7
Dogman 20234דוג מןציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.3
American Fiction5מעשייה אמריקאיתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 4.2
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט