חדשות קולנוע וסרטים

"סרט הוא כמו חיית פרא": ראיון עם במאי "אגה"

שלח לחבר הוסף תגובה Seret.co.il :: שתף | הוסףשתף
הבמאי הבולגרי מילקו לאזארוב הגיע לפסטיבל הסרטים בערבה עם סרטו "אגה" שחתם את פסטיבל ברלין ועוקב אחר זוג שחי בערבות השלג בסיביר הרחק מבתם שעזבה אותם לפני שנים רבות. בראיון בלב המדבר עם עורך האתר אלעד שלו הוא מספר על העבודה עם שחקנים לא מקצועיים ("השחקן נרדם בפרמיירה"), הצילום בתנאי הקור ("היה מינוס 30 מעלות") והעבודה על הסרט הבא ("הרעיון אליו הגיע אליי אתמול במדבר")
עבור הבמאי הבולגרי מילקו לאזארוב הצפייה בסרטו "אגה" תחת כיפת השמיים בלב המדבר בשמורת הטבע עשוש במסגרת פסטיבל הקולנוע בערבה היא הפעם הראשונה בה יצפה בו מאז הקרנת הגאלה החגיגית שחתמה את פסטיבל ברלין בשנה שעברה. "הסרט צולם במדבר הסיבירי, כך שיהיה מיוחד לראות אותו במדבר הישראלי. זה סוג של סגירת מעגל", הוא אומר.

הסרט מתרחש בערבות המושלגות של צפון סיביר שם חיים להם לבדם נאנוק וסדנא, שומרים על חיים מסורתיים של צייד ודייג בקור המקפיא. השניים מכונסים בתוך משכן היורט שלהם, נאמנים למסורות עתיקות ואפופים געגועים עזים לבתם היחידה, אגה, שנטשה אותם לפני שנים לאחר מחלוקת משפחתית. כאשר בריאותה של סדנא מתדרדרת, נאנוק מחליט למלא את המשאלה הנצחית שלה ויוצא למסע ארוך כדי למצוא את אגה. [*]

(הבמאי מילקו לאזארוב בפסטיבל הקולנוע בערבה. צילומים: אדוארד קפרוב)

איך עלה לך הרעיון לסרט?

"בתחילה היה לי רעיון לסרט על זוג בולגרי שחי בכפר מבודד עם בת שעברה לספרד, אבל החלטתי להעביר אותו לזירה פרה-אפולקיפטית כמטאפורה שהיא יותר אינטנסיבית מזו שהייתי מצלם בבולגריה".

מהי המטאפורה מבחינתך?

"זו מטאפורה למשפחה האחרונה על כדור הארץ, ממש לפני שהאפוקליפסה מגיעה. האנושות במצב דומה. עשינו הרבה חטאים כאן ואנחנו צריכים לשלם. החשבון מגיע, Winter is coming. אנשים שכחו בלבבות שלהם את אלוהים, הם לא באמת מאמינים בו. אני מאמין ומנסה לשמור על האמונה למרות שיש לי רגעי חולשה. הבור שהגיבור כורה בתחילת הסרט ובו הוא נמצא בסיום הוא אותו הבור שאנחנו חופרים לעצמנו ואנחנו רואים את זה גם במנהיגים כמו טראמפ שאיש לא היה מאמין שייבחרו לפני שני עשורים".

איך היה לצלם בתנאי קור כאלה?

"הגענו כמה פעמים לפני תחילת הצילומים בחורף להכנות, כך שהיינו מוכנים לגרוע מכל אבל מרגע שהתחלנו לצלם לא נתקלנו בבעיות או מכשולים. התחלנו לצלם במינוס 30 מעלות אבל זה הרגיש כמו מינוס 15. מזג אוויר יבש, ללא רוח ועם שמש. היינו מאוד מצוידים עם ציוד מותאם למזג אוויר קיצוני אפילו יותר".

הבחירה בשם נאנוק לגיבור, הייתה מחווה לסרט הדוקומנטרי הקלאסי "נאנוק איש הצפון"?

"למען האמת, רק תוך כדי שצילמתי את הסרט הבנתי את הקשר ל'נאנוק איש הצפון'. אני פשוט בחרתי בשם כי זה שם פופולרי לאזור. כשהבנתי שאנשים יתייחסו לסרט הזה פשוט הותרתי את השם נאנוק כמחווה לסרט שגרסתו הראשונה צולמה בדיוק 100 שנה לפני כן".

[*]

לאזארוב נולד בבולגריה בשנת 1967. הוא למד בקולנוע באקדמיה לתיאטרון וקולנוע בסופיה ואף הספיק ללמד שם. אחרי כמה סרטים דוקומנטריים, סרטו העלילתי הראשון "ניכור" משנת 2013 הוקרן בפסטיבל ונציה ובחמשת השנים האחרונות הוא עבד על הסרט "אגה", שמלבד הקרנתו בברלין, התחרה גם בפסטיבל ירושלים ואף זכה בפרס הסרט הטוב בפסטיבלי סרטים בבולגריה, סראייבו וויאדוליד. איך היה להגיע עם הסרט לפסטיבל ברלין?

"מצד אחד זה היה דבר גדול שהסרט סגר את פסטיבל ברלין וכבוד גדול עבורי. מצד שני הסרט היה מחוץ למסגרת הרשמית ואני ציפיתי להיות בה כי אני פייטר, אז הייתי קצת מאוכזב".

אחד הדברים המסקרנים בסרט הם השחקנים הראשיים מיכאיל אפרוסימוב ופאודוסיה איבנובה המגלמים את בני הזוג. מדובר בשני שחקני תיאטרון מקומיים מהעיר יקוטסט שבסיביר, שמעולם לא הופיעו בסרט קולנוע ומדברים בכל הסרט בשפה המקומית היקוטית (ש"אגה" הוא הסרט הבינ"ל הראשון אי פעם בשפה זו).

איך היה לעבוד עם שחקנים שמעולם לא הופיעו בקולנוע?

"ביקשתי מהם לא לשחק יותר מדי. כי בתיאטרון הם עושים אובר-אקטינג, משחקים עם תנועות ידיים גדולות ובקול רם. בהתחלה חשבתי להחליף את השחקן הראשי בגלל זה והוא בכה ואמר לי שהתיאטרון הרס לו את היכולת לשחק בקולנוע, אבל הצלחנו להסתדר בסוף. בכלל, הם אנשים משונים. בפרמיירה העולמית בברלין, שמענו אחרי 15 דקות רעש והסתבר שזה מיכאיל שנרדם ונוחר. הוא לא שם על אף אחד. כל שחקן אחר היה לחוץ מאוד, הוא פשוט הלך לישון".



הקצב של הסרט הוא מאוד מדוד וממועט בדיאלוגים. חששת לגבי החיבור של הקהל אליו?

"הסרט הזה הוא קומוניקטיבי מאוד מבחינתי, יותר מהסרט הקודם שלי. אני אוהב להתבונן בדברים, שאנשים יבינו מה קורה בלי יותר מדי דיאלוגים. זה הסטייל שלי. אם אתה סבלני 20 דקות פנימה, הסרט יתפוס אותך. יש במאים שטובים בקצב מהיר, עם אקשן ודיבורים. אני לא טוב בזה. אני אוהב שהסרטים שלי מתמקדים בדמויות ולהשאיר את הצופה סקרן לגבי מה קורה. אני משנה את התסריט לחלוטין בזמן הצילומים. בכל פעם שאני מתחיל לצלם אני מרגיש שהסרט הוא כמו חיית פרא שהולך לכיוונים שונים ואני חייב לעקוב אחריו. במובן מסוים זה תהליך שבו גם הסרט מביים אותי".

יש לך רעיון לסרט הבא?

"מצחיק שאתה שואל כי עד אתמול לא הייתי בטוח אם אעשה סרט שלישי או לא כי עבדתי על האחרון 5 שנים וזה היה נראה לי כמעט חסר טעם. אבל כאן במדבר כשאין לי קשר עם העולם החיצון ואף אחד לא יכול להרוס את השלווה, הגיע אליי לראשונה הרעיון לסרט הבא. זה רעיון טוב מאוד, אני אשמור אותו בסוד, אבל אני בטוח ברעיון הזה. מה שאני יודע זה שאני חייב לצלם את הסרט הבא בבולגריה, כי אחרת לא יממנו אותו".
אלעד שלו - לעמוד הפרופיל | ביקורות / כתבות נוספות
תגובותהוסף תגובה
אין תגובות לכתבה.
 
לחצו כאן להיות הראשונים לפרסם תגובה לכתבה זו !

 
אין מאמרים מחודש נובמבר
 
חיפוש בארכיון 2018
הצג את כל הידיעות / כתבות מחודש ושנה מסויימים (יש לסמן שנה וללחוץ על החודש הרצוי)
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
או בצע/י חיפוש טקסטואלי בארכיון
בחר/י תאריך: מ עד
חפש בכל הארכיון
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.5
Home 20232ביתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.7
White Bird A Wonder Story3ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
American Fiction4מעשייה אמריקאיתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 4.2
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט