חדשות קולנוע וסרטים

Seret מהעבר: 20 שנה ל"איש שלא היה שם"

מדור Seret מהעבר
שלח לחבר הוסף תגובה Seret.co.il :: שתף | הוסףשתף
הוא אמנם לא נכנס לרשימת הסרטים המוכרים ביותר של האחים כהן, אולם "האיש שלא היה שם" שיצא היום לפני 20 שנה הוא סרט מצוין שעוסק בנושא שתמיד עניין את השניים: האימה הקיומית של האדם מול יקום לא מובן ולא סלחני שבו המקריות היא העיקרון המארגן ואין בו טובים ורעים. יעל מאורר חוזרת לסרט שזכה בפרס הבימוי בפסטיבל קאן והציג את הכוכבת הצעירה סקרלט ג'והנסון ובודקת מה הופך אותו לחלק משמעותי ובלתי נפרד מגוף היצירה המפואר של האחים
"האיש שלא היה שם", סרטם של האחים כהן, הוא מחווה לסרטי הפילם נואר של שנות ה-40. הסרט, המצולם בשחור-לבן מסוגנן (שעליו היה מועמד שותפם הקבוע של האחים כהן רוג'ר דיקינס לפרס האוסקר) מספר על אד קריין (בילי בוב תורנטון), ספר שתקן במיוחד, שתמיד נצפה עם סיגריה בזווית פיו שמסתבך ברשת אפלה של שקרים ורצח.

ההשראה לסרט באה מאביזר בימתי בסרט אחר של האחים כהן, "הקפיצה הגדולה" (1994), כרזה שבה הופיעו סגנונות תספורת אופייניים לשנות ה-40. "הקפיצה הגדולה" מספר בין היתר גם על המצאת ההולה-הופ, מעין חישוק מעגלי. אותו מוטיב, בצורה אפלה הרבה יותר, מופיע ב"איש שלא היה שם" בדמות צלחת גלגל (טסה) של מכונית המתגלגלת לאחר תאונה, וצלחת מעופפת שרואה גיבור הסרט. אולי יש כאן אמירה על החיים כלולאה, גלגל שאין לו התחלה וסוף ברורים.

העלילה המפותלת של "האיש שלא היה שם" מתרחשת בקליפורניה ב-1949 ומכילה בתוכה את האלמנטים המאפיינים את הסרטים ה"אפלים" של שנות ה-40 וה-50: אישה בוגדנית, גבר קשוח, מעילה בכספים שמסתבכת, ורצח. התחושה והמראה של הסרט מתכתבים עם הסרטים האייקונים בז'אנר כמו "מילדרד פירס", "הדוור תמיד מצלצל פעמיים" ו"ביטוח חיים כפול". השימוש בקול המספר של הגיבור ברקע הסרט גם הוא מהלך אופייני לסרטי נואר. הוא מספר לצופים מה מתרחש עד ומעבר לרגע המוות שלו בכיסא החשמלי.

[*]

האחים כהן עוסקים בסרטיהם במצב האנושי על כל המוזרות, האכזריות ואי המשמעות שלו. זוהי התמה המנחה את סרטיהם בין אם היא מובעת באמצעים קומיים כמו בסרט הקאלט "ביג לבובסקי" או בשילוב בין הקומדיה לאפלה הקיומית בסרטים כמו "פארגו", "בארטון פינק" ו"צומת מילר". "האיש שלא היה שם" מציג אנטי-גיבור שכל ההוויה שלו מתמצת במשפט הלקוני: "אני לא מדבר הרבה, אני רק גוזז". הוא אפילו אינו הספר הראשי במספרה בה הוא עובד, אלא הספר המשני, כלומר לא הגיבור בסיפור חייו אלא מישהו שנקלע במקרה לחייו ונדמה אדיש לכל מה שקורה בהם, אפילו כאשר קורים לו דברים דרמטיים במיוחד.

בתפקיד אשתו של הספר משחקת פרנסס מקדורמנד, שחקנית קבועה בסרטיהם של האחים כהן ואשתו של האח ג'ואל, הזכורה במיוחד כשוטרת ב"פארגו". את עורך הדין שנשכר כדי להגן עליה, ומאוחר יותר גם על אד, מאשמת רצח מגלם טוני שלהוב ("מונק") שמספק לסרט כמה מהרגעים המוצלחים ביותר שלו. בפיו שמו האחים כהן את המוטו של הסרט, ואולי גם של היצירה שלהם: "אין לנו דרך לדעת. ככל שנתבונן יותר, נדע פחות. השאלה היחידה היא איזה סיפור נבחר לספר". עורך הדין אומר לאד שהוא "לא יודע כלום" הוא "רק ספר". הסרט מרחיב את האמירה על אי הידיעה לאלמנט הבסיסי של הקיום האנושי.

ה"איש שלא היה שם" מספר על איש שחש כרוח רפאים בעודו בחיים. הוא לא רואה אף אחד ואף אחד לא רואה אותו. הקיום שלו מקבל משמעות באופן אירוני רק ברגע ההוצאה להורג שלו על רצח שלא ביצע. באותו רגע, שבו מגלחים את רגלו לקראת ההוצאה להורג בכיסא החשמלי, רגע שמתכתב עם סצנה בתחילת הסרט בה הוא מגלח את רגלה של אשתו, הוא מהרהר על משמעות החיים והמוות. בעת תאונת הדרכים הוא נזכר בכך ששמע מקברן שהשיער ממשיך לצמוח במשך כמה זמן אפילו לאחר המוות. יש "חיים לאחר המוות" שמתגלמים דווקא בשיער, האלמנט שאותו מכיר הספר טוב יותר מכולם.

הסרט לא זכה להכרה כאחד מהסרטים הגדולים של האחים כהן והוא פחות ידוע מלהיטים מבית היוצר של האחים, אולם כן הקנה לג'ואל את פרס הבימוי בפסטיבל באותה שנה (לצד דיוויד לינץ') וגם היווה את אחד מהתפקידים המשמעותיים הראשונים של השחקנית הצעירה סקרלט ג'והנסון. מבקרים שהעריכו מאד את המשחק המצוין של בילי בוב תורנטון בתפקיד הראשי ואת הצילום המרשים, האשימו את הסרט באריכות יתר ובחוסר מחויבות רגשית לעלילה ולדמויות. אבל "האיש שלא היה שם" הוא דווקא סרט אופייני מאוד בגוף היצירה המפואר של צמד הבמאים.

הוא עוסק בנושאים שמעסיקים אותם בכל סרטיהם: האימה הקיומית של האדם מול יקום לא מובן ולא סלחני שבו המקריות היא העיקרון המארגן, שאין בו טובים ורעים, צדק ועוול, אמת ובדיה. ביקום הזה, האדם לא באמת "שם". גם מעשיו, הטובים או הרעים, אינם סיבה מספקת למה שקורה לו. כמו הטסה של המכונית המתגלגלת מעצמה, האדם מתגלגל בעולם ללא שליטה על חייו. הוא קורבן לנסיבות ולא אדון לגורלו. זהו אמנם מסר פסימי, אך אצל האחים כהן בדרך כלל יש קריצה מבודחת בלב האפלה הקיומית והיא מופיעה אפילו ברגעי המוות, ומעבר לו.

לכתבות נוספות במדור Seret מהעבר >> לחצו כאן
יעל מאורר אליאב - לעמוד הפרופיל | ביקורות / כתבות נוספות
תגובותהוסף תגובה
אין תגובות לכתבה.
 
לחצו כאן להיות הראשונים לפרסם תגובה לכתבה זו !

 
רלוונטי
אין מאמרים מחודש נובמבר
 
חיפוש בארכיון 2021
הצג את כל הידיעות / כתבות מחודש ושנה מסויימים (יש לסמן שנה וללחוץ על החודש הרצוי)
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
או בצע/י חיפוש טקסטואלי בארכיון
בחר/י תאריך: מ עד
חפש בכל הארכיון
White Bird A Wonder Story1ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.1ציון מבקרים5 / 3.0
Home 20232ביתציון גולשים10 / 9.1ציון מבקרים5 / 3.7
Dogman 20233דוג מןציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.3
American Fiction4מעשייה אמריקאיתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 4.2
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט