ארבעה חברים ותיקים יוצאים לטיול ביערות שוודיה, לא בטוח שכולם יחזרו ממנו. זה הפרמיס לסרט האימה הבריטי שנטפליקס רכשה. האם הוא מצליח לחדש בז'אנר החרוש?
סרטים שלא מגיעים לאולמות הקולנוע ומוצאים את עצמם משוחררים ל- DVD בלבד הם לא משהו חדש בז'אנר האימה. ענקית הסטרימינג נטפליקס הבחינה במספר רב של לקוחותיה שצופים בסרטי אימה בשירותיה, ולאחר הקרנת הסרט "הריטואל" בפסטיבל הסרטים של טורונטו, החליטה החברה לרכוש את הזכויות של הסרט, והשקעתה הסתמנה כחכמה.
"הריטואל" הוא סרט אימה בריטי, שבוים על ידי דיוויד ברוקנר ונכתב על ידיי ג'ו ברטון ומספר את סיפורם של ארבעה חברים: דום, פיל, האץ' ולוק, היוצאים למסע מחנאות בצפון שוודיה במטרה להנציח את חברם הטוב רוב, שנרצח כחצי שנה קודם לכן. לאחר שדום מועד ומעקם את רגלו במהלך מסעם, מחליטה החבורה לעבור דרך היער שמולם, בטענה שזה יקצר את הדרך. עד מהרה הם נקלעים לסערה קשה שגורמת להם לתפוס מקלט בבית נטוש בו הם מתחילים לחוות תופעות על טבעיות, ולא ברור אם ישנו מוצא לסכנה אליה נקלעו.
[*]
כמו כל סרט אימה הסרט עושה שימוש רב בניסיון להבהיל את הצופה. בדרך כלל הקטעים האלו די צפויים והם לא באמת מבהילים במיוחד, אך הפנינה האמיתית של הסרט היא דווקא הסיפור המצמרר שלו, ולאו דווקא בניסיון שלו להבהיל. נכון, לקראת סוף הסרט כשמקבלים הסבר לתופעות שבו הוא יכול לעורר גיחוך אצל קהל מסוים, אך הדרך בה "הריטואל" מנסה להעמיד את הצופה בתוך הנעליים של הדמות הראשית יכולה להעביר צמרמורת בכל אחד שידמיין את עצמו בסיטואציה כזאת.
נקודת אור נוספת בסרט הייתה שהוא היה לא צפוי בהחלטות של הדמויות. כמעט בכל סרט אימה אחר, הדמות מקבלת החלטה מטופשת ותלושה לגמרי מהמציאות, בה הדמות מחליטה ללכת ולחקור מקום שאין שום סיבה להתקרב אליו, רק בשביל לקבל "הפתעה" שכל הצופים כבר ציפו לה מלכתחילה. אני מגדיר זאת ככתיבה עצלנית בה התסריטאים הולכים על "הדרך הקלה" שהיא פשוט לשלוח את הדמות היישר למוקד הסכנה.
"הריטואל", לעומת זאת, מנסה להיצמד להחלטות מציאותיות וגורם לדמויות שלו לקחת החלטות אמינות למהלך כל אורך הסרט. כל מקום אליו הם הגיעו, נובע מהצדקה עלילתית. בנוסף לכך, האנטגוניסט לא נמצא תמיד שני צעדים לפני הפרוטגוניסט כנהוג בסרטי אימה, וזה בולט במיוחד בחצי השני של הסרט, דבר שנותן תקווה לצופה לגבי גורלם של הגיבורים הראשיים. כמו כן הסרט עושה שימושים נהדרים באלמנטים קולנועיים כסערת ברקים שנעצרה בדיוק ברגע הבזק האור של הברק, מה שגורם לאחת הדמויות לצאת מחוץ לבית בו ישן רק כדיי לגלות שהוא נמצא בתוך הסיוט הכי גדול שהוא חווה בחצי השנה שעברה מאז רצח חברו.
"הריטואל" הוא לא הסרט הכי מפחיד שיצא בזמן האחרון, אך הוא בהחלט סרט אימה מהנה לצפייה בשעות הלילה המאוחרות. הוא מעביר עלילה מסתורית, מעניינת ובעיקר מחדשת, יותר ממה שקיים היום בז'אנר סרטי האימה שלא הגיעו לקולנוע והכי חשוב - הוא מרענן את הז'אנר החרוש.