חדשות קולנוע וסרטים

הפסטיבל הבינ"ל לסרטי סטודנטים: סקירות והמלצות סרטים

מאת:
שלח לחבר הוסף תגובה Seret.co.il :: שתף | הוסףשתף
הפסטיבל הבינלאומי לסרטי סטודנטים בתל אביב, אשר נחשב לאחד משלושת הפסטיבלים המרכזיים והחשובים בעולם לסרטי סטודנטים וקולנוע קצר, נפתח אמש במהדורתו ה-21 וייערך בין 16-22 ליוני בסינמטק ת״א וברחבי העיר. לכבוד הפסטיבל כתבי האתר סקרו והמליצו על סרטים קצרים מהמסגרות השונות: "סחף", "משאלה אחת אחרונה", "השבת השחורה", "אאוט", "יום אחר", "מורנדו", "אימא של", "אשרי האיש" ו"זכות מלידה"
סרטי אנימציה קצרים

סחף

מבקרת: מישל צ'יקו

"סחף", סרטה של רותם בלוך, מציג את תהליך ההתפוררות של אישה המנסה לנהל את חייה הנורמטיביים בעודה מגלה כי היא נשחקת והופכת לחול. סרט אנימציה קצר זה, ומבלי כל שימוש בדיאלוג - מצליח להעביר את האמביוולנטיות שבשינוי. מצד אחד המועקה הבלתי נסבלת והפחד ומצד שני השלווה והקבלה של הבלתי נמנע.

סרט זה הוא דוגמה לכוחה הייחודי של האנימציה התובעת התפעלות מיופייה מעצם הטכניקה הייחודית המושקעת בה ובו בזמן יכולה לזעזע אותנו ולגרום למועקה גדולה. הסרט העוסק במטאמורפוזה, מציג את הפחד מהיעלמות והתפוררות אל משהו לא ידוע או מוכר. אולם הרוגע והשלווה שחווה הדמות במצבה, יוצרים תחושת מועקה גדולה יותר אך בו זמנית גם מציגים נקודת מבט שונה. המעגליות הסוגרת את הסרט בהחלט מעוררת מחשבות לגבי היכולת שלנו באמת לקבל תהליך של שינויים כפי שמקבלת הדמות המוקרנת בפנינו וההבנה בכך שמדובר בעניין טבעי ומעגלי.

[*]

משאלה אחת אחרונה

מבקר: אלעד שלו

סיפורו של אתגר קרת "דג הזהב" מתעורר לחיים באנימציית סטופ-מושן מושקעת ועם סיפור נוגע ללב ומשעשע, גם אם חסר פוליטיקלי קורקט באופן שלא מתאים לזמננו לעיתים. סרגיי, מהגר רוסי בודד, נאלץ לבחור האם לשמור על המשאלה האחרונה שקיבל מדג-הזהב שלו אבל להפוך לרוצח, או להשתמש במשאלה ולהציל חיים של אדם זר, אך כך לאבד את הדבר היחיד שחשוב לו באמת. סרט קצר מוצלח של הבמאית גליה עוזמו שמדגים עד כמה סיפוריו של קרת מתאימים לפורמט זה.

[*]

השבת השחורה

מבקר: אלעד שלו

גדי היה רק בן 4, כאשר אימו נהרגה בערב שישי, לאחר כניסת השבת בתקופת מלחמת השחרור בשנת 1948, הישוב היהודי בירושלים תחת מצור. ההלכה היהודית מאלצת את גדי ובני משפחתו, להישאר ולהתמודד עם מות האם מקרוב. סרט אנימציה קצר המבוסס על סיפור אמיתי, העוקב אחר נקודת מבטו של ילד על מותה הטרגי של אימו. האנימציה נדמית לעיתים צבעונית יתר על המידה לסיפור הלא פשוט, אך סרטם של מיטל משולם וחנן ליברמן מעניין ומתאים במיוחד להקרנות עבור תלמידי בית ספר ובמוזיאונים המספרים את תולדות העם היהודי. סרטי תחרות הקולנוע הניסיוני

מבקר: מתן יניב

היופי בקולנוע ניסיוני, לטעמי האישי לפחות, הוא שחוקי הנרטיב וטכניקות כאלו ואחרות ננטשים כמעט ולחלוטין בכל הנוגע לעשיית סרטים מסוג זה. משמעות הדבר היא חספוס, הליכה כנגד הזרם ושימוש חדש לחלוטין בטכניקות הצילום והעריכה המקובלות. ברגע שאני רואה סרט ניסיוני, אני לא מצפה לסיפור מעניין או להשקעה בפרטים הקטנים כפי שנעשה בקולנוע. אני לא מצפה לדבר מלבד שהיוצר יפתיע אותי, יכניס אותי לעולמו ויפתח טכניקה נועזת וחדשנית משל עצמו. והשנה צפיתי בשלושה סרטים ישראליים מתוך התחרות: "אאוט", "יום אחר" ו"מורנדו".

"אאוט" מספר את הסיפור של משוחרר טרי מצה"ל המנצל את המצלמה ככלי ללוחמה פסיכולוגית. אם חשבתם שהסיפור הזה נשמע מעניין, אז הוא בהחלט היה עובד מצוין עבור סרט קצר ואפילו בתור סרט באורך מלא, אך נראה כי יוצריו מנסים בכוח לדחוף אותו לז'אנר שהוא לא נכון לסיפור.

[*]

"יום אחר" מציג את הפרשנות של הבמאי שי דרור לספר "ירושלים הבנויה, חלום בהקיץ" שתיאר בשנת 1918 חזון לעתידה של ירושלים בעוד מאה שנים. הסרט נפתח בסצנה מדהימה המראה את ההבדל בין אשליה ומציאות ומאותו הרגע רק ממשיך להראות את כשרונו של דרור כבמאי. 17 דקות נטולות אירועים מיוחדים או דיאלוגים מיותרים, קולנוע טהור ומרהיב ביופיו. סרט שהוא כולו תענוג לחובבי הקולנוע הניסיוני.

אך הסרט המועדף עליי ברשימה הינו סרטה בן השש דקות של שיר הנדלסמן "מורנדו" המציג את שתי נקודות המבט של מפגש בן 30 שניות בין זוג גרוש ששמר על נתק. הסרט מציג בצורה מעניינת וחדשנית את המחשבות המתרוצצות במוחן של הדמויות תוך ליווי צמוד של שלוש חצוצרות.

תחרות הסרט העצמאי הקצר

אימא של

מבקר: מתן יניב

גן דה-לנגה לא צריכה יותר משתיים וחצי דמויות, 8 דקות ושוט אחד מרשים בכדי להעביר לנו את סיפורה של אימא ששומעת מבתה שהתעללו בה מינית. מדובר בסיפור נקמה פשוט למדי שאין בו הרבה יותר מדי חדש מבחינת עלילה. אני מניח שאם ניחשתם כבר מה תהיה התגובה של האם ומהיכרות עמוקה מהסרטים של היוצרת המוכשרת ששמה גן דה-לנגה ציפיתי להיות מופתע בהרבה בסוף הסרט.

יחד עם זאת, דה-לנגה לא אכזבה בעשייה עצמה. נטע גרטי נותנת את אחת ההופעות הטובות ביותר שלה בשנים האחרונות והתגובות שלה לסיטואציות, שהינן שקטות ומינימליסטיות, הן שיאן של שמונת הדקות האלו. אני מצפה בהחלט לסרט נוסף של דה-לנגה.

[*]
אשרי האיש

מבקר: מתן יניב

סרטו המקסים של אסף סבן ("בית בגליל") עוקב אחרי ברוך, אדם מבוגר המתפרנס ממעשי רמאות קלים, אך דווקא בעקבות עזרה קלה שהוא מגיש לילד מתחיל לחשוף את זהותו. הקונפליקט נע בין ברוך לילד זר, אך מרגישה כן וכואב בצורה שתזכיר לאבות את בניהם הקטנים ולאחים גדולים את אחיהם הקטנים.

סרט רגיש ואישי שנע בין פסימיות מוחלטת הנוגעת למחסור בצדק בעולם, אך גם מציג את התמימות והאופטימיות דרך עיניו של ילד. אין ספק כי הסרט לא היה מרגש כפי שהוא לולא חיוכו הממזרי של אדר אסיאס שנותן הופעה קשוחה וכריזמטית בתור הילד העקשן שלא עושה לברוך הנחות.

[*]

סרטי "קצר על הדרך"

זכות מלידה

אחד מסרטי "קצר על הדרך", מיזם לפיתוח והפקה של סרטים קצרים בדרך לפיצ'ר, שהוקרן בערב הפתיחה של הפסטיבל ואכן עושה חשק לראות אותו כסרט באורך מלא, במיוחד מאחר והוא עוסק בשני נושאים מעניינים בחברה הישראלית שלא באים מספיק לידי ביטוי בקולנוע – העלייה מרוסיה וטיולי "תגלית", שמהווים כר פורה לעלילות קולנועיות מרתקות.

נטשה היא חלק מקבוצה של דוברי רוסית המטיילים בישראל. ביום השני למסע, הקבוצה מגיעה למאהל בדואי במדבר, בו מצפים להם שני חיילים ישראלים שהגיעו כדי לענות על שאלות ולפתוח להם חלון נוסף לחיים בארץ. נטשה, שאביה הוא יהודי וחושבת לעשות עלייה, תופסת את תשומת הלב של שלומי, החייל הקרבי והכריזמטי, ולא בטוחה האם מקומה הוא באמת בישראל ובקבוצה. סרטה של ענבר חורש הוא רגיש, משעשע לפרקים ועשוי היטב ולדעתי אף עשוי לעבוד טוב יותר כסרט באורך מלא, מאשר כסרט קצר בו העלילה לא ממוצה עד תום.

[*]
תגובותהוסף תגובה
אין תגובות לכתבה.
 
לחצו כאן להיות הראשונים לפרסם תגובה לכתבה זו !

 
אין מאמרים מחודש יוני
 
חיפוש בארכיון 2019
הצג את כל הידיעות / כתבות מחודש ושנה מסויימים (יש לסמן שנה וללחוץ על החודש הרצוי)
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
או בצע/י חיפוש טקסטואלי בארכיון
בחר/י תאריך: מ עד
חפש בכל הארכיון
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.5
Home 20232ביתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.7
White Bird A Wonder Story3ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
American Fiction4מעשייה אמריקאיתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 4.2
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט