חדשות קולנוע וסרטים

Seret מהעבר: 80 שנה ל"קוסם מארץ עוץ"

מדור Seret מהעבר
שלח לחבר הוסף תגובה Seret.co.il :: שתף | הוסףשתף
שמונה עשורים בדיוק חלפו מאז היום שדורותי עזבה עם הכלב טוטו את קנזס והלכה בדרך הלבנים הצהובות. הכתבת הלמינה גרופר חזרה לאחד הסרטים האייקוניים והאהובים בכל הזמנים, מסיפור ההפקה הקשה שלו שכלל החלפת 3 במאים, התמכרות לסמים של הכוכבת הראשית ופציעה של הכלבה ועד להפיכתו לנכס צאן ברזל
לפני שמונים שנה נפתחה הדלת ומעברה השני פרצה קשת צבעיה של ארץ עוץ המופלאה וכבשה את ליבם של ילדים ומבוגרים. העולם השתנה מאז כמעט לבלי הכר אבל שביל הלבנים הצהובות עדיין שם וכך גם דורותי וטוטו, הדחליל, איש הפח והאריה הפחדן ולא נראה שהם הולכים לשום מקום חוץ מעיר האזמרגד.

שנת 1939 אולי נשמעת רחוקה מאוד, אבל ארץ עוץ נולדה עוד הרבה לפני בשנת 1900 עם ספרו של ל.פרנק באום "הקוסם מארץ עוץ" (The Wonderful Wizard of Oz במקור). כן, דורותי וחבריה בני 119 ונראים מעולה לגילם. בסיפור דורותי גייל היא ילדה צעירה בקנזס, טורנדו מעיף את ביתה שנוחת בארץ עוץ על המכשפה המרושעת מהמזרח. המרשעת, מן הסתם, הופכת לפנקייק והילדה מתקבלת כגיבורה ע"י התושבים אסירי התודה והמכשפה הטובה מהצפון. זו מעניקה לה את הנעליים הקסומות של המכשפה המעוכה ומספרת לה שהקוסם של עוץ שחי בעיר האזמרגד הוא היחיד שיוכל להחזיר אותה לביתה. כל שעליה לעשות הוא ללכת בשביל הלבנים הצהובות. בדרך דורותי וכלבה טוטו פוגשים בדחליל שרוצה מוח, איש פח שחשקה נפשו בלב ואריה פחדן שמחפש אומץ והשלושה מצטרפים אליה למסע אל הקוסם כדי שיגשים את משאלותיהם.

"הקוסם מארץ עוץ" היה סיפור האגדה האמריקני למהדרין הראשון שנכתב והושפע מחייו האמיתיים של מחברו. הוא גם ייחודי לתקופה בגלל הגיבורה שלו. באום היה פמיניסט מוצהר ותמך בפומבי במטרות פמיניסטיות כמו תנועת הסופרג'יסטיות שביקשה לתת לנשים את זכות ההצבעה. דורותי הייתה הרפתקנית, נחושה ועצמאית, תכונות שנחשבו באותה התקופה ללא נשיות, אבל זה לא מנע ממנה להפוך לאהובה על ילדים באשר הם.

[*]

חלק מאותם הילדים גדלו וביקשו להוציא את הדמויות שאהבו מדפי הספר אל המסך הגדול ובשנת 1925 קיבלו את ההזדמנות הראשונה עם סרט אילם שכלל בין השאר גם את אוליבר הארדי (השמן מהצמד "השמן והרזה") בתור איש הפח. 14 שנים לאחר מכן הגיע סרט נוסף, הפקת ענק הוליוודית בקול וצבע בכיכובה של ג'ודי גרלנד בת ה-17 בתפקיד דורותי. לשחקנית הצעירה היו כבר כמה סרטים באמתחתה אך היא עדיין נחשבה לילדה-כוכבת. התמימות והפגיעות שהפגינה מצד אחד והחוזק והנחישות מהצד השני הפכו את דורותי לגיבורה הראויה לסיפור.

ריי בולג'ר לוהק במקור לתפקיד איש הפח אך רצה בתפקיד הדחליל. באדי אבסן שהתפקיד היה שלו לא התנגד, אולם לאחר מספר ימי צילומים חווה תגובה אלרגית חמורה לאיפור המתכתי ונאלץ לפרוש מהסרט, כשבמקומו לוהק ג'ק היילי. ברט לאהר נכנס לפרוותו של האריה הפחדן ופרנק מורגן לנעלי הקוסם. מרגרט המילטון עלתה על המטאטא של המכשפה הרעה מהמערב בעוד בילי ברק הפכה למכשפה הטובה מהצפון. טרי הכלבה הייתה הטבעית מכולם בתפקיד טוטו אפילו שנאלצה לגלם כלב ממין זכר. אך בעוד הליהוק נתקל במספר קשיים, הבימוי חווה טורנדו של תהפוכות. הבמאי המקורי ריצ'ארד ת'ורפ לא הניב תוצאות משביעות רצון ופוטר. ג'ורג' קיוקור הובא לסט אך שימש על תקן יועץ להפקה המקרטעת כיוון שכבר היה מחויב לעבודה על סט סרט קטן בשם "חלף עם הרוח". אחריו הגיע ויקטור פלמינג שאחראי למרבית הסרט, עד שנקרא ע"י האולפן להחליף את קיוקור ב"חלף עם הרוח" שהיה פרויקט גדול ויוקרתי יותר. קינג וידור היה הבמאי האחרון וסיים לצלם את הסצנות שנותרו. עם הדרמה בבימוי ושלל בעיות בדרך כולל התמכרות הסמים של גרלנד, מרגרט המילטון שעלתה באש במהלך פעלול ונאלצה לבלות שלושה חודשים בבית החולים ואפילו הכלבה שנפצעה כשאיש צוות דרך עליה בטעות, אפשר לסכם שהצילומים היו אסון.

[*]

תהליך ההפקה הסוער של "הקוסם מארץ עוץ" הפך לאגדה בהוליווד בעיקר כי הוא הניב את אחד הסרטים האהובים בכל הזמנים. כבר בזמנו על מסכי הקולנוע הוא זכה לביקורות אוהדות והפך את ג'ודי גרלנד לכוכבת מהמדרגה הראשונה. עם זאת ההצלחה האמיתית הגיעה שנים לאחר מכן כששודר בטלוויזיה והפך לאורח קבוע על המסך הקטן כל שנה באזור החגים. מעין "גבעת חלפון אינה עונה" סטייל אמריקה.

מסורת אינה נשמרת לאורך זמן אם אנשים אינם מתחברים אליה וכמו הישראלי הממוצע שיודע ששעה מחפשים את הים, כך רבבות צופים מכירים כל סצנה וכל שיר ב"קוסם מארץ עוץ". משפטים כמו "אני לא חושבת שאנחנו בקנזס יותר טוטו" או "לכו בשביל הלבנים הצהובות" וכמובן "אין כמו הבית" הפכו לחלק מהשפה האנגלית כמו "העולם מצחיק אז צוחקים" בעברית. באופן אירוני, השיר המפורסם ביותר מתוך הסרט "מעבר לקשת בענן" אותו מבצעת גרלנד, היה מועמד מטעם בכירי האולפן להיזרק על רצפת חדר העריכה, אך היוצרים התעקשו ובסופו של דבר קיבלו את מבוקשם. זהו גם אחד הסרטים הראשונים שצולם בטכניקולור והמעבר בין סכמות הצבעים הוא אחד האיקונים בהיסטוריה של הקולנוע. כשדורותי פותחת את הדלת ויוצאת מעולמה השחור-לבן אל הצבעוניות העשירה של עוץ, יודע כל צופה שהוא כבר לא בקנזס ולפניו ניצבת הרפתקה מיוחדת.

בספרו של באום עוץ היא ארץ אמיתית, בסרט היא חלום שדורותי חולמת בעקבות פגיעה בראש במהלך הטורנדו. לכן בחלקו הראשון של הסרט המתרחש בקנזס נוספו שלושת החוואים, גברת גולץ' ופרופסור מארוול שהופכים בחלום לדחליל, איש הפח, האריה הפחדן, המכשפה הרעה מהמערב והקוסם. אולם בין אם מציאות או חלום, המסע שעוברת דורותי אמיתי.
בתחילת הסרט דורותי היא ילדה שמרגישה שלא מקשיבים לה וכשגברת גולץ' הנרגנת רוצה לקחת ממנה את טוטו, היא לא זוכה לעזרה ואף מנסה לברוח. בעוץ היא רחוקה ממשפחתה ומהבית ואין לה על מי להסתמך מלבד על עצמה ועל חברים אותם היא פוגשת ולהם עוזרת בדרך. כשהחבורה מגיעה לבסוף אל הקוסם, מי שאמור לפתור הכל, הוא מטיל עליהם את המשימה להביס את המכשפה המרשעת. דורותי וחבריה שבים כמנצחים ומצפים לתגמול, אך הקוסם מתגלה כרמאי ולמרות שהוא מצליח לעזור לחבורה להגשים את משאלותיהם, את דורותי הוא לא יכול להחזיר הביתה. כשנראה שאבדה התקווה מופיעה גלינדה המכשפה הטובה ומגלה לילדה שלנעלי האודם הקסומות שנתנה לה יש הכוח להשיב אותה לביתה, אך היה עליה לעבור את כל המסע כדי להגיע למסקנה שאין כמו הבית.



בשמונים השנים בהם הוא קיים זכה "הקוסם מארץ עוץ" באינסוף פרסים ותארים כולל שני פרסי אוסקר לפס הקול והשיר הטוב ביותר בהם זכה ב-1939. מספר הגרסאות החדשות שנוצרות עפ"י המקור רק הולך וגדל ככל שחולף הזמן עם הצגות תיאטרון, סרטים ואפילו סדרת אנימה שודרה בארץ בשנות ה-80 ומבוססת על הספר של באום וחלק מספרי ההמשך. כן, בסדרת ספרי עוץ יש 40 ספרים בסך הכל, הסרט נוגע רק בראשון, כך שאם אי פעם יימאס הסיפור המוכר (וזה לא סביר), יש עוד הרבה מאוד מאיפה שהוא בא.

איש מצוות השחקנים המרכזי לא חי עוד כיום, המוות הטרגי מכולם הוא ללא ספק של ג'ודי גרלנד שמתה בגיל 47 בלבד כתוצאה ממנת יתר. השורדים היחידים מבין המשתתפים שעדיין מגיעים מדי פעם לאירועי הקוסם מארץ עוץ (כן, יש כאלו) הם מספר שחקנים שמופיעים כחלק מקהל המנצ'קינים שמקבלים את פניה של דורותי. למעשה מעמדו האיקוני של הסרט מושרש כל כך עמוק ובאופן כל כך מוחלט שאפילו טרי הכלבה זכתה לאנדרטה לזכרה בבית הקברות "Hollywood Forever Cemetery" לצד גדולי הוליווד, כולל גרלנד עצמה.

"הקוסם מארץ עוץ" הוא סיפור על זמני כי הוא נוגע בנושאים שמטרידים את כולם, ילדים ומבוגרים גם יחד; התחושה שמתעלמים ממך והרצון למצוא מקום טוב יותר, הפחד להיות רחוקים מהבית וההתרגשות של ההרפתקה, ההבנה שגם למבוגרים אין את כל התשובות והם לא יכולים לעשות הכל וכמובן, הידיעה שלפעמים צריך לצאת למסע ארוך כדי לגלות שמה שתמיד רצית היה מתחת לאף כל הזמן.
הלמינה גרופר - לעמוד הפרופיל | ביקורות / כתבות נוספות
תגובותהוסף תגובה
אין תגובות לכתבה.
 
לחצו כאן להיות הראשונים לפרסם תגובה לכתבה זו !

 
אין מאמרים מחודש אוגוסט
 
חיפוש בארכיון 2019
הצג את כל הידיעות / כתבות מחודש ושנה מסויימים (יש לסמן שנה וללחוץ על החודש הרצוי)
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
או בצע/י חיפוש טקסטואלי בארכיון
בחר/י תאריך: מ עד
חפש בכל הארכיון
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.5
Kong Fu Panda 42קונג פו פנדה 4ציון גולשים10 / 9.3ציון מבקרים5 / 3.3
Home 20233ביתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.7
White Bird A Wonder Story4ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט