עוד לא הספקנו להתאושש מהפרויקט המבורך של רשת יס פלנט שמחזירה עטרה ליושנה דרך הצגתם המחודשת של יצירות מופת קולנועיות ובימים אלו מגיע לאקרנים פרויקט נוסף העוסק בשחזור דיגיטלי. הפעם מדובר בפרויקט מבט נוסף פסטיבל של סרטים מ-10 מדינות מן האיחוד האירופי ששופצו ויוצגו בעותק משוחזר בסינמטקים של תל אביב, ירושלים וחיפה החל מה - 10 בינואר 2013.
10 שגרירויות נרתמו לנושא וכל אחת מהן תציג בארץ עותק משחוזר של סרט בולט מן ההיסטוריה הקולנועית שלה. זהו שיתוף פעולה של מיטב הסינמטקים ברחבי אירופה המשקיעים זמן וכספים בשחזור ושימור של עותקי סרטים. מטרת הפרויקט "מבט נוסף" הוא להעלות את המודעות לקולנוע אירופי קלאסי ולאמצעים הנדרשים לשמרו. הסרטים יוצגו בגרסאות ארכיון משוחזרות ופורמטי הקרנה איכותיים. היצירות השונות נבחרו כיון שהן מייצגות פנים שונים וחשובים של מורשת הקולנוע האירופי ושל ההיסטוריה של אירופה המודרנית.
[*]
בפסטיבל יוצגו סרטים מפורטוגל, צ'כיה, פולין, בריטניה, איטליה, ספרד, צרפת, דנמרק , גרמניה ואירלנד. סרטים משנות השלושים ועד לשנות השמונים.
סרטי הפסטיבל מציגים שני נושאים:
הראשון:
קשרי משפחה - להגדיר קהילה באירופה.
באירופה נעשה ניסיון חשוב להגדיר את הזהות הקהילתית האירופית. ואנשי האיחוד האירופי נאלצו ועדיין נאלצים להתגבר על מורשת ארוכת שונים של שיסוע תרבותי - חברתי. מסגרת הסרטים הללו תבחן את האפשרות של בניית סולידריות בתוך ומעבר לגבולות לאומיים.
בנושא זה מומלץ במיוחד הסרט המקסים "קרנבל בפלנדריה" מ-1935 (הסרט ה"עתיק" ביותר בפסטיבל) של ז'ק פיידר. הסרט מספר את סיפורו של כפר קטן בפלנדריה במאה ה-17 העומד בפני כיבוש ספרדי. ראש העיר מציע לתושבים להעמיד פני מתים, אשתו מציעה לקדם את הכובשים בנשף מפואר ומוכיחה שמגע רך יכול לסייע ביישוב סכסוכים. סרט שמציע שילוב שלא ניתן לעמוד בו של שחזור היסטורי יפיפייה, אירוניה נושכת ומשחק מצוין
[*]
הנושא השני המוצג בפסטיבל הוא מפי עוללים:
האתגר של צעירי אירופה.
השנים האחרונות מצטיינות בגלי מחאה חברתית ברחבי אירופה. אך זו אינה הפעם הראשונה בה נתפסים הצעירים כמבקריה של המציאות החברתית, ואסופת סרטים זו תעסוק באנשים צעירים בגילאים שונים שבחרו לאתגר את הסדר הקיים.
בנושא זה מומלץ הסרט "רכבות נשמרות היטב" של יז'י מנזל הצ'כי. בתחנת רכבת קטנה בצ'כוסלובקיה של אחרי המלחמה, מצליח משלח רכבות צעיר לאבד את בתוליו. מסע לשחרור מיני המביא אותו לבגרות ובמקביל קושר את גורלו לכוחות גדולים והרסניים ממנו. זוכה האוסקר לסרט הזר, 1967.בעייני אחד משלושת סרטי הרכבות הטובים ביותר שנעשו אי פעם (יחד עם ה"גנרל" של באסטר קיטאון ו"רכבת" של ג'ון פרנקהיימר). סרט שהוא ביקורת חריפה על המשטר הקומוניסטי.קולנוע חצוף וציני. סאטירה במיטבה.