חדשות קולנוע וסרטים

הסרטים של כריסטופר נולאן - חלק ראשון

מאת:
שלח לחבר הוסף תגובה Seret.co.il :: שתף | הוסףשתף
לכבוד צאת הסרט "בין כוכבים", סרטו החדש של כריסטופר נולאן, שהפך במהלך שני עשורים לאחד מהבמאים המוערצים, החדשניים והכשרוניים ביותר ברחבי העולם, הפגשנו את כתבי האתר ישראל גת ונתן ליכטר שייתנו לכם סקירה מפורטת על סרטיו של הבמאי האהוב ויתווכחו ביניהם מהו הסרט הטוב ביותר שלו ואיזה לטעמם מוערך יתר על המידה. בחלקה הראשון של הכתבה יסקרו השניים את סרטיו הראשונים של הבמאי וכבונוס צירפנו לכם קישורים לצפייה בסרטו הקצר הראשון ובסרטו הראשון באורך מלא Following.

נתן: את הצעדים הראשונים שלו בעולם הקולנוע כריסטופר נולאן עשה בעזרת קמח ובובות. מספרים עליו שבגיל שמונה הוא ניסה להפוך גבעות קמח להרים והשתמש בבובות מ"מלחמת הכוכבים" על מנת לצלם סרט סטופ מושן. כבר אז הוא חלם להגיע רחוק אל תוך החלל העמוק.

ישראל: העובדה שאנחנו יכולים לדבר על נולאן כאן וזה יספיק כדי לסקרן את דמיונו של כל חובב קולנוע ברחבי העולם אומרת הרבה על נולאן. הוא נמצא היום בשורה אחת עם במאים כמו סקורסזה, האחים כהן, טרנטינו וג'יימס קמרון, ששמם מספיק כדי להפוך את הסרט לשובר קופות כמעט אוטומטי. הסיבה לכך היא כנראה כי מתוך שמונת הסרטים שנולאן ביים עד כאן, לפחות שישה הם מהסרטים הבולטים של המאה הנוכחית. כולם נוכחים במקומות גבוהים מאוד ברשימת 250 הסרטים הטובים של כל הזמנים של אתר IMDB וכולם קיבלו גם ביקורות מקצועיות חיוביות מאוד. יאללה, נתחיל לעבור על הסרטים שלו?

[*]

(בתמונה: כריסטופר נולאן)

(1997) Doodlebug

נתן:

נתחיל בסקירת הסרט הקצר הראשון שנולאן ביים, שסביר להניח שרובכם כלל לא שמע עליו. זה סרט בן 3 דקות שמצולם בשחור לבן. כבר בסרט הקפקאי הזה אפשר היה למצוא את תמצית היצירה של נולאן: התעסקות ברבדים של נפש האדם. הסרט עוסק באדם שרודף אחר חרק שהוא לא מצליח לראות. לבסוף, כשהוא מגלה אותו, הוא מבין שהחרק הזה הוא בעצם הוא עצמו בקטן. כשהוא מוריד עליו את הכפכף שלו, מסתבר שגם מעליו יש גרסה גדולה יותר של עצמו שמורידה עליו כפכף.

צפו בסרטו הקצר של נולאן:



(1998) Following

ישראל: אני מודה שאת סרט הבכורה באורך מלא של נולאן, לא ראיתי עד היום, אבל הוא נעשה ב- 1998 וכמעט לא שייך לרשימה הזו, מה גם שלפי כל הביקורות שקראתי עליו, הוא לא הסגיר את ניצוצות הגאונות והמורכבות ביצירתו של נולאן שלאחריו.

נתן: אני לא מסכים. זה נכון שאחרי שני הסרטים הללו אפשר היה לצפות שהוא יהפוך לדארן ארונופסקי הבא ולא לנולאן שאנו מכירים כיום, אבל במבט לאחור אפשר להבין איך התפתח ממנו "ממנטו" - סרטו השלישי. "Following" היה סרט בעל עלילה אי לינארית, שעסקה בסופר שעוקב אחרי אנשים כדי למצוא חומרים לספרים שלו. באחד המעקבים הוא מכיר גנב שלוקח אותו תחת חסותו. במהלך הסרט אנו מגלים כי אותו הגנב בעצם מנצל את אותו סופר למטרותיו. באחת הפריצות, אפשר לראות סימן נוסף לבאות - מדבקת לוגו של באטמן על דלת כניסה לדירה.

לצפייה בסרט המלא:



ממנטו (2000)

נתן: בפילמוגרפיה של נולאן לא תמצאו סרט יותר מורכב ומסובך מזה. "ממנטו" הוא למעשה פיתוח של Following"". גם בו העלילה היא אי לינארית. הסרט נע מהסוף להתחלה, אבל כל סצנה מוצגת מתחילתה ועד סופה. ב"ממנטו" לאונרד (גאי פירס) מאבד את יכולת הזיכרון לטווח קצר לאחר שפורצים רוצחים את אשתו ופוצעים אותו. לאחר האסון האישי, הדבר היחיד שמעניין אותו הוא נקמה. מכיוון שאין לו זיכרון לטווח קצר, הוא משאיר לעצמו הערות דרך קעקועים, תצלומי פולרואיד ופתקים. הצופה הולך לאיבוד בתוך עולמו לא פחות מאשר גיבור הסרט מסתבך בתוך עצמו. זה היה סרט הפריצה של נולאן. סרט שגרם לצופה לחשוב ולהפעיל את המוח לאורכו ולא להיות צופה פסיבי. הסרט הזה נכנס עמוק לתוך הנפש של הצופה ונשאר שם כמה ימים.

ישראל: אחרי כל ההשתפכות הזו של נתן, אני חייב לסייג, "ממנטו" בעיניי הוא מעט אובר-רייטד. זה נכון שהרעיון והביצוע הקולנועי שלו היו באמת מבריקים וגרמו לצופה באמת לחשוב על הסרט, לנסות לשחזר אותו ולנסות להבין בו דברים חדשים בסוף הצפייה וזו בעיניי מעלה גדולה של סרט קולנוע. אישית, פשוט היתה לי בעיה עם הדמות הראשית, וכבר למדתי עם השנים שאם אני לא מצליח להזדהות עם הדמות הראשית של הסיפור, יש לי בעיה לאהוב את הסרט למרות ההערכה שיש לי אליו מכל הסיבות שמניתי. מלבד הטכניקה החדשנית והמסחררת של הסרט, ב"ממנטו" נולאן סימן את מרבית הנושאים שבהם הוא מרבה וירבה לעסוק בכל הסרטים שלו: פילוסופיה, חברה, מציאות מול מציאות אלטרנטיבית, או במילים אחרות, הדברים הם לא כמו שהם נראים.



אינסומניה (2002)

נתן: יותר מכל גיבור בסרטיו של נולאן - הזדהותי עם האנטי גיבור של "אינסומניה": הגעתי אל הסרט רדום לאחר שישנתי כל היום. כך מצאתי את עצמי מזדהה עם הבלש וויל (אל פאצ'ינו) שמגיע לעזרת משטרת אלסקה (אזור בו השמש לא שוקעת במשך חצי שנה) במטרה לפתור רצח של נערה. מכיוון שוויל לא מצליח לישון בגלל תנאי המקום, הוא מסבך את עצמו ויורה בזמן מרדף בערפל באחד הבלשים. "אינסומניה" הוא רימייק לסרט נורווגי. לרוב רימייקים לסרטים אירופיים לא מצליחים להתעלות על המקור, אבל נולאן הוא בין הבמאים הנדירים שהצליחו לגמרי לבטל את המקור, בין היתר ע"י קאסט מושלם שכלל את רובין ויליאמס (כרוצח) באחד התפקידים היותר שונים בחייו. גם בסרט הזה הוא התעסק עם מצב לא סטנדרטי של האדם - נדודי שינה והיכולת להתמודד עם אשמה.

ישראל: אינסומניה היה הסרט היחיד של נולאן שהוא לא כתב לו את התסריט. שני שחקני ענק בתפקידים הראשיים במרדף פסיכולוגי ומפותל אחד אחרי השני והופעה טובה של רובין וויליאמס בתפקיד מאוד לא אופייני כרוצח מתוחכם. אבל מעבר לכך, בניגוד אליך, אני חושב שגם פה נולאן עוד לא חשף את המלוא הפונטציאל שלו ומבחינתי זה היה סרט בינוני שבזמנו לא השאיר עלי רושם גדול, וגם לא משך אותי לראות אותו פעם נוספת.



ביום שני המשך הכתבה עם סרטיו הגדולים של נולאן – מה חשבו כתבינו על טרילוגיית "באטמן" ועל הסרטים "יוקרה", "התחלה" ו"בין כוכבים" ומה לדעתם סרטו הטוב ביותר של נולאן?

לחלקה השני של הכתבה לחץ כאן
תגובותהוסף תגובה
אין תגובות לכתבה.
 
לחצו כאן להיות הראשונים לפרסם תגובה לכתבה זו !

 
רלוונטי
 
חיפוש בארכיון 2014
הצג את כל הידיעות / כתבות מחודש ושנה מסויימים (יש לסמן שנה וללחוץ על החודש הרצוי)
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
או בצע/י חיפוש טקסטואלי בארכיון
בחר/י תאריך: מ עד
חפש בכל הארכיון
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.5
Home 20232ביתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.7
White Bird A Wonder Story3ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
American Fiction4מעשייה אמריקאיתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 4.2
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט