שלח לחבר הוסף תגובה
"השוטר מבוורלי הילס" חוגג השבוע 30 שנה להקרנת הבכורה שלו. לכבוד החגיגות נזכרנו בסרט שהפך את מרפי לסטאר גדול וניסינו להבין מה הפך את קומדיית האקשן לכל כך כיפית לצפייה, זכורה, מצליחה ומצוטטת עד היום.
"השוטר מבוורלי הילס" לא היה עוד קומדיית משטרה רגילה. הסרט משנת 1984 של הבמאי מרטין ברסט ("ניחוח אישה") פתח סדרה של סרטי פעולה קומיים העוסקים בשיתוף פעולה פרובלמטי ומשעשע בין השוטר האאוטסיידר, לבין האוכלוסיה המקומית – שברור כי היא מנוכרת לחלוטין מהסגנון שמביא איתו הגיבור. הסיטואציה הזו מובילה לעיסוק ב"אחר", והדעות הקדומות נרמסות על ידי סרט אקשן עתיר קטעים קומיים עמוס במגוון דמויות ייחודיות. השוני של הדמויות הנובע מרקעי חיים שונה, יוצר תמונה מבודחת ואבסורדית, שנפתרת בחוויה משותפת של הדמויות משני הקצוות, הגורמת לחברות חדשה. על גל זה נוצרו סדרות סרטים מצליחות – בראשן "נשק קטלני" ו"שעת שיא".
הסרט עצמו מציין עבור מרפי נקודת זינוק בקריירה. לאחר פריצה שנתיים קודם לכן עם קומדית המשטרה "48 שעות" והקומדיה "משנה מקום משנה מזל", "השוטר מבוורלי הילס" הפך את אדי מרפי לכוכב הוליוודי מהשורה הראשונה ולאחד מהקומיקאים הגדולים בשנות ה-80 וה-90. מרפי משחק בסרט את אקסל פולי (אדי מרפי), שוטר בלאגניסט מדטרויט שהגיע לעשות שמות לבברלי הילס, בעלת החוקים הנוקשים והשוטרים החנוקים בעניבות. הוא זה ששובר את החוקים, הופך חצי מהעיר כדי לתפוס פורעי חוק, אך היותו שוטר מבריק הופכת אותו לגיבור.
בפתיחה של "השוטר מבוורלי הילס", אנחנו מקבלים סדרה של שוטים המציגים את דטרויט הענייה וקשת היום. תמונה עצובה ואפורה – מלווה בשיר אנרגטי וצבעוני. נוצרת תחושה של הישרדות יומיומית - אנשים חסרי מעש, קבצנים וילדים משוטטים, המלווים בשיר אופטימי. מונטאז' כזה, אם היינו רואים אותו אולי ללא הפסקול – היה יוצר תחושה קשה, כבדה. אבל הסרט אומר – הסביבה הזאת מעניינת, צבעונית, מלאת חיים – למרות ובזכות המציאות הקשה. מתוך התחתית של התחתית הזאת ייצא הגיבור שלנו, שהוא בעל אישיות ייחודית, שורד וחי את הסביבה הזאת. כבר בשניות הראשונות הסרט מייצר הבנה כי מדובר בעולם מיוחד, עם תפיסה קלילה שאינה מגיעה מתמימות, אלא מחסינות ומרדנות אמיתית כלפי "כבדות" סביבתית.
[*]
פולי מגיע אל העיר בוורלי הילס הנוצצת, על מנת לפענח פרשיית רצח של חבר ילדות שנרצח בפתח ביתו זמן קצר לאחר שביקר את פולי. המשטרה מציבה צמד בלשים, בילי רוזווט וג'ון טאגארט, שיעקבו אחרי פולי בעקבות מהומה שחולל בגלריה לאמנות בניסיונו לחקור את הרצח. פולי לעומת זאת נחוש לפענח את הרצח בכוחות עצמו והדבר הראשון שקורה לו במלוא מובן המילה זה להיזרק מהחלון. הוא לא שייך לשם. אך הנוכחות שלו מעתה והלאה בעיר המהוגנת בעלת החליפות המגוהצות – עושה את שלה. כבר מהסצנה הראשונה של הסרט, בה התחזה לסוחר סיגריות כדי להפיל זוג נוכלים תוך הרס של חצי מהעיר – אנחנו מבינים כי הבחור הזה ייאחז במושכות (או השלשלאות, כמו בתא המטען של המשאית) ולא יוותר. כנראה שרק אאוטסיידר כמו אקסל פולי יכול לחלץ את הבננה מהאגזוז (גם פיסית וגם מטאפורית) של זוג השוטרים העייפים והמרובעים טאגארט ורוזווד. והוא עושה את זה, בדרכו הקלילה ומלאת הבטחון. הוא מוכיח עצמו גם כשהוא משחק במגרש שלהם, ומנצח.
מרפי ניצח גם את התחזיות המוקדמות: לא רק שהסרט היה להיט קופתי ענק עם הכנסות של 316 מיליון דולר ברחבי העולם ושני סרטי המשך, אלא הוא גם זכה להערכה ביקורתית נדירה לקומדית אקשן ואף היה מועמד לאוסקר לתסריט הטוב ביותר וזיכה את מרפי במועמדות לגלובוס הזהב כשחקן הטוב ביותר. וכמובן לא נשכח את אחת
מנעימות הפתיחה
הקלאסיות ביותר בקולנוע, שזכתה לעיבודים מחודשים מצליחים וזכתה בגראמי בפרס למוסיקה המקורית הטובה ביותר בסרט.
בסופו של דבר "השוטר מבוורלי הילס" הוא מעבר לעוד סרט קליל ומשעשע. שילוב של קטעי אקשן מרהיבים ללא אפקטים ויזואליים מוגזמים, אקשן נטו, כוכב קומי ראשי בשיא כושרו – כל אלה יצרו קומדית פעולה בלתי נשכחת שכיף לראות אותה שוב ושוב. גם 30 שנה אחרי צאתו הוא נשאר רענן, כיפי ומצחיק כפי שהיה כשיצא.
- לעמוד הפרופיל | ביקורות / כתבות נוספות