חדשות קולנוע וסרטים

מ"דוני דארקו" ועד "אסירים": הסרטים הגדולים של ג'ייק ג'ילנהול

שלח לחבר הוסף תגובה Seret.co.il :: שתף | הוסףשתף
הנער שזכה לפריצה הקולנועית הגדולה עם סרט הקאלט "דוני דארקו" חוגג כעת יום הולדת 40 לאחר שהפך לאחד הכוכבים המעניינים והמוערכים בהוליווד. ערן איצקוביץ חזר לתפקידים הגדולים של ג'ייק ג'ילנהול מתפקיד הפריצה, דרך הסרט שזיכה אותו במועמדות לגלובוס הזהב ("חיית הלילה") ועד המועמדות היחידה לאוסקר על הלהיט "הר ברוקבק"
כמי שנולד לבמאי (סטיבן ג'ילנהול) ולתסריטאית (נעמי פונר), זה היה מאוד מתבקש שג'ייק ג'ילנהול ייכנס לעולם הקולנוע – וכך אכן קרה, כבר כשהיה בן 11, אז הופיע במערבון הקומי "תעצרו את העיר, אני רוצה לרדת!". התפקיד הגדול הראשון שלו היה כשהיה בן 19, אז שיחק לצד כריס קופר ולורה דרן ב"שמי אוקטובר", אך היה זה דווקא הסרט הכושל קופתית שהפך לקאלט "דוני דארקו" שיצא ב-2001 שהפך אותו לכוכב. עם השנים, הוא בחר להשתתף בעיקר בסרטי דרמה איכותיים ומפעם לפעם אף השתתף בשובר קופות הוליוודי, והשילוב ביניהם עשה לו טוב בעשור האחרון – והזניק אותו למעמד של איי-ליסט. לרגל יום הולדתו ה-40 שחל אתמול החלטנו לדרג את מיטב הסרטים של השחקן הכל כך מוכשר הזה.

5. דוני דארקו (2001)

בזמן אמת, סרטו של ריצ'רד קלי (מהבמאים הכי מפוספסים בהוליווד) נכשל בקופות – בין היתר כי יצא כחודש וחצי בלבד לאחר פיגועי ה-11 בספטמבר. רק כשיצא ב-DVD ובקלטות VHS (היו ימים), הוא זכה למעמד חדש, פולחני, והכניס הרבה יותר כסף ממה שעשה בכל ימיו על המסכים. העלילה עוקבת אחר הנער דוני דארקו (ג'ילנהול) שניצל ממוות לאחר שכלי טיס מתרסק לחדר בו ישן, אך הוא הלך באותה עת מתוך שינה כאשר ציית לקול של חברו הדמיוני – ארנב מפלצתי. המסתוריות שבסרט, המוזרות שבו, השוני שלו, העיסוק שלו במסע בזמן וברעיונות פילוסופיים של דטרמניזם וחופש הבחירה של האדם – כולם התחברו לכדי יצירה לא שגרתית שגם כמעט 20 שנה לאחר שיצאה, עדיין מדוברת בקרב חובבי קולנוע ייחודי. ג'ילנהול פה לראשונה ניצוצות כוכבות שיהפכו אותו לשחקן המשובח שהוא כיום.



4. קוד מקור (2011)

ג'ילנהול הגיע לסרט הזה כשהוא כבר כוכב די גדול, והבחירה בתסריט הזה, שבוים על ידי דאג ג'ונס, הוכיחה את עצמה כמוצלחת במיוחד. זהו מותחן אקשן ומדע בדיוני על חייל שמתגייס לניסוי מדעי של הממשלה. מוחו מוחדר לתוך גופו של אדם אשר שרד פיגוע טרוריסטי ברכבת, ונאלץ לחוות דרכו פעם אחר פעם את רגע הפיצוץ כדי לנסות ולמנוע את הפיגוע מלהתרחש. ג'ילנהול מוציא מעצמו בסרט הזה תצוגת משחק מפתיעה מאוד, לפרקים אף מרגשת. באופן כללי זהו אינו סרט אקשן טיפוסי, ויש בו המון לב – וזו אחת הסיבות העיקריות לכך ש"קוד מקור" הוא אחת ההצלחות הגדולות בקריירה שלו.

3. חיית הלילה (2014)

אחד ה"כללים" הידועים ביותר לשחקן שרוצה לזכות באוסקר, הוא שירידה או עלייה משמעותית במשקל עשויה לעזור בדרך אל הפודיום. אז נכון, ג'ייקי שלנו אפילו לא קיבל מועמדות על תפקידו בסרט הזה (אבל כן זכה במועמדות לגלובוס הזהב), אך הוא היה בו לא פחות ממעולה – והצליח להפיח בדמותו הקצת משוגעת של לואיס בלום, גנב לשעבר שמתחיל לתעד תאונות ופשעים אותם הוא מוכר לערוצי חדשות, חיים של ממש. הוא מלחיץ, הוא כחוש והוא נכנס לדמות בצורה טוטאלית, כזו שאי אפשר להוריד ממנה את העיניים. זהו אחד מהשילובים הרבים של ג'ילנהול עם תסריט ובימוי מוצלח (של דן גילרוי שהועמד לאוסקר על התסריט המצוין) שעוזרים לו להוציא מעצמו את המיטב שבו.



2. הר ברוקבק (2005)

זהו אחד המקרים הזכורים ביותר שבו הפייבוריט לזכייה באוסקר לסרט הטוב ביותר זוכה בפרס הבימוי אך לא בפרס הגדול עצמו (באותה שנה היה זה "התרסקות" של פול האגיס), אך לפחות הוא ייזכר כסרט שהעניק לג'ייק ג'ילנהול את מועמדותו היחידה עד כה לפרס, וסביר להניח שגם לא האחרונה. כן, זהו "סרט הקאובויים הגאים" שממשיכים לדבר עליו גם לאחר 15 שנה, אך מדובר בדרמה עדינה מאוד שבוימה בשלמות על ידי אנג לי. הכימיה בין ג'ילנהול להית' לדג'ר ז"ל בלתי ניתנת לעצירה, והוא עצמו נמצא באחד מהשיאים הגדולים שלו. לא רק שמדובר בסרט נפלא ומרגש, אלא שג'ייק עצמו, שבצאת הסרט היה רק בן 25, הוכיח כבר בגיל כל כך צעיר שהוא לא מפחד לקחת על עצמו תפקידים מאתגרים ולבצע אותם בצורה הטובה ביותר.

1. אסירים (2013)

דרמת המתח של הבמאי הקנדי דני וילנב ("המפגש"), סרטו הראשון בשפה האנגלית, הייתה עוכרת שלווה כבר מתחילתה. שתי ילדות קטנות נעלמו, הוריהן מחפשים אחריהן ושוטר אחד, אותו מגלם ג'ילנהול, מאמין כי אחד האבות (בגילומו של יו ג'קמן, מצוין בפני עצמו) הוא החשוד העיקרי במעשה. זהו לא סרט קל לצפייה, כזה שמשאיר את הצופה במתח לכל אורכו ושכולל שורת הופעות משובחות במיוחד של כל הקאסט הנפלא שלו. יותר מכך, יש לו תסריט לא פחות ממושלם וג'ייק עצמו נותן את כל כולו בו, ואי אפשר שלא להאמין בו ובמניעיו. לא פחות מכך, זה מרגיש כאילו הוא הפך לבן דמותו של הבלש לוקי. סרט מתח שהוא הרבה יותר מעוד סרט ז'אנר שהפך לאחת היצירות הטובות של העשור הקודם.

ערן איצקוביץ - לעמוד הפרופיל | ביקורות / כתבות נוספות
תגובותהוסף תגובה
אין תגובות לכתבה.
 
לחצו כאן להיות הראשונים לפרסם תגובה לכתבה זו !

 
רלוונטי
 
חיפוש בארכיון 2020
הצג את כל הידיעות / כתבות מחודש ושנה מסויימים (יש לסמן שנה וללחוץ על החודש הרצוי)
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
או בצע/י חיפוש טקסטואלי בארכיון
בחר/י תאריך: מ עד
חפש בכל הארכיון
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.5
Home 20232ביתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.7
White Bird A Wonder Story3ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
American Fiction4מעשייה אמריקאיתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 4.2
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט