חדשות קולנוע וסרטים

"בצרפת יש בעיות חברתיות רציניות": ראיון עם במאי "עלובי החיים"

שלח לחבר הוסף תגובה Seret.co.il :: שתף | הוסףשתף
הבמאי לאדג' לי גדל בפרבר עני בפריז ותיעד מילדותו את ההיתקלויות בין תושבי השכונה לרשויות. לאחר שישב בכלא, גרם להדחת שוטר, וצילם מספר סרטים קצרים, הוא גייס את תקציבו לסרטו הראשון "עלובי החיים" שהגיע הכי רחוק שאפשר - עד לטקס האוסקר. מבקר האתר רון פוגל פגש אותו בפסטיבל קאן לשיחה על העבודה עם שחקנים לא מקצועיים, ההתנכלות למהגרים בצרפת, היכולת של קולנוע לשנות מציאות וגם הפגישה עם נשיא צרפת מקרון
מאז בכורתו בפסטיבל קאן בו גרף את פרס חבר השופטים זכה "עלובי החיים" לתשבוחות בתור יצירה בעלת ביקורת חברתית נוקבת על יחסה של החברה הצרפתית לאזרחיה החיים בשוליים. השבוע היה מועמד הסרט לאוסקר לסרט הזר הטוב ביותר, לאחר מועמדויות נוספות לגלובוס הזהב ול-11 פרסי סזאר (האוסקר הצרפתי).

הסרט עוקב אחר שוטר בשם סטפן שמצטרף ליחידה מיוחדת במשטרת פריז ומצוות לצמד שוטרים המוצב במונפרמיי – אחד האזורים הרגישים והמסוכנים ביותר בפרברי העיר. במהרה הוא מתוודע לשגרה הבוערת של השכונה, לשיטות "יוצאות הדופן" של שותפיו החדשים להתמודדות עם פושעים, לקבוצות השונות בשכונה וליריבויות ביניהן. כשהשלושה יוצאים לבצע מעצר שיוצא מכלל שליטה, הם מוצאים את עצמם בעיצומו של מאבק כולל בין כוחות המשטרה לאזרחים הזועמים. פגשתי את במאי הסרט לאדג' לי לאחר בכורת הסרט בפסטיבל קאן וגיליתי איש זועם. הוא כמעט לא מחייך במהלך הראיון ויש לו משימה- לגרום לכל העולם ולהקשיב לו ולהבין את המצב הקשה בפרברי פריז בפרט ובצרפת בכלל של בני המיעוטים, המהגרים שמופלים לדבריו לרעה בחברה הצרפתית.

הסרט נפתח בזכייה של צרפת באליפות העולם בכדורגל ב-2018. מה הסיבה לכך?

"כדי להראות שיש אפשרות לאחווה בתוך האומה הגדולה ורבת הניגודים הזו שנקראת צרפת. באותו ערב חגגתי עם חברים, ולרגע הייתה הרגשה של אחדות, אבל יום לאחר מכן המציאות הקשה של התנכלות לבני מהגרים בשכונה שלנו חזרה ונוכחתי כמה אשליית האחדות היא רק אשליה ולא מעבר לכך. הסרט מנסה להציג לנו את תושבי השכונה לא בצורה סטריאוטיפית ועם כל הרוע וההזנחה, אני מנסה להראות תקווה כמו שהוצגה בחגיגות על הזכייה בגביע העולם".

מדוע בחרת להתמקד בצעירים ?

"הסרט מתמקד בצעירים –ילדים ובני נוער שהיום בצרפת חיים במעגל מרושע של עוני והזנחה. היה חשוב לי להראות לכל הצרפתים שגדל אצלנו דור אבוד שאם לא יטפלו לו ויעזרו לו, הוא ילך לאבדון".

[*]

איך עבדת עם המשתתפים הצעירים בסרט שרובם אינם שחקנים מקצועיים?

"פשוט אמרתי להם שיעשו מה שהם עושים בחיים, ובעצם רובם מגלמים את עצמם. מגיל 17 אני מצלם בשכונה שלי ואני נתקלתי בכל כך הרבה חברה צעירים בסיטואציות קשות, כך שיכולתי מיד לראות אם המשחק הוא באמת אותנטי וקרוב כמה שיותר לחיים האמיתיים בשכונה. אם היה נראה לי שהם מתקרבים לתחום הפנטזיה, ניסיתי להחזיר אותם למציאות או הכי קרוב למציאות שאני מכיר בשכונה שלי".

לי נולד במאלי ועבר לצרפת בילדותו בעקבות הוריו. הם עברו לפרבר עני בסמוך לפריז, עתיר בהיתקלויות בין הרשויות השונות לתושבי השכונה. הנער הצעיר החליט לרכוש מצלמה ולתעד את המהומות, ואף נעצר מספר פעמים ע"י המשטרה וישב שנה בכלא. הצילומים עוררו את עניין התקשורת ואף הביאו להדחתו של שוטר ולי הפך ליוצר עצמאי שמביים סרטים קצרים על המתרחש בשכונה. לבסוף הצליח לגייס תקציב זעום במונחים צרפתיים (1.4 מיליון יורו) ולהגיע עם הסרט הכי רחוק שאפשר עד לטקס האוסקר האחרון. הסרט מרגיש לעיתים על גבול הדוקו.

"אני בא מתחום התיעודי ובתחילת דרכי כקולנוען צילמתי שעות רבות את מה שקורה סביבי .ללא ספק יש קטעים בסרט שנראים כסינמה וריטה (קולנוע אמת) אבל בסופו של דבר זהו סרט ומשל על מה שקורה בצרפת ביחס למהגרים ולבני המהגרים".

האם נראה לך שסרט כמו "עלובי החיים" יכול לשנות את המצב הקיים בצרפת?

"הסרט הוא בעצם קריאה לעזרה וקריאת השכמה. אני רוצה לצעוק בכל גדול ברחבי צרפת והעולם: 'תסתכלו למציאות בעיניים'. פניתי לנשיא צרפת מקרון ואמרתי לו שאני מוכן להקרין את הסרט בארמון האליזה אם זה יעזור. הבעיה בצרפת היא הרבה יותר רחבה מאשר השכונה שלי. מדובר בחברה צרפתית שיותר ויותר אנשים בה נכנסים למעגל העוני. מחאת האפודים הצהובים קיימת לא מאתמול. אנחנו חברה עם בעיות חברתיות רציניות והסרט מכוון גם לפוליטיקאים שהגיע הזמן שיתעוררו ויפעלו לטובת הציבור, ובמיוחד לטובת אלו שאין להם משאבים ויכולת לצעוק. אני רואה עצמי כמתריע בשער שצועק 'העיירה בוערת' ומאוד מקווה שמישהו מקשיב לי".



הסרט הושווה לסרטים כ"עיר האלוהים" הברזילאי ו"יום אימונים מסוכן". מה דעתך על השוואות אלו?

"בעיני הסרט שהכי השפיע עליי הוא 'השנאה' של מתיו קסוביץ' מ-1995 שגם מתאר את המצב בפרברים. את "'יום אימונים מסוכן' ראיתי הרבה פעמים, אבל אני לא רואה עצמי סינפיל ו'עלובי החיים' בסופו של דבר הוא בעיני סרט מאוד אישי על מציאות החיים שלי".

כיום אתה במאי מפורסם, איך אתה רואה את דרכך כילד מהפרברים ועד לפסטיבל קאן והאוסקר?

"תמיד רציתי שישמעו אותי והיום אני מקווה שיש לי קהל מספיק גדול. להגיד שהקולנוע הציל את חיי יהיה אולי יומרני מדי אבל אני חושב שזה די נכון. אם לא הייתי עושה סרטים, לך תדע איפה הייתי היום. אבל כמה שאסתובב בעולם ואתפתח, תמיד אשאר הילד הקטן מהשכונה שאני אוהב בכל ליבי".

* ראיון נוסף עם כוכבי הסרט יעלה בהמשך השבוע באתר.
רון פוגל - לעמוד הפרופיל | ביקורות / כתבות נוספות
תגובותהוסף תגובה
אין תגובות לכתבה.
 
לחצו כאן להיות הראשונים לפרסם תגובה לכתבה זו !

 
רלוונטי
חץ עלובי החיים (עמוד סרט)
 
חיפוש בארכיון 2020
הצג את כל הידיעות / כתבות מחודש ושנה מסויימים (יש לסמן שנה וללחוץ על החודש הרצוי)
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
או בצע/י חיפוש טקסטואלי בארכיון
בחר/י תאריך: מ עד
חפש בכל הארכיון
White Bird A Wonder Story1ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.1ציון מבקרים5 / 3.0
Home 20232ביתציון גולשים10 / 9.1ציון מבקרים5 / 3.7
Dogman 20233דוג מןציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.3
American Fiction4מעשייה אמריקאיתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 4.2
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט