חדשות קולנוע וסרטים

שלוש הלוויות של מלכיאדס אסטרדה - ביקורת DVD

מאת:
שלח לחבר הוסף תגובה Seret.co.il :: שתף | הוסףשתף
בימים אלו יצא בדי וי די הסרט "שלוש הלוויות של מלכיאדס אסטרדה", סרטו הראשון של טומי לי ג'ונס כבמאי. הסרט הוא מערבון מודרני, טעון, מותח ודרמטי, בעל קצב איטי ועלילה, אשר עוסקת יותר בצד הנפשי והערכי של הבוקר, מאשר בקרבות יריות כמו במערבון המסורתי. בעזרת תסריט נפלא, בימוי מוקפד, משחק נפלא, נופים מהממים ומוזיקה מצויינת, הסרט מצליח להיות עמוס במשמעויות, מרגש ומרתק. מומלץ בחום.

מלכיאדס אסטרדה, בוקר ממוצא מכסיקני, מהגר בדרכים לא דרכים לארה"ב ומוצא עבודה אצל פיט פרקינס (טומי לי ג'ונס) , קאובוי אמריקאי מהדור הישן. עבודתם המשותפת מקרבת ביניהם והם הופכים לחברים בנפש. כאשר גופתו של מלכיאדס מתגלה במקרה במדבר, מסתבר שהוא נורה ונקבר במהירות. השלטונות המקומיים אפילו לא מנסים לפתור את הרצח, מאחר שמדובר במהגר בלתי-חוקי והם קוברים אותו בבית הקברות, באיזור בו נקברות גופות שלא זוהו.

[*]

זוהי קבורתו השניה של מלכיאדס. כאשר פיט מגלה על מותו של חברו, הוא לוקח על עצמו לפתור את הרצח, מאחר והוא מבין, כי אנשי החוק המקומיים, מעדיפים להעלים עין. לאחר שהוא מגלה מי רצח את חברו, הוא מאלץ אותו להתלוות אליו, להוציא את הגופה של מלכיאדס מקברה ולצאת למסע שבסיומו יובא חברו לקבורה בביתו אשר במכסיקו, קבורה שלישית ומכובדת, בדיוק כפי שהוא ביקש וכפי שמגיע לו. המסע של השניים למכסיקו, יחד עם גופתו של מלכיאדס, הופך למסע טעון ומשמעותי עבור השניים, מסע שכולל תהליכים נפשיים קשים והתמודדות עם סכנות ותלאות רבות.

הסרט "שלוש הלוויות של מלכיאדס אסטרדה" הוא מערבון מודרני, בעל קצב איטי ועלילה, אשר עוסקת יותר בצד הנפשי והערכי של הבוקר, מאשר בקרבות יריות כמו במערבון המסורתי. במרכז הסרט עומד קאובוי אמריקאי, מהסוג הישן, אשר מגלה שהערכים הישנים התמוטטו מסביבו ושרק לו עדיין איכפת.

[*]

פיט פרקינס מנהל חוות סוסים ובקר קרוב לנהר הריו גראנדה, אשר מפריד בין ארה"ב למכסיקו והסרט עוסק בהרחבה, בתופעת ההגירה הבלתי-חוקית ממכסיקו. המכסיקנים מוכנים לסכן את חייהם בחציית הגבול, בדרכים לא דרכים, רק על מנת לזכות בעבודה, בארץ ההזדמנויות הבלתי-נגמרות. פיט פרקינס, אשר חייו מונחים, אך ורק על ידי כלל אחד, להיות אנושי לסובבים אותו, מקבל לעבודה מהגר בשם מלכיאדס אסטרדה והופך בהדרגה לחברו בנפש, מבלי לתת לרגע, לפערים החברתיים והתרבותיים ביניהם, להפריע. כאשר מתגלה גופתו של מלכיאדס, פיט יוצא לחקור את רציחתו של חברו בעוד כל השאר מסביבו, רואים בו, עוד מהגר בלתי חוקי שנהרג ותו לא. ברור כי דמותו של גיבור הסרט, מייצגת ביקורת, על אופן טיפולה של ארה"ב בבעיית המהגרים.

עלילת הסרט, מתבררת לנו בהדרגה בצורה בלתי לינארית, כאשר העלילה נעה כמה צעדים קדימה ואז שוב לאחור, כאילו הסיפור מסופר מכמה נקודות מבט. החלק הטעון והיפה ביותר בסרט, אשר חושף בפנינו, הן את אישיותו המיוחדת של גיבור הסרט והן את החברות שהתפתחה בינו ובין חברו הטוב מלכיאדס, הוא המסע למכסיקו, מסע שנערך אחרי רציחתו של מלכיאדס. מעל הכל, המסע הוא מסע היטהרות וחניכה של רוצחו של מלכיאדס, אשר המסע אמנם נכפה עליו, אך ככל שהמסע מתקדם, הוא עובר תהליך נפשי מרתק.

[*]

למרות שמדובר בסוג של מערבון, לא תמצאו פה קרבות אדירים, ואת המתח, לא מספקים הכדורים השורקים, אלא התהליכים הנפשיים והיחס הטעון בין הבוקר לחטוף, או יותר נכון, בין החונך לחניכו. הקצב של הסרט איטי מאוד, אבל הרובדים השונים של הסרט, אותם מניתי, מוסיפים המון דרמה להתרחשות ויחד עם הנופים עוצרי הנשימה והמוזיקה הנפלאה של הסרט, אי אפשר שלא להיסחף לתוכו.

זהו סרטו הראשון של טומי לי ג'ונס כבמאי והוא מזכיר יותר מכל את סרטו הנפלא של קלינט איסטווד, "בלתי נסלח", שגם הוא היה, הרבה יותר מעוד מערבון. ההשוואה לקלינט מתבקשת וטומי לי ג'ונס עושה פה עבודה נפלאה הן כבמאי והן כשחקן וניכר שהוא נושם קולנוע כבר שנים רבות.

[*]

אם הסרט הזה מעיד על ההמשך ואם ההשוואה לקלינט, תספק לו השראה, אני מאמין שעוד נראה ממנו גדולות גם כבמאי. אבל טומי לי ג'ונס אינו השחקן היחיד שעושה עבודה נפלאה בסרט. ראוי לציין את בארי פפר שעושה עבודה נפלאה בתור הרוצח/חטוף. פפר מצליח בתפקיד מסובך וקשה, להעביר לצופים, את כל קשת הרגשות, בתצוגת משחק מרשימה.


אי אפשר שלא לציין גם את התסריט של גילרמו אריאגה, שמצליח לבנות את הסיפור, המתח והדרמה בהדרגה ולהצליח להעביר לצופים בטבעיות את כל אותם דברים, אשר רוחשים בליבותיהם של גיבורי הסיפור. אריאגה הוא תסריטאי מכסיקני מוערך ומצליח, שכתב את התסריטים לסרטים, "21 גרם" ו"אהבה נושכת". אם יש משהו שטיפה הפריע לי בסרט, זהו אופן הטיפול, בדמויות הנשיות בעלילה. הדמויות מאוד פלקטיות ולא מצליחים להבהיר, מה מניע אותן. גם התהליכים הנפשיים אותם הן עוברות, מטופלים בשטחיות. למרות שהן אינן עומדות במרכז העלילה, היה אפשר להוציא מדמותיהן, הרבה יותר.

[*]

לסיכום, הסרט הוא מערבון מודרני, טעון, מותח ודרמטי, על מסע חניכה והתפכחות, על ידידות אמת ובעקיפין גם על בעיית המהגרים ממכסיקו. בעזרת תסריט נפלא, בימוי מוקפד, משחק נפלא, נופים מהממים ומוזיקה מצויינת, הסרט מצליח להיות עמוס במשמעויות, מרגש ומרתק. מומלץ בחום.

התוספות במהדורת ה-DVD המתורגמת של הסרט, גם הן מעניינות. כדאי בהחלט לראות את הקטע של "מאחורי הקלעים" הכולל ראיונות מעניינים עם היוצרים והשחקנים כמו גם קטע מרגש מההקרנה של הסרט בקאן, שם הוא זכה בפרס התסריט ופרס השחקן. קטע מעניין נוסף, הוא הקטע על המוזיקה של הסרט ואילו הקטע השלישי, מראה מפגש של התסריטאי גילרמו אריאגה ושל טומי לי ג'ונס, עם מראיין וקהל בקאן. גם שם הם נשאלים שאלות מעניינות על הפקת הסרט. כל התוספות, מתורגמות גם הן לעברית ושווה לראותן אחרי הצפייה בסרט.
תגובותהוסף תגובה
אין תגובות לכתבה.
 
לחצו כאן להיות הראשונים לפרסם תגובה לכתבה זו !

   
חיפוש בארכיון 2006
הצג את כל הידיעות / כתבות מחודש ושנה מסויימים (יש לסמן שנה וללחוץ על החודש הרצוי)
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
או בצע/י חיפוש טקסטואלי בארכיון
בחר/י תאריך: מ עד
חפש בכל הארכיון
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.5
Kong Fu Panda 42קונג פו פנדה 4ציון גולשים10 / 9.3ציון מבקרים5 / 3.3
White Bird A Wonder Story3ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
Home 20234ביתציון גולשים10 / 8.9ציון מבקרים5 / 3.7
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט