חדשות קולנוע וסרטים

"כדאי לנו להיות קשובים לבעלי חיים": ראיון עם במאי הסרט "טלה"

שלח לחבר הוסף תגובה Seret.co.il :: שתף | הוסףשתף
איש האפקטים המיוחדים ולדימיר יוהאנסון ("מהיר ועצבני 8") גייס לסרטו הראשון כבמאי, העוסק בזוג שחי בחוות כבשים פסטורלית ומגדל ילדה לא שגרתית, את כוכבת הקולנוע נומי ראפאס ("נערה עם קעקוע דרקון") וזכה בפרס המקוריות בפסטיבל קאן האחרון. בראיון לרון פוגל לכבוד הקרנת הסרט בפסטיבל ירושלים מספר הבמאי על העבודה עם ראפאס, האפקטים המיוחדים בסרט, היחס שלנו לחיות והצילומים בחווה מרוחקת באיסלנד
הסרט "טלה" היה אחד הסרטים היותר מרגשים שצפיתי בהם בפסטיבל קאן האחרון. הסרט הוקרן במסגרת "מבט מסוים" בפסטיבל, המסגרת שבה שפטתי במסגרת תפקידי כיושב ראש חבר השופטים של ארגון המבקרים הבינלאומי 'פיפרסקי'. "טלה" בכיכובה של נומי ראפאס (הגרסה השבדית ל"נערה עם קעקוע דרקון") מתרחש כולו בחוות כבשים שכוחת אל בפינלנד ועוסק בזוג שמגדל גור מסתורי שהמליטה אחת הכבשים בחווה כשהוא נע בין הריאליסטי לפנטסטי.

זמן קצר אחרי הסרט, כולי נסער מהחוויה, מצאתי את עצמי מראיין במיידי וללא תכנון מוקדם את הבמאי האיסלנדי ולדימיר יוהאנסון החביב שבתחילת הריאיון מיהר לציין כי הצלם שלו בסרט הוא ישראלי בשם עילי ארנסון.

איך עלה הרעיון לסרט?

"לסבא וסבתא שלי הייתה חווה אי שם באיסלנד וכילד הייתי מבלה שם הרבה. בבגרותי הבנתי שאם אעשה סרט הוא יתרחש באזור כפרי ומרוחק ומלא אווירה. התחלתי לצייר ולהכין תרשימים וגם לצלם מקומות שונים. אני לא זוכר איך בדיוק חשבתי על היצור שמופיע בסרט אבל לאט לאט הוא התגבש אצלי בראש וגם מאוד התאים לאווירה שרציתי ליצור בסרט".

האם בעיניך הסרט הוא משל דתי וחברתי?

"אני מניח שכל אחד יפרש את הסרט כפי שהוא רוצה. בעקרון זה סרט שעוסק במיתולוגיות נורדיות ואיך מיתולוגיות חודרות לחיי היום יום שלנו".

[*]

תוכל להרחיב על המוזיקה בסרט?

"בהתחלה חשבתי בכלל שלא יהיה פסקול לסרט, אבל הבנתי שזה יוסיף לאווירה. עבדתי עם אחיה של הילדור גונאדוטיר (זוכת האוסקר על פסקול 'ג'וקר') וביחד יצרנו פסקול שהוא לדעתי מרגיע מצד אחד וגם מאיים מצד שני שאלו שני אספקטים חשובים בסרט. כמו שזה היה הסרט הראשון שביימתי, זה גם היה הסרט הראשון שהוא הלחין ואני מאד מרוצה מהתוצאה".

יש קטעים בסרט שלמרות עגמומיותו, הקהל צוחק. מה דעתך על כך?

"למען האמת די הופתעתי שהקהל צחק. אבל במחשבה לאחור, במיוחד בגלל שהמערכה הראשונה של הסרט כל כך עוצמתית ואיטית, היה נחוץ שיהיו כמה רגעי הפוגה ואותם בדיוק מספקים המעברים הקומיים או אפילו הייתי קורא להם קומיים-אבסורדיים". לתוך העולם הדי סגור של בני הזוג מגיע אחיו של הבעל. מה בעצם תפקידו?

"האח פיוטר הוא בעצם המקהלה היוונית שלי. הוא שואל את השאלות שהקהל אולי לדעתי מאוד רוצה לשאול ולא יכול. הוא אורח לרגע שרואה כל פגע. הוא מדגיש לצופה את הניתוק מהעולם שבני הזוג חיים בו. בעולם הנפרד שלהם הכל יכול לקרות ואכן קורה".

מה לגבי ה-CGI בסרט?

"בעברי עבדתי כשאיש אפקטים מיוחדים בלא מעט סרטים ("מלחמת המחר", "מהיר ועצבני 8") ולכן יכולתי לנצל בסרטי הראשון כבמאי את הידע שרכשתי. פניתי לאנשי המקצוע הטובים בתחום באיסלנד. עבדתי עם בובנאים ועם אנשי אפקטים ואני חושב שהתוצאה מרשימה. לשחקנים לא היה פשוט לעבוד על הסצנות כשהם צריכים לדמיין את היצור שהם משחקים איתו או לצידו. הם היו צריכים לשמור על ריכוז מרבי".



החיות בסרט נראות מאוד אנושיות, האם כיוונת לכך?

"לדעתי לחיות יש חושים מחודדים יותר משלנו והן יותר רגישות לשינויים ולהתרחשויות. אנחנו איבדנו את הקשר לטבע וחיות עדיין לא, כך שכדאי לנו לנסות ולהיות קשובים לבעלי חיים. בעלי חיים הם בעצם הגיבורים של הסרט שלי שבוחן את היחס ביננו לביניהם".

נומי ראפאס נהדרת בסרט. איך היה עבורך לעבוד איתה?

"נומי חיה באיסלנד כילדה, היא דוברת איסלנדית שוטפת. כשפנייתי אליה והיא הסכימה זה היה ממש כמו התגשמות של חלום עבורי ללהק כוכבת בסדר גודל שלה לסרטי הראשון כבמאי. אני חושב שמה שמשך אותה בתפקיד הוא האפשרות לצאת מדמות כוכבת האקשן ולחזור הביתה לאיסלנד לתפקיד מאוד שונה, תפקיד שדורש ממנה יכולות דרמטיות. היא גדלה בחווה ולכן הרגישה מאוד בבית בסט".

איך מצאתם את הלוקיישן המרהיב של הסרט?

"רצינו שהנוף יהיה שחקן בסרט. היה לי רעיון בראש על מקום מאוד ספציפי ואז חיפשנו וחיפשנו ואחרי כמה חודשים מצאנו בצפון איסלנד בית נטוש שלא גרו בו כבר עשרים שנה. זה לא היה הלוקיישן שתכננתי בהתחלה, אבל בסופו של דבר הייתי מרוצה. ההרים מסביב, הנחלים, הערפל - הכל היה מושלם ואני מאוד מרוצה מהלוקיישן בפרט ומהסרט בכלל".

הסרט "טלה" יוקרן בפסטיבל הקולנוע ירושלים ביום חמישי 26.8 בשעה 20:30 וביום שבת 4.9 בשעה 20:00. לעמוד הסרט - לחצו כאן
הצביעו לסקר - מה פסטיבל הקולנוע האהוב עליכם בישראל >>

מה פסטיבל הקולנוע האהוב עליכם בישראל? ירושלים חיפה דוקאביב ערבה הקולנוע הגאה קולנוע דרום סרטי סטודנטים אחר
שלח/י
רון פוגל - לעמוד הפרופיל | ביקורות / כתבות נוספות
תגובותהוסף תגובה
1תודה על הביקורת! בתור בת דוד של הצלם מבקשת לתקן את איות השם בעברית - עילי ארנסון ולא אלי ארונסון. תמרה (43) | 30/08/2021 11:25:36
רלוונטי
 
חיפוש בארכיון 2021
הצג את כל הידיעות / כתבות מחודש ושנה מסויימים (יש לסמן שנה וללחוץ על החודש הרצוי)
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
או בצע/י חיפוש טקסטואלי בארכיון
בחר/י תאריך: מ עד
חפש בכל הארכיון
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.5
Kong Fu Panda 42קונג פו פנדה 4ציון גולשים10 / 9.3ציון מבקרים5 / 3.3
White Bird A Wonder Story3ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
Home 20234ביתציון גולשים10 / 8.9ציון מבקרים5 / 3.7
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט