חדשות קולנוע וסרטים

מלכת הקולנוע הישראלי: התפקידים הגדולים של רונית אלקבץ

שלח לחבר הוסף תגובה Seret.co.il :: שתף | הוסףשתף
הידיעה על מותה של רונית אלקבץ הכתה היום בהלם את עולם התרבות הישראלית. אלקבץ הייתה מגדולות השחקניות של דורה ומהמצליחות שבהן. שחקנית שפניה האקספרסיביות הביעו נימה של חומרה ונוקשות אך בסרטים בהם ביימה ושיחקה הייתה מידה גדולה של חמלה, רגישות והצגה של צדדים שמודחקים מסדר היום המרכזי בחברה הישראלית.

אלקבץ הפכה לאחת השחקניות הישראליות המוכרות בעולם ובמיוחד בצרפת בה הייתה בת בית בפסטיבל קאן. הסרטים בכיכובה "חתונה מאוחרת", "אור" ו"ביקור התזמורת" השתתפו בפסטיבל, סרטה "גט" פתח את מסגרת השבועיים של הבמאים והיא עמדה בראש חבר השופטים במסגרת זו בשנה שעברה. בנוסף כיכבה אלקבץ השנה במיני סדרה הצרפתית "טריפליום" בתפקיד ראש ממשלת צרפת.

בעקבות מותה בגיל 51 ממחלת הסרטן אנו מציגים בפניכם סקירה של 5 מהסרטים הטובים ביותר בכיכובה של השחקנית הגדולה, שהלכה בטרם עת והותירה אחריה מורשת ארוכה שמהדהדת ברחבי העולם.

5. אור (2004)

סרטה הראשון של הבמאית המוערכת קרן ידעיה הוא דרמה נוקבת המציגה את סיפורה של אור (דאנה איבגי בתפקיד פריצה), נערה בת 17, שנאבקת לקיים את עצמה ואת אימה שעובדת בזנות (רונית אלקבץ). ידעיה מביימת את הסרט במצלמה סטטית שמדגישה את התקיעות הקיומית בה נמצאות הדמויות ומציגה מסר נוקב בדבר ההזנחה החברתית בארץ, תוך השארת שביב של אור לתקווה לעתיד שונה. אחת מהופעותיה המחוספסות והנוקבות של אלקבץ, בסרט שזכה בחמישה פרסים שונים בפסטיבל קאן.

[*]

4. שחור (1994)

סרט הפריצה של אלקבץ למרכז הבמה בקולנוע הישראלי בו היא מגלמת את פנינה, אחות חולת נפש, שיוצאת עם אחותה למסע לטקס ההלוויה של אביהן. סרטה של חנה אזולאי הספרי מביא את הנשיות המזרחית לקדמת הבמה תוך שילוב בין טקסי השחור המסורתיים לרצון להשתלב בהגמוניה השלטת בארץ. "שחור" זכה בשישה פרסי אופיר כולל פרס הסרט הטוב ביותר ופרס שחקנית המשנה לאלקבץ, זכייתה הראשונה בטקס פרסי אופיר מתוך שלוש. 3. ביקור התזמורת (2007)

אחד הסרטים הישראליים המצליחים בכל הזמנים זוכה 8 פרסי אופיר, 3 פרסים בפסטיבל קאן ופרס הסרט הטוב בפסטיבל ירושלים. הסרט אף זכה להצלחה מסחרית מרשימה בארץ וברחבי העולם, מלבד מצרים בו נאסרה הקרנתו.

אלקבץ מגלמת את דינה, תושבת עיירת פיתוח אליה מגיעים חברי תזמורת המשטרה של אלכסנדריה. בין מפקד התזמורת תאופיק (ששון גבאי) לדינה נרקם קשר מיוחד ובפניה הוא מתוודה לראשונה על רגש האשמה שהוא חש בשל התאבדות בנו ומות אשתו משברון לב. אלקבץ מגלמת תפקיד מאופק ורגיש בסרטו האנושי והחכם של הבמאי ערן קולירין, שמצליח לדלג על המהמורות שבעיסוק בקונפליקט היהודי-ערבי ויוצר מעשייה אוניברסלית והומנית על קשר בין בני אדם מחברות ומעמדות שונים.



2. חתונה מאוחרת (2001)

סרט הפריצה של הבמאי דובר קוסיאשווילי, שהיה לאחד מהסרטים המצליחים והסנסציוניים בישראל בשנות ה-2000, ותרם רבות לפריחה המחודשת של הקולנוע הישראלי.

אלקבץ מגלמת בסרט את יהודית, גרושה ואם לילדה בת 6, שנמצאת בקשר רומנטי עם זאזא (ליאור אשכנזי), שמשפחתו הגרוזינית מנסה לחתנו בניגוד לרצונו עם כלה בת עדתו. הסרט, שהציג את אחת מסצינות המין המפורשות והזכורות בתולדות הקולנוע הישראלי בין אלקבץ לאשכנזי, זכה בעשרה פרסי אופיר (כולל פרס המשחק לאלקבץ), השתתף בעשרות פסטיבלים ברחבי העולם וזכה להצלחה קופתית גדולה בישראל. אלקבץ טורפת את התפקיד בהופעה סוחפת ומרשימה כהרגלה ביצירה שנותרה בועטת, חצופה וחדה עד היום.

[*]

1. גט (2014)

סרטה האחרון של אלקבץ כבמאית והחלק השלישי בטרילוגיה על ויויאן אמסלם, אותה כתבה יחד עם אחיה שלומי אלקבץ, לאחר "ולקחת לך אישה" ו"שבעה".

הסרט הוא כתב אישום חריף כנגד הממסד הרבני ומתאר את תלאותיה של ויויאן אמסלם, גיבורת שני הסרטים הקודמים, הנקלעת למאבק מתיש לקבלת גט מבעלה אלישע בבית הדין הרבני. אלקבץ מצליחה להציג לאורך רוב דקותיו של הסרט את מלוא קשת הרגשות שעוברת על דמותה ללא מילים ובאמצעות פניה בלבד, כאשר לקראת סיום הסרט היא פוצחת במונולוג בלתי נשכח, שמציג את אלקבץ במלוא תפארתה כשחקנית כריזמטית שלא ניתן להתיק ממנה את המבט.

"גט" היה לאחד מהצלחותיה הגדולות של השחקנית ולהצלחה הגדולה ביותר בקריירת הבימוי שלה. הסרט הוקרן במסגרת השבועיים של המבקרים בפסטיבל קאן והיה מועמד לפרס הסרט הזר הטוב ביותר בטקסי גלובוס הזהב והאוסקר. הוא אף זיכה את אלבקץ בפרס אופיר לסרט הטוב ביותר באותה שנה.

אלעד שלו - לעמוד הפרופיל | ביקורות / כתבות נוספות
תגובותהוסף תגובה
אין תגובות לכתבה.
 
לחצו כאן להיות הראשונים לפרסם תגובה לכתבה זו !

 
רלוונטי
 
לא נמצאו ידיעות רלוונטיות.
חיפוש בארכיון 2016
הצג את כל הידיעות / כתבות מחודש ושנה מסויימים (יש לסמן שנה וללחוץ על החודש הרצוי)
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
או בצע/י חיפוש טקסטואלי בארכיון
בחר/י תאריך: מ עד
חפש בכל הארכיון
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.5
Home 20232ביתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.7
White Bird A Wonder Story3ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
American Fiction4מעשייה אמריקאיתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 4.2
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט