חדשות קולנוע וסרטים

ניו יורק סיפור אהבה: הסרטים הגדולים של התפוח הגדול

שלח לחבר הוסף תגובה Seret.co.il :: שתף | הוסףשתף
גורדי שחקים, כבישים סואנים, מוניות צהובות והולכי רגל נחפזים – הינם סימן ההיכר של העיר ניו יורק, המככבת בסרטי קולנוע רבים. בעיר שחולקה לה לחמישה רבעים - הברונקס, ברוקלין, מנהטן, קווינס וסטטן איילנד - צולמו אינספור סרטים, החל מדרמות רומנטיות דרך קומדיות ועד לסרטי פשע.

ניו יורק מייצגת בקולנוע את העיר המודרנית שאינה ישנה לעולם, את החלום האמריקאי ואת העיר הליברלית ששעריה פתוחים לכל אדם באשר הוא, כולם מתקבלים בברכה ב"תפוח הגדול". לכבוד צאת הסרט המועמד לאוסקר, "ברוקלין", המגולל את סיפורה של מהגרת אירית צעירה המנווטת את צעדיה הראשונים בברוקלין בשנות ה-50, הבאנו לכם חמישה סרטים שמסמלים את ניו יורק בצורה הטובה ביותר. בסיום הכתבה תוכלו לצפות בקטעים בלעדיים מתוך הסרט "ברוקלין".

"מנהטן" (1979)

העיר ניו יורק ניצבת במרכז הסרט "מנהטן" של וודי אלן, כמו במרבית יצירותיו של הקולנוען הוותיק. אלן מגלם את דמותו של אייזיק דייויס, תסריטאי, גרוש, בן 42. אייזיק יוצא עם בחורה בת 17 (מריאל המינגווי) ומתאהב בפילגש (דיאן קיטון) של חברו הטוב (מייקל מרפי), לאחר שהתגרש מג'יל (מריל סטריפ) שעזבה אותו לטובת אישה אחרת.

בסצנת הפתיחה המפורסמת, נראה הנוף האורבני של ניו יורק, בליווי היצירה המוזיקלית "רפסודיה בכחול" מאת ג'ורג' גרשווין וברקע נשמע קולו של אייזיק, המתאר את יחסו האמביוולנטי כלפי ניו יורק של גיבור ספרו החדש. הסרט מצולם כולו בשחור לבן, אלמנט אשר מדגיש את הניגודים של העיר האהובה-שנואה על הגיבור. הניגודיות בין העיר הקסומה והרומנטית מצד אחד, לעיר הקודרת והקשה מצד שני, מסמלת את הפרדוקס של החיים ומאפיינת את רוב יצירותיו של הבמאי. הסרט היה מועמד לשני פרסי אוסקר.



"יום בניו יורק" (1949)

הסרט המוזיקלי "יום בניו יורק" מבליט את הצבע, התנועה והקצב של העיר. גבי (ג'ין קלי), צ'יפ (פרנק סינטרה) ואוזי (ג'ולס מאנשין), הם שלושה מלחים שמקבלים חופשה בת 24 שעות בעיר הנכספת, ניו יורק. במהלך היממה, השלישייה מתרוצצת ברחבי העיר ומבקרת באתרי תיירות, תוך שהיא מחפשת אחר בחורה מפורסמת, בה גבי הרומנטיקן התאהב כאשר ראה את תמונתה נתלית ברכבת התחתית.

הסרט נחשב יוצא דופן כיוון שצולם באתרים בניו יורק עצמה ולא באולפן, כפי שהיה מקובל בזמנו. במהלך החיפושים הם מגיעים ל"מוזיאון האמריקאי לתולדות הטבע" ובשיאו של הסרט, המלחים וחברותיהם נפגשים על גג בניין "האמפייר סטייט" ומפזזים לצלילי "On the Town" מול נופה המרהיב של העיר. בתחילת הסרט המלחים יורדים מהאנייה, פוצחים בריקוד ושרים את השיר "New York, New York", אשר פותח וסוגר את הסרט שסוגד לעיר בה הכל אפשרי. הסרט זכה בפרס האוסקר לפסקול הטוב ביותר.

"נהג מונית" (1976)

בניגוד לססגוניות של העיר בסרט "יום בניו יורק", יצירת המופת של מרטין סקורסזה "נהג מונית" מציגה את הצד האפל והאלים של ניו יורק בשנות ה-70. טרוויס ביקל (רוברט דה נירו) יוצא מלחמת וייטנאם הסובל מנדודי שינה, ומחליט לעבוד בלילות כנהג מונית. במהלך העלילה טרוויס מתאהב בבטסי (סיביל שפרד) פעילה במטה הבחירות של הסנטור צ'ארלס פאלנטיין ופוגש באייריס (ג'ודי פוסטר) נערת ליווי בת 12, שמנסה לברוח מהסרסור שלה (הארווי קיטל). טרוויס מתכנן לנקוט בפעולה קיצונית (בסצנה בה דה נירו מאלתר מול המראה את המשפט "You talking to me?") ונראה שמאבד את שפיותו.

ניו יורק מצטיירת בסרט כעיר קשוחה ומנוכרת. טרוויס שנחשף במהלך נסיעותיו בלילות לרחובותיה המטונפים של העיר, מייחל לגשם שיבוא וישטוף את הזוהמה מהרחובות. הצילומים של אורות הרמזורים ללא פוקוס, יחד עם הפסקול המטריד של ברנרד הרמן (הלחין לאלפרד היצ'קוק ואורסון וולס) מוסיפים לאווירה המסויטת של העיר. תחושה זאת משקפת את הלך הרוח של הגיבור הבודד, השרוי במצב פוסט טראומטי כתוצאה מהמלחמה. הסרט היה מועמד לארבעה פרסי אוסקר.



"סקס והעיר הגדולה" (2008)

על אף שאינו שנון ופורץ דרך כמו הסדרה, הסרט "סקס והעיר הגדולה" כל כולו שיר הלל לעיר ניו יורק (ולבגדי מעצבים). קארי (שרה ג'סיקה פרקר), מירנדה (סינת'יה ניקסון), סמנתה (קים קטרל) ושרלוט (קריסטין דייוויס) - הדמויות מסדרת הטלוויזיה, חוזרות בסרט העוסק בזוגיות בגיל ארבעים פלוס, כאשר כל אחת מהדמויות מתמודדת עם בעיה במערכת היחסים שלה.

ניו יורק מוצגת בסרט כעיר חיה ותוססת, בה ארבע נשים חזקות ועצמאיות עושות שופינג בשדרה החמישית, מטיילות בנעלי ה"מנולו בלניק" בסנטרל פארק, ומלהגות בבתי קפה וברים על ענייני אופנה וזוגיות. העיר לא רק משמשת רקע לארבעת החברות, כי אם בעת צרה היא הופכת לחברת נפש נוספת להתנחם במחיצתה, כי לא משנה עם מה הדמויות מתמודדות בסרט, העיר הגדולה תמיד תהיה שם לאמץ אותן לקרבה.

"ניו יורק סיפור אהבה" (2014)

גם בסרט "ניו יורק סיפור אהבה" לעיר יש תפקיד חשוב ומרכזי בעלילה. מורגן פרימן ודיאן קיטון מגלמים את דמויותיהם של אלכס ורות, זוג פנסיונרים המתגוררים בקומה חמישית בבניין ישן בברוקלין. בני הזוג נאלצים לעזוב את הבית בו גרו במשך שנים בשל המחסור במעלית. בעזרת האחיינית המתווכת (סינת'יה ניקסון), הלא היא מירנדה מ"סקס והעיר הגדולה", הם מציגים את הדירה לרוכשים פוטנציאליים.

סיפור האהבה של אלכס ורות עם ניו יורק, העיר שפתוחה לקבל את כולם, מייצג בסרט את סיפור האהבה הלא שגרתי בין בני הזוג המעורבים. העיר מכילה את זהותם ואת העבר שלהם, כשהיו צעירים ופרועים והיא אינה משליכה אותם לעת זקנה. 35 שנה לאחר הסרט "מנהטן", בו ישבו קיטון ואלן בסיום פגישתם הראשונה על ספסל למרגלות הנהר המזרחי שמתחת לגשר ברוקלין בשעת זריחה, יושבים קיטון ופרימן ב"ניו יורק סיפור אהבה" על אותו ספסל בשעת בין ערביים, מתענגים על יופייה של העיר ומבינים שאינם יכולים לעזוב אותה.



ולסיום קבלו בונוס – שני קטעים בלעדיים מהסרט המועמד לאוסקר "ברוקלין" שמוקרן בימים אלו בבתי קולנוע ברחבי הארץ:



עתרת סלייטר - לעמוד הפרופיל | ביקורות / כתבות נוספות
תגובותהוסף תגובה
אין תגובות לכתבה.
 
לחצו כאן להיות הראשונים לפרסם תגובה לכתבה זו !

 
רלוונטי
אין מאמרים מחודש פברואר
 
חיפוש בארכיון 2016
הצג את כל הידיעות / כתבות מחודש ושנה מסויימים (יש לסמן שנה וללחוץ על החודש הרצוי)
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
או בצע/י חיפוש טקסטואלי בארכיון
בחר/י תאריך: מ עד
חפש בכל הארכיון
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.5
Home 20232ביתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.7
White Bird A Wonder Story3ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
American Fiction4מעשייה אמריקאיתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 4.2
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט